• امروز : شنبه - ۵ آبان - ۱۴۰۳

حماس: با پیشنهادات آتش‌بس غزه برخورد مثبتی داریم

  • کد خبر : 95450
  • 05 آبان 1403 - 9:16
حماس: با پیشنهادات آتش‌بس غزه برخورد مثبتی داریم
یکی از رهبران حماس تأکید کرد این جنبش همواره با پیشنهادات آتش‌بس غزه و تلاش‌های میانجی‌ها برخورد مثبتی داشته است.

به گزارش نبض وطن، یکی از رهبران حماس گفت: ما همواره با پیشنهادات آتش‌بس غزه و تلاش‌های میانجی‌ها چه مصر و چه قطر برخورد مثبتی داشته و داریم. ما خطوط قرمزی داریم که آن را به تمام میانجی‌ها اعلام کرده‌ایم. خطوط قرمز ما عقب‌نشینی کامل اسرائیل از نوار غزه، بازگشت تمام آوارگان به منازلشان و ورود کمک‌های بشردوستانه و بازسازی است.

وی به العربی الجدید گفت: در نهایت معامله تبادل اسرا براساس اصولی خواهد بود که از طریق میانجی‌ها بین ما و رژیم اشغالگر درباره آن توافق حاصل شود. اما ما می‌بینیم که رژیم اشغالگر همچنان بر لجاجت و جنایت‌هایش در حق ملت ما پافشاری می‌کند و هر صحبتی درباره آتش‌بس صرفا حباب‌های پوچ و توخالی است چراکه کشتارها همچنان ادامه دارد. صحبت رژیم اشغالگر درباره تغییر موضع حماس بعد از شهادت یحیی السنوار، رئیس حماس صحبتی بیهوده و از سوی فردی است که نمی‌داند در حماس تصمیمات چگونه گرفته می‌شود. اصول و آرمان‌های حماس با شهادت السنوار هیچ تغییری نکرده است.

وی درباره تحرکات اخیر آمریکا برای آتش‌بس در غزه گفت: ما به آمریکا به عنوان میانجی بین ما و رژیم اشغالگر نگاه نمی‌کنیم بلکه به عنوان شریک و حامی اصلی کشتارها در نوار غزه می‌نگریم. رژیم اشغالگر دست به حیله‌گری می‌زند و هر زمان که مرتکب کشتارهایی می‌شود طرف آمریکایی از طریق صحبت از پیشنهادات جدید به آن کمک می‌کند. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به منطقه آمد. بیش از ۱۰ بار در طول بیش از یک سال این سفر تکرار شده است. به هیچ وجه نمی‌توان به طرف آمریکایی و طرح‌هایش اعتماد کرد. آمریکا تمایل یا توانایی اجرای راه‌حلی برای پایان جنگ را ندارد. اگر می‌خواست قبل از اینکه وحشی‌گری اسرائیل به این حد برسد، این کار را می‌کرد.

قاهره شاهد تحرکات برای احیای مذاکرات آتش‌بس غزه است. همزمان نیز طی ساعات گذشته تحرکاتی در دوحه انجام شده است.

وبگاه عبری «واللا» جمعه به نقل از منابع آگاه ناشناس گزارش داد که دیوید بارنیا، رئیس سرویس جاسوسی اسرائیل (موساد) روز پنجشنبه به همراه نمایندگان سرویس امنیت عمومی اسرائیل (شین بت) از قاهره بازدید کرد.

تیم رژیم صهیونیستی با سرلشکر «حسن رشاد»، رئیس اطلاعات مصر دیدار کرد. این اولین دیدار این ۲ از زمان روی کار آمدن رشاد در حدود ۱۰ روز پیش است.

منابع وبگاه «واللا» گفتند که در این نشست تلاش‌ها برای تجدید مذاکرات به منظور دستیابی به توافقی بین دولت اشغالگر و جنبش حماس برای تبادل اسرا و آتش‌بس در غزه، در شرایطی که پیشنهاد مصر برای «معامله کوچک» مطرح شده است، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

این پیشنهاد شامل آزادی برخی از اسیران صهیونیست در غزه در ازای حدود ۲ هفته آتش‌بس در این باریکه است. سفر رئیس موساد به قاهره همزمان با ورود هیئتی برجسته از جنبش حماس به ریاست خلیل الحیه، رئیس این هیئت بود.

روز پنجشنبه همچنین هیئتی از جنبش حماس به ریاست «خلیل الحیه»، رئیس هیئت مذاکره کننده این جنبش، در یک سفر کوتاه از قاهره، پایتخت مصر بازدید کرد.

وبگاه قطری «العربی الجدید» مطلع شد که این دیدار که به درخواست مصر و در پی تماس‌های تلفنی بیش از یک طرف انجام شد، تنها حدود پنج ساعت به طول انجامید و پیشنهادات آمریکا و مصر در مورد آتش‌بس در نوار غزه و تبادل اسرا مورد بحث قرار گرفت.

در این راستا «مخیمر ابوسعده» استاد علوم سیاسی دانشگاه الازهر در غزه به العربی الجدید گفت: دولت آمریکا در جنایت نسل کشی در غزه با رژیم اشغالگر شریک است. سفر بلینکن در توقف تجاوز نقشی نخواهد داشت. بنیامین نتانیاهو و ائتلاف راست وی به دنبال توقف جنگ نیستند و همچنان از پیروزی کامل و اشغال مجدد غزه حرف می‌زنند. دولت آمریکا از فشار جدی بر نتانیاهو در سایه انتخابات قریب الوقوع آمریکا ناتوان است. تلاش‌هایی برای نجات کامالا هریس از شکست در انتخابات وجود دارد اما تلاش جدی برای توقف جنگ وجود ندارد.

«طلال عوکل» نویسنده و تحلیلگر سیاسی فلسطینی به العربی الجدید گفت: سفر بلینکن و آموس هوکشتاین، فرستاده آمریکا به لبنان نتایج موفقیت‌آمیزی درباره حل سیاسی در لبنان یا غزه ندارد. در هر ۲ مورد آمریکا شروط اسرائیل را مطرح می‌کند. نتانیاهو مصمم به ادامه جنگ است. تلاش‌های اخیر آمریکا تنها دادن وقت بیشتر به اسرائیل و نشان دادن این مساله است که آمریکا به دنبال توقف جنگ است اما نمی‌تواند چیزی را بر اسرائیل تحمیل کند که دولت آن را قانع کند.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=95450

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.