• امروز : جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳

شهر بدون زباله با فرهنگسازی و افزایش مشارکت مردمی

  • کد خبر : 820
  • 27 آذر 1398 - 8:43
رئیس کمیسیون ایمنی و خدمات شهری شورای اسلامی زرین شهر گفت:اگر زير ساخت و تمركز مديريت شهری خصوصا واحد خدمات شهری به تعميق و اشاعه فرهنگ تفكيک زباله از مبدا قرار گیرد، هزينه های مادی و معنوی مديريت پسماند به حداقل خواهد رسید.

به گزارش نبض وطن،سوده باقری در نشست کمیسیون ایمنی و خدمات شهری شورای اسلامی زرین شهر اظهار کرد: یکی از سیاست های کمیسیون ایمنی و خدمات شهری شورای اسلامی زرین شهر نظارت ­بر کلیه فرآیندهای­خدماتی، بهداشتی ­و محیط­زیست در شهرداری بوده و با تهیه و تدوین برنامه راهبردی در تلاش است تا با ایجاد وحدت رویه در حوزه خدمات شهری خدمات شایسته ای به شهروندان ارائه شود.
وی با اشاره به اهمیت تفکیک زباله در مبدأ و نقش آن درافزایش راندمان بازیافت مواد بازیافتی، افزود: اگر زیر ساخت و تمرکز مدیریت شهری خصوصا واحد خدمات شهری به تعمیق و اشاعه فرهنگ تفکیک زباله از مبدا قرار گیرد، هزینه های مادی و معنوی مدیریت پسماند به حداقل خواهد رسید.
رئیس کمیسیون ایمنی و خدمات شهری شورای اسلامی زرین شهر تصریح کرد: ارتقاء فرهنگ مدیریت پسماند در منازل، اداره ها و مکان هایی که در آن مشغول هستیم تاثیر بسزایی در حفظ محیط زیست دارد چراکه بیشتر زباله ها قابل بازیافت هستند و با رعایت اصول بهداشتی و تفکیک زباله هایی همچون کاغذ، شیشه و… می توان به حفظ محیط زیست شهری کمک شایانی کرد.
وی ادامه داد: جمع آوری زباله در روزهای زوج و فرد و تعیین محلات هدف، با تلاش های فراوان نیروهای خدمات شهری و هزینه های مالی انجام می گیرد البته این به معنای ایده آل بودن نبوده بلکه باید به بهتر نحو ممکن انجام گیرد که لازمه ان نظارت بیشتر در این حوزه است.
باقری اضافه کرد: با توجه به اینکه قسمتی از کار جمعی آوری پسماند شهری به پیمانکار واگذار شده و از طرفی شاهد حضور تعداد بالای زباله گرد ها در سطح شهر هستیم از این رو نیازمند نظارت بیشتر بر عملکرد پیمانکاران هستیم تا نه تنها کیفیت کار افزایش یافته و خدمات ارائه شده بهتر انجام گیرد تا رضایتمندی شهروندان بیش از پیش حاصل گردد .
وی تمیزی و نظافت شهر را حاصل فعالیت پاکبانان دانست و عنوان کرد: حفظ پاکیزگی شهر در گرو حفظ ایمنی و سلامت پاکبانان است و این موضوع باید در تمامی شرایط مورد توجه مدیریت شهری قرار گیرد از طرفی آموزش های خودایمنی و مراقبت های اصولی پاکبانان عزیز نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و می تواند درصد بسیار بالایی از اتفاقات حاصل از فعالیت آنان را کاهش دهد.
رئیس کمیسیون ایمنی و خدمات شهری شورای اسلامی زرین شهر خاطرنشان کرد: زباله ‌سوزی یکی از مسائلی است که امروزه شهرهای مختلف ایران با آن مواجه هستند و تنها تیشه به ریشه محیط‌ زیست زده و به افزایش آلودگی هوا دامن می زند و این درحالیست که که اگر سایه مدیریت راهبردی بر سر پسماندهای شهری باشد، می‌توان بجای سوزاندن آنها، زباله ها در چرخه تولید قرار گیرند و به اشکال گوناگون به بهره ‌برداری برسند.
وی متذکر شد: اگر در یک پروسه درست پسماندهای تولید شده تفکیک شوند و در این چرخه از مبدأ تا مقصد مورد بازنگری قرار گیرند، بخشی از پسماندهای تولید شده به چرخه تولید قابل برگشت است، بخشی به‌صورت کمپوست بهره‌برداری خواهد شد و بخش دیگر زباله ها نیز دفن یا امحا خواهند شد و از زباله سوزی و آلودگی محیط زیست جلوگیری خواهد شد.
باقری تاکید کرد: از این رو باید با فرهنگسازی و استفاده از ظرفیت بنرهای تبلیغاتی شهر، رسانه های جمعی، سازمان های مردم نهاد و… تلاش کنیم، الگوی مصرفمان را اصلاح کرده و درست و بهینه مصرف کردن را در برنامه زندگی شهروندان ترویج کرده و به‌ عنوان یک فرهنگ آن را نهادینه کنیم.
وی تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات موثر در این حوزه برنامه‌ریزی و تهیه و تدوین طرح جامع و تفصیلی مدیریت پسماند بوده طرح کاملی که از نقطه آغاز تا نقطه پایانی فرآیند مدیریت پسماند را مورد مطالعه دقیق قرار داده و چگونگی اقدامات را بررسی و تبیین ‌کند و اینگونه است که می توان تولید زباله را کاهش داده، زباله‌ها را از مبدأ تفکیک کرده تا بخشی از زباله‌های قابل بازگشت به چرخه تولید بازگردد و بخشی هم به کمپوست تبدیل شده و بخش دیگر هم همآن‌طور که گفتم دفن شوند

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=820

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.