به گزارش نبض وطن به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، میرحسن موسوی روز سه شنبه در آئین تکریم و معارفه مدیرکل راه آهن زاگرس در اندیمشک، با اشاره به رتبه بندی قطارها در کشور بیان کرد: ورود ناوگان نو به شبکه ریلی و با بازسازیهای انجام شده طی سالهای اخیر کیفیت خدمات مسافری را به حد مطلوبی ارتقا داده است.
وی با تاکید بر لزوم حفظ و ارتقای ایمنی حمل و نقل ریلی به عنوان بارزترین شاخصه این نوع حمل و نقل افزود: راهآهن علاوه بر جابجایی هزاران تن بار در مسیرهای طولانی و به نقاط مختلف، جا به جایی میلیونی مسافر را با آسایش و رفاه در طول سال انجام میدهد.
معاون مسافربری رجا با تاکید بر ضرورت هوشمندسازی سامانههای راهآهن و حذف فرآیندهای غیرضروری و اضافی در اجرای طرحها گفت: باید تلاش کرد با فراهم کردن زیرساختهای مناسب در حملونقل بار و تامین لکوموتیو و واگن مسافری، نسبت به جذب سرمایهگذار عملکرد بهتری داشت.
افزایش سهم حمل و نقل ریلی بار به ۳۰ درصد الزام قانونی است
موسوی بیان کرد: تامین نشدن منابع مالی کافی و ممکن نبودن جذب مناسب سرمایهگذاران داخلی و خارجی موجب شده با وجود اقدامهای بزرگ انجام شده، توسعه راه آهن در کشور دچار عقب ماندگی باشد.
وی با بیان اینکه راهآهن پیشران توسعه اقتصاد و اجتماع است، ادامه داد: چشم انداز اصلی راه آهن حملونقل بهرهور، ایمن، رقابت پذیر و با کیفیت مناسب به صاحبان بار و مسافران است.
معاون مسافری راه آهن جمهوری اسلامی ایران افزایش سهم حملونقل ریلی را یکی از الزام های قانونی دانست و گفت: راهآهن در برنامه هفتم توسعه کشور مکلف شده است که سهم خود از حملونقل بار کشور را به ۳۰ درصد برساند که رسیدن به این هدف دارای الزام هایی است که باید از سوی دولت و مجلس محقق شود.
ضرورت چاره اندیشی برای اصلاح قیمت بلیت قطارهای حومهای
معاون مسافری راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تخصیص ریل باس برای برخی مسیرهای ریلی کشور گفت: تامین قطار ریل باس در برخی شهرستانها از جمله مسیر اندیمشک به دورود، با اعتباری بالغ بر پنج هزار میلیارد ریال تخصیص داده شده است.
وی با تاکید بر ضرورت چاره اندیشی برای اصلاح قیمت بلیت قطارهای حومهای افزود: قیمت بلیت قطارهای حومهای در کشور از گذشته تاکنون خیلی پایین بوده و این در حالی است که قیمت تمام شده بلیت قطارهای حومهای تنها سه درصد هزینه تمام شده شرکتهای مسافری است که این موضوع باید اصلاح شود.
موسوی ادامه داد: افزایش رفاه زندگی کارکنان راه آهن، توسعه ارتباط با مشتریان، کاهش تصدی گری، توجه به توسعه مشارکت بخش خصوصی، اتصال کارخانجات صنعتی و معدنی به خطوط ریلی و ایجاد قطار کامل و قطار باری برنامهای از جمله برنامه های اولویت دار راه آهن جمهوری اسلامی است.