• امروز : شنبه - ۵ آبان - ۱۴۰۳

ظریف: مفهوم وفاق را تداوم گفت‌وگوی تمدن‌ها می‌دانم

  • کد خبر : 95398
  • 04 آبان 1403 - 22:08
ظریف: مفهوم وفاق را تداوم گفت‌وگوی تمدن‌ها می‌دانم
معاون راهبردی رئیس‌جمهوری با اشاره به طرح برخی دیدگاه‌ها از سوی چند نماینده مجلس در زمینه خروج وی از دولت، گفت: بعید می‌دانم آنچه چند نفر در مجلس در مورد بنده یا مسائل دیگر می‌گویند نظر کل اصولگراها در کشور باشد.

به گزارش نبض وطن، محمدجواد ظریف در نشستی آنلاین که در شبکه اجتماعی «کلاب‌هاوس» برگزار شد، با اشاره به حضورش در دولت چهاردهم اظهار کرد: علاقه زیادی برای ورود به دولت نداشتم، فکر می‌کردم وظیفه‌ام را در دوران انتخابات انجام دادم اما سرمایه اجتماعی دولت به گونه‌ای بود که دوستان داخل و بیرون دولت اصرار داشتند به شکلی در خدمت باشم.

وی افزود: معاونت راهبردی گذشته‌ای دارد به عنوان مرکز بررسی‌های استراتژیک، در حد مشاوره به رئیس‌جمهوری، این مرکز در دولت های مختلف فراز و فرودهای زیادی داشته، در دولت قبلی تقریبا به سمت تعطیلی رفت هرچند در ۶ ماه آخر دکتر زمانیان اقدامات خوبی داشتند.

وظایف جدیدی به مرکز تحقیقات استراتژیک سپرده شده است 

معاون راهبردی رئیس‌جمهوری یادآور شد:  در دوره جدید، رئیس‌جمهوری وظایفی به ما دادند که به وظایف مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست‌جمهوری اضافه کردیم. ما در یک کلمه باید حلقه وصل جامعه مدنی و نخبگان با دولت باشیم، با این فرض که ما راه‌حل‌ها را نداریم و مسائل را هم خوب نمی‌دانیم.

به دنبال منفعت نیستیم فقط می‌خواهیم مشکلات حل شوند

ظریف با بیان اینکه ما مسائل را درست درک نکردیم و تلاش درستی برای حل آن‌ها صورت نگرفته است، اظهار کرد: در معاونت راهبردی هیچ منفعت صنفی نداریم که کشور به چه سمتی برود، فقط می‌خواهیم مشکلات کشور حل شود. بعضی از مسائل در حوزه سیاست خارجی است. توازن فراگیر یکی نکاتی است که دکتر پزشکیان در دوران انتخابات مطرح کرد؛ اینکه چطور می‌توانیم با همه رابطه داشته باشیم اما بر یک بلوک خاص متوقف نباشیم و بتوانیم از تمام شرکا بهترین بهره‌برداری را داشته باشیم.

خودمان را درگیر موضوعات روزمره سیاست خارجی نمی‌کنیم

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری با اشاره به موضوع روابط با کشورهای همسایه، گفت: این موضوع از همه دستگاه‌ها فراتر است. ما خودمان را درگیر موضوعات روزمره سیاست خارجی نمی‌کنیم. نظراتم را ارائه می‌کنم ولی وظیفه اصلی ما این نیست. ما پروژه‌ای داریم به نام «ایران آینده» که بررسی می‌کنیم ایران در آینده با چه مشکلات و فرصت‌هایی مواجه خواهد شد.

دنبال راه توقف سیکل استفاده از مدیران قدیمی هستیم

ظریف با تاکید بر اینکه دنبال این هستیم چگونه می‌توان سیکل استفاده از مدیران قدیمی را متوقف کرد، یادآور شد: رهبری فرمودند اگر این دولت بتواند در پایان چهار سال، صد مدیر جوان تحویل کشور بدهد خوب است. شیوه‌های رسیدن به این هدف را بررسی می‌کنیم.

امروز بیش از هر زمان دیگری حضور زنان در دولت دیده می‌شود

معاون راهبردی رئیس‌جمهوری یادآور شد: امروز بیش از هر زمان دیگری حضور زنان در دولت دیده می‌شود. در سطح معاونان وزرا نیز به مراتب حضور جوانان بیشتر است. در معاونت راهبردی بیشترین حضور جوانان و زنان را داریم.

در جامعه متکثر ما، یک طرف نمی‌تواند نظرش را تحمیل کند

وی با تاکید بر اینکه ما جامعه‌ای متکثر داریم و یک طرف نمی‌تواند نظرش را تحمیل کند، تصریح کرد: ما با نشنیدن، سیاست‌هایی را دنبال کردیم که به نتیجه نرسیده است؛ مثل حجاب و فیلترینگ. البته دو طرف همین‌طور بودند، فقط هم حاکمیت نبوده است. برمبنای آرزومندی عمل کردیم و ندیدیم چطور می‌شود به بهترین وجه کنارهم زندگی کنیم‌.

معاون راهبردی رئیس‌جمهوری، گفت: درست است که حاکمیت قدرت بیشتری دارد، ولی این عدم تحمل را می‌شود در برخی اقشار مشاهده کرد. امیدوارم با تمرین تحمل از همه طرف‌ها و تمرین شنیدن و تمرین گوش‌کردن، بتوانیم به یک نتیجه معقول‌تری برسیم‌. ما که مبانی قرآنی را قبول داریم و به شنیدن اعتقاد داریم. شنیدن و تفکر بسیار مهم است.

مفهوم وفاق را تداوم گفت‌وگوی تمدن‌ها می‌دانم

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری با اشاره به مفهوم وفاق، اظهار کرد: شخصا «وفاق» را به معنی گفت‌وگو و آن را ادامه گفت‌وگوی تمدن‌های آقای خاتمی می‌دانم. در گفت‌وگوی تمدن‌ها، کلیدواژه گفت‌وگو است، نه تمدن. در گفت‌وگو قرار است بشنویم، باید آمادگی داشته باشید قانع بشوید، نه اینکه از باورهایتان دست بکشید، اینکه بفهمید چرا ۵۰ درصد مردم در انتخابات شرکت نکردند، نیاز به شنیدن دارد.

باید نظرات مردم را بشنویم

وی تصریح کرد: باید مردم را بشنویم، نه آنانی که همیشه با آن‌ها حشر و نشر داریم؛ شاید به نتایج متفاوتی برسیم.

ظریف با اشاره به طرح برخی دیدگاه‌ها از سوی چند نماینده مجلس در زمینه خروج وی از دولت، گفت: بعید می‌دانم آنچه چند نفر در مجلس در مورد بنده یا مسائل دیگر می‌گویند نظر کل اصولگراها در کشور باشد.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=95398

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.