• امروز : جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳
دبیر شورای عالی امنیت ملی در نشست نمایندگان امنیتی بریکس مطرح کرد:

پیشنهاد ایران برای تأسیس ساختار امنیتی مختص بریکس با هدف مقابله با تهدیدات مشترک جهانی

  • کد خبر : 88215
  • 21 شهریور 1403 - 23:08
پیشنهاد ایران برای تأسیس ساختار امنیتی مختص بریکس با هدف مقابله با تهدیدات مشترک جهانی
نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی در نشست نمایندگان عالی‌رتبه‌ امنیتی کشورهای بریکس، پیشنهاد تأسیس ساختار امنیتی مختص بریکس با عنوان «کمیسیون امنیت بریکس» و تعریف سازوکارهای همکاری مشترک در حوزه‌های صلح و امنیت بین‌الملل را برای مقابله با تهدیدات مشترک جهانی ارائه کرد.

به گزارش نبض وطن، علی اکبر احمدیان امروز چهارشنبه _بیست و یکم شهریور_ در نشست نمایندگان عالی‌رتبه‌ امنیتی کشورهای بریکس، با ابراز خرسندی از حضور در این نشست مهم، از میزبانی و مجموعه تلاش‌های شورای امنیت ملی کشور دوست و همسایه روسیه برای برگزاری این اجلاس پراهمیت قدردانی کرد.

وی افزود: بی‌شک پیوستن اعضای جدید به جمع بریکس از ابتدای سال ۲۰۲۴ و درخواست چندین کشور دیگر برای عضویت و یا مشارکت در بریکس نشانه بارزی از قدرت فزاینده‌ این گروه و نقش تأثیرگذار و غیرقابل‌انکار آن در معادلات جهانی و هندسه‌ی جدید قدرت در عرصه‌ی بین‌الملل است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: امروز با حقیقت تلخی روبه‌رو هستیم که آمریکا و بعضی متحدان غربی وی تلاش می‌کنند ناتوانی خود در صحنه‌ رقابت اقتصادی و فناوری را با ترور، تحریم و تنش بین کشورها جبران کند و از همین روی امنیت و صلح جهانی به‌ شدت تضعیف شده و ساختارهای و نهادهای سیاسی و امنیتی جهانی ناکارآمد شده است. به‌ گونه‌ای که همین کشورهای تضعیف‌کننده‌ صلح و امنیت خود نیز در پی ایجاد پیمان‌های جدیدی افتاده‌اند اما ریشه‌ای مشکل آنجاست که اساس و بنیان نظم کنونی بر بی‌عدالتی ظلم و چشم‌پوشی از منافع و امنیت بخش بسیار بزرگی از کشورها و جمعیت جهان استوارشده است.

احمدیان افزود: امروز جهان بیش از هر زمان دیگر به صلح و آرامش نیاز دارد اما این رفتار آمریکا و متحدان وی و استفاده‌ی ابزاری از علم و فناوری برای نفی حاکمیت و استقلال کشورها و توسعه‌ی تروریستم چه در شکل گروه‌های افراط‌گرا مانند داعش و چه در سیمای برخی رژیم‌های جنایتکار همانند باند تروریست حاکم بر سرزمین‌های اشغالی فلسطین بیش از هرزمانی این صلح و امنیت را در معرض تهدید قرار داده است.

نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: قدم بلندی که بریکس در مسیر عبور جهان از نظامی تک‌قطبی و حرکت به سمت جهانی هرچه عادلانه‌تر در نظام چندقطبی برداشت رهیافتی نوین و اقدامی تاریخ‌ساز و قابل‌تقدیر است اما در این مسیر همچنان باید با مشارکت و هم‌افزایی یکدیگر قدم‌های محکم و بلند دیگری را برداریم. به‌ طور قطع، منافع مشترک اعضای بریکس و هم‌زمان تهدیدات مشترک ما، زمینه همکاری گسترده‌تری در حوزه‌های مختلف را فراهم نموده که لازم است این عرصه‌ها با نگاهی هوشمندانه و دقیق‌تر بازشناسی و بیان گردد.

احمدیان ادامه داد: جهان در حال تغییر است و بریکس با جمعیت، وسعت اقتصاد و قدرت خود می‌تواند مبتکر و مبدع ساختار امنیتی جدیدی در عرصه‌ی بین‌الملل برای کمک به نظم و امنیت جهان آینده باشد.

نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: پیشنهاد مشخص من تأسیس ساختار امنیتی مختص بریکس با عنوان «کمیسیون امنیت بریکس» و تعریف سازوکارهای همکاری مشترک در حوزه‌های صلح و امنیت بین‌الملل برای مقابله با تهدیدات مشترک همچون تروریسم، افراط‌گرایی، مواد مخدر و سوءاستفاده از فناوری‌های نوظهور هوش مصنوعی، ماهواره‌ها، تهدید کوانتومی الکترو مغناطیس و ناامنی دریایی قاچاق انسان فعالیت‌های غیرمجاز بیولوژیک تهدیدات در فضای سایبر…. و نیز سازوکارهای اقتصادی مشترک برای ایجاد منافع و فرصت‌های فی‌مابین است.

احمدیان گفت: اعضای بریکس می‌توانند به‌ موازات همکاری‌های اقتصادی پایه‌گذار نظام امنیتی تازه‌ای در سطح جهان باشند تا از این طریق نقاط ضعف و خلأهای نظام امنیت موجود جهانی را برطرف سازند. بدیهی است این ایده‌ی اولیه نیاز به بررسی و هم‌فکری پردازش ساختار سازی و ترتیبات نهادی توسط اعضاء دارد اما ایده‌ای کاملاً دست‌یافتنی است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: سخن پایانی اینکه تحکیم چندجانبه گرایی برای توسعه‌ متعادل امنیت بین‌المللی ضروری است.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=88215

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.