• امروز : چهارشنبه - ۲۵ مهر - ۱۴۰۳

ادعای آمریکا درخصوص تلاش روسیه برای تاثیرگذاری بر انتخابات ریاست جمهوری مولداوی

  • کد خبر : 93553
  • 25 مهر 1403 - 3:28
ادعای آمریکا درخصوص تلاش روسیه برای تاثیرگذاری بر انتخابات ریاست جمهوری مولداوی
کاخ سفید مدعی شد که روسیه به دنبال تاثیرگذاری بر انتخابات ریاست جمهوری و همه‌پرسی مولداوی است و برای این منظور میلیون‌ها دلار خرج کرده است.

به گزارش نبض وطن به نقل از خبرگزاری فرانسه، جان کربی سخنگو و هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا سه‌شنبه اظهار کرد: روسیه فعالانه برای تضعیف انتخابات مولداوی و ادغام این کشور در اروپا تلاش می‌کند.

وی افزود: مسکو در ماه‌های اخیر میلیون‌ها دلار بر تاثیرگذاری بر انتخابات ریاست جمهوری مولداوی هزینه کرده است. برآورد ما این است که این پول صرف تامین مالی احزاب مورد نظر روسیه و انتشار اطلاعات غلط در شبکه‌های اجتماعی به نفع این احزاب شده است.

کربی پیشتر روسیه را به تلاش برای ایجاد بی‌ثباتی در مولداوی متهم کرده و گفته بود که هدف نهایی مسکو بر سر کار آوردن دولتی است که به روسیه نزدیک باشد.

مولداوی ۲.۶ میلیون نفر جمعیت دارد و یکشنبه آینده انتخابات ریاست جمهوری و همه‌پرسی درباره پیوستن به اتحادیه اروپا برگزار می‌کند. یازده نفر در این انتخابات نامزد شده‌اند اما «مایا ساندو» رئیس جمهوری فعلی مولداوی که خواستار همگرایی بیشتر با اروپاست، شانس بیشتری برای پیروزی دوباره دارد.

ساندو و برخی دیگر از مقام‌های بلندپایه مولداوی روسیه را به تلاش برای تاثیرگذاری بر انتخابات ریاست جمهوری و همه‌پرسی این کشور متهم کرده‌اند. مقامات کیشیناو بارها مدعی آغاز جنگ ترکیبی روسیه علیه مولداوی و اجرای کمپین‌هایی برای انتشار اطلاعات جعلی با هدف سرنگونی دولت این کشور شده‌اند.

علاوه بر این، کشورهای غربی مدعی شده‌اند که روسیه ممکن است که در آینده به مولداوی حمله کند. حدود یک ماه پیش، آنالنا بائربوک وزیر خارجه آلمان گفت که اگر اوکراین سقوط کند، مولداوی احتمالا کشور بعدی در صف این اتفاق است.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=93553

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.