• امروز : جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳

عطش دریافت واکسن کرونا در کشورهای فقیر

  • کد خبر : 9208
  • 01 تیر 1400 - 10:22
عطش دریافت واکسن کرونا در کشورهای فقیر
سازمان جهانی بهداشت در حالی اعلام کرد که واکسن‌ کرونا در کشورهای فقیر رو به اتمام است که به نظر می رسد به رغم درخواست‌های مکرر، کشورهای ثروتمند از ارائه واکسن کافی برای کشورهایی که نیاز دارند، بی توجهی نشان می دهند.

به گزارش نبض وطن به نقل از تارنمای شبکه بی بی سی انگلیسی، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که شمار زیادی از کشورهای فقیرتر که تحت یک طرح جهانی واکسن کرونا دریافت می کنند، برای ادامه برنامه واکسیناسیون خود دوز کافی ندارند که عملا نشان از این است که این کشورها به اندازه کافی واکسن در اختیار ندارند و همچنان با چالش کمبود واکسن مواجه هستند.

دکتر بروس ایلوارد مشاور ارشد سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که تحت برنامه کوواکس ۹۰ میلیون دوز واکسن به ۱۳۱ کشور جهان ارسال شده است. اما درعین حال تاکید کرد که این میزان برای حفاظت از جوامع در برابر ویروس همه گیر ناکافی است.

کمبود واکسن در کشورهای فقیر و با درآمد کم در جهان در حالی آشکارا احساس می شود که پیش از این به رغم وعده هفت کشور بزرگ صنعتی جهان موسوم به گروه ۷ درباره اختصاص یک میلیارد دوز واکسن کرونا به کشورهای نیازمند، منتقدان این طرح می گویند این کمک مشکلات ساختاری این کشورها در عرضه واکسن را حل نمی کند.

سازمان ملل متحد اخیرا در گزارشی اعلام کرد: شش ماه از آغاز واکسیناسیون کووید-۱۹ در جهان می‌گذرد اما از مجموع واکسن‌های تزریق شده، ۴۴ درصد در کشورهای ثروتمند و تنها چهار دهم درصد در کشورهای فقیر استفاده شده است؛ به عبارت دیگر، دسترسی ثروتمندان به واکسن، ۱۱۰ برابر بیشتر بوده است.

فریاد رهبران جهان برای توزیع عادلانه واکسن و تصاویر قبرستان‌های مملو از فوتی‌های جدید در آفریقا تا جنازه‌ سوزی‌های بیماران کرونایی در هند، هرگز از حافظه تاریخی قرن ۲۱ پاک نخواهد شد اما نکته دردناک تر اینکه نه گوشی برای شنیدن این فریادها است و نه چشمی برای دیدن این تصاویر.

شماری از سران سابق جهان نیز چندی پیش از کشورهای عضو گروه هفت خواستند تا هزینه واکسیناسیون علیه کرونا در جهان را بپردازند و با این اقدام به توقف جهش این ویروس و عدم تبدیل دوباره آن به یک تهدید جهانی کمک کنند.

پیش از این روسای چند سازمان مهم بین المللی از جمله سازمان جهانی بهداشت، صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی و سازمان تجارت جهانی از کشورهای ثروتمند جهان خواسته بودند تا فورا واکسن‌های کرونا بیشتری به کشورهای فقیرتر جهان ارائه کنند که در غیر این صورت احتمال ظهور گونه‌های جدید کرونا در جهان و اتخاذ تدابیر محدود کننده اجباری جدید در سراسر دنیا وجود دارد.

این مقامات هشدار دادند که یک “شکاف خطرناک” میان کشورهای ثروتمند و فقیر جهان در مورد توزیع و در اختیار گرفتن واکسن کرونا در حال ایجاد شدن است.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=9208

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.