• امروز : سه شنبه - ۲۴ مهر - ۱۴۰۳

تمامی پاسخ برگ‌های دانش‌آموزان شرکت کننده در آزمون جبرانی تابستان تصحیح می‌شود

  • کد خبر : 93418
  • 24 مهر 1403 - 17:48
تمامی پاسخ برگ‌های دانش‌آموزان شرکت کننده در آزمون جبرانی تابستان تصحیح می‌شود
رئیس مرکز سنجش و ارزشیابی نظام تعلیم و تربیت با بیان اینکه تصحیح بیش از ۲۵ میلیون پاسخ‌برگ در آزمون خردادماه توسط همکاران انجام شد و این تصحیح‌ها به صورت تصادفی در اختیار آن‌ها قرار می‌گرفت گفت: اکنون هم دانش آموزان داخل کشور و هم خارج از کشور، تمام پاسخ‌برگ آزمون‌هایشان تصحیح و ارسال نمرات نیز انجام شده است.

به گزارش نبض وطن، محسن زارعی در یک گفتگوی ویدئویی گفت:  تمام تلاش وزارت آموزش و پرورش به پشتوانه‌ معلمان این بود که طراحی آزمون‌های نهایی به صورت استاندارد صورت پذیرد و با کمک و مشارکت سازمان پژوهش و معاونت آموزش متوسطه، گروه مؤلفان، گروه‌های آموزشی و دبیرخانه‌های راهبری در تدوین جدول هدف محتوا ارزشیابی برای هر عنوان درس تهیه شد.

وی گفت: در هر سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم مبنایی تدوین شد که در اختیار معلمین و دانش آموزان قرار گرفت تا با چارچوب طراحی آزمون‌ها آشنایی کامل داشته باشند.

رئیس مرکز سنجش و ارزشیابی نظام تعلیم و تربیت بیان کرد: طراحان هم مبتنی بر آن چارچوب موظف به طراحی آزمون بودند. این استانداردسازی برای آزمون در نظر گرفته شد که مبنی بر اهداف برنامه‌ درسی و با پوشش تمامی اهداف و در نظر گرفتن حیطه‌های مختلف شناختی و با بارمی که مصوب سازمان پژوهش هست و همین طور رعایت روانی سوال و فهم آن از سوی دانش آموزان بود.

زارعی در این مورد تصریح کرد: طراحان سوال هم مبتنی بر این جداول هدف محتوا ارزشیابی، در فضای قرنطینه بدون دسترسی به وسایل ارتباطی برای هر آزمون مشغول کار طراحی شدند و برای هر عنوان درس طراحی مستقل در فضای قرنطینه انجام می‌دادند.

وی افزود: این طراحی سوال هم برای دانش آموزان داخل کشور هم برای دانش آموزان خارج از کشور بود که دانش آموزان خارج از کشور در دو نوبت صبح و عصر که نوبت صبح آن‌ها مشترک با آزمون‌های داخلی و دانش آموزان نوبت عصر به صورت مجزا ولی با یک طراحی آزمون هم طراز و یک سطح  دنبال شد.

زارعی افزود: در خیلی از کشورها سرپرستی وجود ندارد و دانش آموزان در نمایندگی‌های سیاسی باید حضور پیدا کنند و آزمون را انجام بدهند؛ لذا در تصویب نامه هیات وزیران بندی لحاظ شد که وزارت امور خارجه همکاری را با وزارت آموزش و پرورش برای اجرای آزمون‌ها داشته باشد و انصافا با همکاری خیلی خوب وزارت امور خارجه به جلسات متعددی که از جمله جلسه‌ای که با حضور معاون کنسولگری وزارت امور خارجه و حضور نمایندگان سیاسی کشورهایی که در امر آزمون دخیل بودند و همین طور سرپرستی‌های ساز و کارها و ضوابط آزمون توضیح داده شد و مبتنی بر این ضوابط کار دنبال شد و در زمینه امنیت آزمون با پوشش دوربین مدار بسته از شروع زمان ورود دانش آموزان تا پایان آزمون تمام فرآیند قابل رصد بود.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش افزود: تصحیح  بیش از ۲۵ میلیون پاسخ برگ در آزمون خردادماه توسط همکاران انجام شد و این تصحیح‌ها به صورت تصادفی در اختیار همکاران  قرار می‌گرفت و آن‌ها به دانش آموزان استان خودشان دسترسی نداشتند؛ در این فرایند دو بار تصحیح کامل انجام می‌شد در صورت مغایرت به مصحح سوم ارجاع داده می‌شد و همین فرآیند برای دانش آموزان خارج از کشور هم دنبال شد و بعد از اعلام نتیجه‌ آزمون‌های خردادماه تصمیم به برگزاری آزمون‌های جبرانی تابستان براساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش شد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، زارعی خاطرنشان کرد: اکنون هم دانش آموزان داخل کشور و هم خارج از کشور، تمام پاسخ برگ آزمون‌هایشان تصحیح شده و ارسال نمرات نیز انجام شده است در بعضی از موارد به دلیل خطاهایی که در دریافت پاسخ برگ‌ها صورت گرفته بود مخصوصا در مدارس خارج از کشور باعث شد با مقداری تاخیر در اعلام نتایج برای دانش آموزان خارج از کشور مواجه شویم ولی در حال حاضر تصحیح تمامی پاسخ برگ‌های دانش آموزان شرکت کننده در آزمون جبرانی تابستان انجام شده است.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=93418

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.