• امروز : دوشنبه - ۳۰ مهر - ۱۴۰۳

اتابک: شورای عالی صادراتی با هدف توسعه تجارت خارجی احیا شود

  • کد خبر : 94505
  • 29 مهر 1403 - 16:03
اتابک: شورای عالی صادراتی با هدف توسعه تجارت خارجی احیا شود
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر تنوع سبد صادراتی کشور، پیشنهاد احیای شورای عالی صادرات را با هدف توسعه تجارت خارجی ارائه داد.

به گزارش نبض وطن به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، «سید محمد اتابک» امروز یکشنبه در مراسم روز ملی صادرات، افزود: ناهماهنگی‌های بین ‌سازمانی در میزان صادرات تاثیر مستقیم گذاشته است.

وی تاکید کرد:‌ باید نهادهای متولی تجارت خارجی یعنی بانک مرکزی، وزارت صمت و وزارت اقتصاد برای حل مشکلات صادرات جلسه تشکیل بدهند و برای حل آنها راهکار در نظر بگیرند.

وزیر صمت، صادرات را جزو مولفه‌های اصلی ارتقای اقتصاد کشور معرفی کرد و ادامه‌داد: فعالان اقتصادی و مدیران دولتی بر این باورند که از برنامه هفتم توسعه فاصله گرفته‌ایم و لازم است برای جبران این موضوع اقدامات جدی در دستور کار خود قرار بدهیم.

اتابک تصریح‌کرد: بخشی از عقب‌ماندگی ما در تجارت خارجی ناشی از طرف سیاست‌گذار است.

سهم نیم درصدی ایران از صادرات جهانی

وی با اشاره به موقعیت استراتژیک ایران در منطقه، اظهار داشت: موقعیت جغرافیایی ایران امکان رشد صادرات را ایجاد کرده است، این در حالی است که فقط نیم درصد صادرات جهان در اختیار ایران است و به نظر می‌رسد یکی از عوامل ناترازی تجاری به محدود بودن سبد صادراتی ما باز می‌گردد.

وزیر صمت بر جبران ناترازی تجاری در دولت چهاردهم تاکید کرد و افزود: آمارها نشان می‌دهد که در ۱۰ سال گذشته به خام‌فروشی بسنده کردیم و این موضوع نشان می‌دهد چندان برای تولید کالا با ارزش افزوده بالا برنامه‌ریزی نکردیم و محصولات صادراتی ما متمرکز شده است و بر این نکته تاکید دارم که نباید این مسئله را به مثابه مزیت تلقی کنیم.
به گفته اتابک؛ در ۱۰ سال گذشته ۴۸ درصد از کل صادرات ایران به ۵ کشور صادر می‌شد؛ اما امروز این عدد به ۷۳ درصد رسیده است به بیان دیگر فقط ۲۷ درصد از کل صادرات ما به کشورهایی غیر از ۵مقصد اول صادراتی ما صادر می‌شود و این آمار نشان می‌دهد که صادرات ما محدود است.
وزیر صمت با بیان اینکه سیاست‌های ارزی همسو با توسعه تجارت نیستند، گفت: بسترسازی برای امضای پیمان‌های منطقه‌ای، امضای موافقتنامه‌های تجارت ترجیحی و رسیدن به تعرفه‌های کالایی، بدون تردید یک جانبه‌گرایی در تجارت را حل خواهد کرد.
وی با اشاره به ظرفیت‌های ایران در تولید کالاهای خدمات فنی و مهندسی، بیان کرد: صادرکنندگان در بسیاری از موارد معطل ضمانت‌نامه هستند اما این موضوع نباید در روند تجارت مانع ایجاد کند؛ امید داریم که این مشکل حل و در افزایش حجم صادرات تاثیر مثبت بگذارد.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=94505

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.