• امروز : جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳
خانه دسته‌بندی نشده

قطع درخت بدون اجازه شهرداری ممنوع است

  • کد خبر : 800
  • 22 آذر 1398 - 12:28
شهردار باغبادارن گفت:هر گونه قطع درخت تحت هر شرایطی باید با نظارت و اطلاع و اجازه شهرداری صورت گیرد و رویکرد شهرداری نیز توسعه فضای سبز درختی و جلوگیری از قطع و عدم جایگزینی آن خواهد بود و به هیچ عنوان با رویکرد درآمدی و دریافت عوارض با این موضوع برخورد نخواهد داشت.

به گزارش نبض وطن، حجت الله امینی شهردار باغبادران در یادداشتی چنین مطرح کرد: درخت ، در تأمین زندگی بشر دارای اهمیت و سهم فراوانی است. در عصر حاضر نه تنها چوب اهمیت اقتصادی‌اش را حفظ نموده بلکه موارد استفاده متنوعی در صنایع مربوط به خود پیدا کرده است. چوب در صنایعی همچون ساخت و ساز ، قالب سازی ،بسته بندی ، زغال گیری ، سوخت ، کاغذ سازی ،لوازم التحریر، الیاف مصنوعی وتزئینات و بسیاری موارد دیگر استعمال بسیاری دارد. بر اساس گزارش سازمان ملل متحد مصرف چوب سالانه در حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش می یابد.
فراتر از همه موارد مذکور و بعد اقتصادی و کاربرد های ویژه و متنوع آن ، درختان نه تنها به عنوان ریه تنفسی زمین و امکانی برای تلطیف و تصفیه هوا همواره مورد توجه قرار دارند بلکه به عنوان یکی از مهم ترین عوامل در زیبایی فضای شهری و طراوت و پاکی محیط و وجود هوایی سالم موجب فزونی روحیه محسوب می شوند. درختان به کمک شاخ و برگ خود علاوه بر آفرینش زیبائی بصری و تولید هوای مطبوع از حرکت تندباد که سبب فرسایش خاک می‌شود پیشگیری می‌کنند. ریشه‌های محکم و عمیق درختان حرکت خاک را مهار نموده و از نابودی آن جلوگیری می‌کنند. مانع بروز سیلاب و ضایع شدن خاکند و از تبخیر آب جاری و راکد اطراف خود جلوگیری می نمایند و بدین وسیله درختان در تنظیم آب و هوا و اقلیم نیز برجسته و حایز اهمیت فراوانی هستند.
و اینها باعث شده تا وجدان بشری، شرع مقدس و قانون همگی حمایت ویژه ای را از درختان انجام دهند و فرقی ندارد آن‌ها در چهار دیواری ملک‌های شخصی روییده یا اینکه در کنار معابر و مکان‌های عمومی قد کشیده باشند انسان کاشت باشند و یا خود رو هر چند در مالکیت فرد قرار گیرند ولی به عنوان بخشی از طبیعت و موجودی جاندار تحت حمایت و نظارت کلی جامعه قرار دارند.
یکی از ویژگیهای منحصر به فرد باغبادران وجود انبوه درختان این شهر است که در لابلای دره ها و در جوار رودخانه و انهار چشم نوازی مینمایند و از عناصر منظر زیبای شهری شناخته میشوند.
بخشی از هویت باغبادران وابسته به درختان آن است. هر چند در بسیاری از موارد درختان غیر مثمر به سن بهره وری رسیده اند و گوشه ای از اقتصاد ساکنان شهر وابسته به آن بوده و دائما جایگزین میشوند و یا بعضا ً تاخیر در برداشت چوب آن باعث بروز حادثه و خسارت است و یا در اثر مشکلات زیست محیطی بیماری نصیب برخی درختان گردیده و در ایام خیزش تند بادها شاهد سقوط آنها میباشیم ولی صدای غرش اره های چوب بری با هدف قطع درخت و با نیت تبدیل درختستان به محل کاشت برنج و یا تغییر کاربری و ساخت و ساز روح و روان شهروند و گردشگر را آزار میدهد و چهره شهر را به سمت دگرگونی ناخوشایند سوق میدهد.
چند سالی است موضوع قطع درخت و تبدیل درختستان به شالیزار به یکی از دغدغه های اصلی شهروندان تبدیل شده است. هر چند عدم ملاحظه گردشگران و ورود آنها بدون اجازه مالکین در بیشه زاران و باغهای شهروندان و روشن نمودن آتش و شکستن ساخ و برگ درختان و عدم ارائه الگوی مناسب و همراهی مدیران در محصور سازی باغات در راستای حفظ و حراست محصولات و درختان و همچنین علاقه شهروندان و مالکین به تغییر کاربری غیر قانونی پس از محصور سازی باغات باعث سرعت گرفتن قطع و قلع و قمع درختان و تبدیل آن به محل کشت برنج گردیده و از طرفی صرفه اقتصادی برنج در این تغییرات منظر از باغ و درخت به شالی بسیار موثر بوده است ولی هیچ کدام اینها رافع مسئولیت مالکین و مسئولین در برابر سیما و منظر شهری و ارزش و اهمیت درخت در هویت شهری باغبادران نبوده و نیست و حساسیت بیش از گذشته شهروندان و مدیران شهری را می طلبد.
از این رو شهرداری باغبادران در راستای وظیفه قانونی حفظ و حراست از فضای سبز و بویژه درختان در فضای عمومی و اختصاصی با انجام اقدامات اطلاع رسانی ، فرهنگ سازی و با بهره گیری از ابزار های قانونی در مواقع ضرورت سعی در جلوگیری از قطع درختان دارد.
