• امروز : پنج شنبه - ۳ آبان - ۱۴۰۳

خسروپناه: بسیج اساتید حرکت جهادی در حوزه حکمرامی را اجرایی کند

  • کد خبر : 95226
  • 03 آبان 1403 - 16:18
خسروپناه: بسیج اساتید حرکت جهادی در حوزه حکمرامی را اجرایی کند
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر بسیج اساتید حرکت جهادی در حوزه حکمرانی را به‌درستی عملیاتی و اجرایی کند، نه‌تنها خدمتی به کشور و نظام کرده؛ بلکه موجب ارتقای جایگاه بسیج اساتید خواهد شد.

به گزارش نبض وطن به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه کمیته های تخصصی قرارگاه حکمرانی بسیج اساتید با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

خسروپناه، در این نشست اظهار کرد: بسیج اساتید اگر حرکت جهادی در حوزه حکمرانی را به‌درستی عملیاتی کند، نه‌تنها خدمتی به کشور و نظام کرده بلکه موجب ارتقای جایگاه بسیج اساتید خواهد شد. انسجامی که بسیج اساتید طی چند سال گذشته از دست داده بود، با این حرکت بازمی‌گردد. مشارکت اساتید در مبحث حکمرانی، کارکردهای مثبت بسیاری دارد.

وی با تاکید بر اینکه حکمرانی یعنی حل اثربخش مسایل اولویت‌دار، گفت: با وجود بیش از ۲۰۰ تعریف برای حکمرانی، می‌خواهم آن را به‌سادگی این‌گونه تعریف کنم: حکمرانی فرایندی برای حل مؤثر مساله است. اگر ما طی ۶ ماه یا یک سال جلساتی برگزار کنیم و نتوانیم مساله‌ای اولویت‌دار را شناسایی و با تحلیل سیاستی به راه‌حل برسیم، عملاً کاری نکرده‌ایم.

کمیته‌ها باید مساله‌محور باشند
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: اجرای راه‌حل‌ها ممکن است در اختیار ما نباشد، اما باید یک بسته سیاستی جامع، تحلیل‌شده و دقیق ارائه دهیم. اگر هر کمیته‌ در بسیج اساتید پس از شش ماه یا یک سال خروجی نداشت، باید آن را تعطیل کنیم. افزایش تعداد کمیته‌ها به‌تنهایی مشکلی را حل نمی‌کند. به‌جای داشتن ۲۰ یا ۳۰ کمیته، بهتر است ۵ کمیته کارآمد داشته باشیم که بتوانند روی موضوعاتی تمرکز کنند، آسیب‌ها را شناسایی و راهکارها را ارائه دهند، و یک بسته سیاستی کامل ارائه کنند.

خسروپناه گفت: در تشکیل کمیته ها باید مساله‌محور اقدام شود به جای اینکه علم محوری مدنظر باشد. مثلا در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی، اگر کمیته‌ای تشکیل شود و تصمیم بگیرد بسته‌ای برای اجرایی کردن سند امنیت غذایی ارائه دهد، این یک اقدام مناسب است. این کمیته می‌تواند با تمرکز بر اجرایی‌سازی راهبردها، بسته‌ای سیاستی تهیه کند که مشکلات مربوط به امنیت غذایی را حل کند. این نوع کمیته موضوع‌محور است، نه علم‌محور.

وی ادامه داد: در حوزه فناوری اطلاعات، موضوع اصلی شبکه ملی اطلاعات است. باید ذیل این موضوع چند مساله اولویت‌دار مانند فیلترینگ را شناسایی و روی آنها کار کنیم. در حوزه حقوق، مساله حمایت از خانواده‌های شهدا، منافقین، تروریسم، و مسائل بین‌المللی مثل غزه و لبنان می‌تواند مورد بحث قرار گیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر شناسایی نخبگان، پیشنهاد داد کمیته‌ها موضوع‌محور پیش بروند، نه دانش‌محور و هر کمیته باید چند مسئله اولویت‌دار را شناسایی کند و با رویکرد حکمرانی، به‌صورت اثربخش این مسائل را حل کند.

محمدرضا مردانی، رئیس بسیج اساتید کشور نیز در این نشست عنوان کرد: مجمع عالی بسیج مستضعفین به زودی برگزار خواهد شد. کمیسیون حکمرانی یکی از هفت کمیسیونی است که این مجمع پیگیری می‌کند و مسئولیت آن به سازمان بسیج اساتید محول شده است. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی هم به‌ عنوان رئیس کمیسیون حکمرانی مسئولیت این کمیسیون را بر عهده خواهند داشت.

حمید یزدانی، مدیر اجرایی طرح کمک به ارتقای نظام حکمرانی کشور سازمان بسیج اساتید نیز در این نشست بیان کرد: پس از شکل‌گیری بحث کمیسیون مدیریت حکمرانی و صدور احکام توسط سازمان بسیج مستضعفین، برای اجرایی شدن مباحث، قرارگاهی به منظور کمک به ارتقای نظام تشکیل شد. با برگزاری نشست‌هایی با بخش‌های مختلف سه قوه و ارکان دیگر نظام، ۲۲ کمیته تخصصی شکل گرفت، پیرو این کمیته‌های تخصصی و قرارگاه، در مرکز کشور در ۳۲ استان، ۳۲ گروه مدیریت و حکمرانی تشکیل شده است. در هر گروه نیز رئیس، دبیر و اعضایی تعیین شده‌اند.

وی ادامه داد: قصد داریمدر این گروه‌ها، مسائل مشخصی شناسایی شود و با توجه به زیست بوم استانی، اعضای حقیقی کمیسیون مدیریت حکمرانی شامل رئیس‌های کمیته‌های بیست‌گانه‌ و اعضای حقوقی نیز با توجه به ضرورت‌های موجود دعوت شوند.

سایر اساتید حاضر در جلسه نیز نظرات خود را درباره قرارگاه حکمرانی بسیج اساتید بیان کردند.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=95226

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.