• امروز : یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳

بلینکن: آسه‌آن به چالش اقدام‌های غیرقانونی چین بپردازد

  • کد خبر : 80344
  • 06 مرداد 1403 - 16:29
بلینکن: آسه‌آن به چالش اقدام‌های غیرقانونی چین بپردازد
آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا از کشورهای عضو «اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا» (آسه‌آن) خواست که به چالش‌هایی از جمله «اقدام‌های غیرقانونی» پکن در دریای جنوبی چین بپردازند.

به گزارش نبض وطن به نقل از تارنمای دودیسکورس، آنتونی بلینکن امروز شنبه در حالیکه برای شرکت در نشست وزیران خارجه آسه‌آن به لائوس سفر کرده، رسیدگی این بلوک به چالش‌های منطقه را خواستار شد.

وزیر خارجه آمریکا پیش از دیدار برنامه‌ریزی شده با وانگ یی همتای چینی خود از کشورهای آسه‌آن خواست تا به رسیدگی به چالش‌هایی از جمله آنچه «اقدام‌های غیرقانونی و تشدید تنش پکن در دریای جنوبی چین» خواند، کمک کنند.

بلینکن همچنین جنگ داخلی میانمار را دلخراش خواند و بر لزوم اینکه وزیران خارجه آسه‌آن با مسائل جهانی از جمله جنگ در غزه و اوکراین و برنامه‌های موشکی کره شمالی مقابله کنند، تاکید کرد. میانمار به عنوان یکی از اعضای آسه‌آن از فوریه ۲۰۲۱ در پی یک کودتا علیه آن سانگ سوچی درگیر جنگ داخلی است.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود پیشرفت دیپلماتیک چین و فیلیپین را ستود، این درحالی است که پس از تکمیل ماموریت ارسال تدارکات به نیروها توسط مانیل در یک منطقه مورد مناقشه، نگرانی‌ها از بروز تنش بیشتر با چین افزایش یافته بود.

بلینکن موفقیت ارسال مجدد تدارکات را در نتیجه توافق دوجانبه ستود و برای ادامه همکاری بین دو کشور ابراز امیدواری کرد. وی پس از نشست منطقه‌ای آسه‌آن در لائوس با وانگ یی دیدار خواهد کرد تا در مورد نگرانی‌های امنیتی گفت‌وگو کند.

طبق اعلام چین، وانگ یی در دیدار با انریکه مانالو همتای فیلیپینی خود گفت: پکن به هرگونه نقض توافق اخیر برای کاهش تنش بین دو کشور در دریای جنوبی چین، قاطعانه پاسخ خواهد داد.

هفته گذشته، دو طرف بر سر «تمهیدات موقت» برای ماموریت‌های تدارکات مجدد به سربازان فیلیپینی مستقر در جزیره «توماس شوال دوم» که کانون درگیری‌های خشونت آمیز ماه‌های اخیر با چین بوده است، موافقت کردند.

مانیل بر سر بخش‌هایی از آبراه استراتژیک دریای جنوبی چین که سالانه تریلیون‌ها دلار تجارت از طریق آن انجام می‌شود، با پکن درگیر یک منازعه سرزمینی دیرینه است.

وانگ یی روز جمعه از فیلیپین خواست به جای «بازگشت به عقب یا ایجاد پیچیدگی» به تعهدات خود در چارچوب این توافق پایبند باشد. وی گفت: در غیر این صورت، چین قاطعانه پاسخ خواهد داد.

مانالو اواخر روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت که امیدوار است پکن طرف معامله خود را حفظ کند.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=80344

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.