اگرچه ایجاد و نگهداری فضاهای سبز عمومی از قبیل بوستان های محلی و پارکهای جنگلی و فضای سبز میادین و معابر عمومی از وظایف شهرداریست لیکن ساکنان شهرها نیز با کاشت و نگهداری درختان در اراضی و املاک خصوصی نقش و سهم ویژه ای در حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها دارند. اهمیت ایجاد و حفظ فضای سبز در شهرها تا حدی است که مقررات خاصی برای حفظ و گسترش باغات و فضای سبز و جلوگیری از قطع درختان در شهرها برقرار شده که به موجب آن نه تنها درختان موجود در معابر، میادین و بوستان های عمومی بلکه درختان موجود در باغات خصوصی و مکان هایی که به حکم قانون باغ شناخته می شوند تحت حمایت قانون قرار گرفته و قطع آنها بر اساس ماده ۱ قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها ممنوع شده است.
بر اساس لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز شهرها در جهت توسعه معابر شهری ، ساختمان سازی و موارد مشابه چنانچه وجود درختی باعث جلوگیری از انجام کار شود، پس از ارائه درخواست لازم ، تأیید مرجع ذیربط در شهرداری و در نهایت پرداخت هزینه آن فقط توسط شهرداری می تواند جمع آوری گردد. بدیهی است چنانچه جمع آوری درخت توسط شهرداری تأیید نگردد هیچ شخصی اعم از حقیقی یا حقوقی اجازه جمع آوری درخت را ندارد.
برای قطع و جابه‌جایی هرگونه درخت در معابر و اماکن عمومی ، دولتی و خصوصی واقع در محدوده و حریم شهر، با درخواست مالکان، متولیان، متصدیان و اشخاص مسئول این اماکن، در موارد زیر پس از تصویب کمیسیون موضوع ماده ۷ آیین‌نامه، شهرداری مکلف به صدور مجوز است:
ـ درخت غیرمثمری که به سن بهره‌وری رسیده باشد و به قصد انتفاع از چوب آن درخواست قطع داده شده باشد: در این صورت، باید به جای آنکه از سوی مالک یا متقاضی دوباره درخت غرس شود. چنانچه شهرداری مایل به حفظ درخت باشد، بهای عادله چوب آن را با توافق با مالک پرداخت می‌کند و در صورت اختلاف بهای آن، طبق نظر کارشناس رسمی دادگستری تعیین و به مالک پرداخت خواهد شد.
ـ درختی که به علت آفت‌زدگی، بیماری، انگل یا علل غیرعمد دیگر خشک شده یا احتمال سرایت آفت و بیماری از آن به دیگر درختان و گیاهان وجود داشته باشد یا احتمال سقوط آن برود: در این صورت، باید به جای آنها نهال به میزان دوبرابر محیط بن درخت غرس شود.
ـ درخت در محل ساخت ساختمان قانونی یا مسیر راه ، کانال و مجاری آب، خطوط انتقال برق، لوله‌کشی نفت، گاز، تلفن و نظایر آن قرار گرفته باشد یا به هر نوعی مانع از اجرای طرح‌های عمرانی و عمومی باشد: در این صورت، تمامی دستگاه‌های ارائه‌دهنده خدمات شهری (از قبیل آب، فاضلاب، گاز، برق، مخابرات، شرکت پخش فراورده‌های نفتی و شهرداری و سازمان‌های وابسته به آن) موظف‌اند قبل از انجام هرگونه عملیات عمرانی که مستلزم قطع درختان یا تخریب فضای سبز باشد، علاوه بر سایر مجوزهای لازم، از شهرداری (کمیسیون موضوع ماده ۷ آیین‌نامه) مجوز بگیرند.
قطع کردن یا ایراد هر نوع صدمه که موجب از بین رفتن درختان حاشیه یا رفوژ میانی کوچه ها، خیابان ها، بلوارها و بزرگراه ها و همچنین باغات و محل هایی که باغ شناخته می شوند در محدوده شهرها شود ممنوع بوده و متخلف علاوه بر الزام به پرداخت خسارت قطع درخت به مجازات کیفری نیز محکوم خواهد شد. اقداماتی که موجب خشکاندن درخت می شود از قبیل ریختن مواد شیمیایی در پای درخت، آب رسانی و آب دهی نکردن به درختان باغات و اماکن خصوصی نیز مانند قطع درخت تخلف محسوب و موجب تعقیب کیفری و همچنین خسارت قطع درخت خواهد بود. در مواردی که در اثر اقدامات مذکور با قطع و خشکانیدن درخت های باغات خصوصی، محل مذکور از حالت باغ خارج شود با حکم دادگاه مالکیت مالک سلب و ملک در اختیار شهرداری قرار می گیرد.
سرزنی و جابه جایی درختان باغات و محل هایی که باغ شناخته شوند نیز نیاز به اخذ مجوز از شهرداری دارد و مالکان موظفند که پس از اخذ مجوز، عملیات سرزنی و جابه جایی درختان را با شرایط اعلام شده از طرف شهرداری انجام دهند.
در برخی موارد نیز شاهد قطع و سرزنی و هرس غیر متعارف درختان در معابر عمومی توسط کسبه محترم به بهانه ممانعت از دید مشتری و یا ریزش برگ درختان در مقابل درب مغازه ها هستیم که این موضوع نیز باعث افزایش پرونده های حقوقی در مراجع قضائی و یا اتلاف وقت اداری و افراد متخطی میگردد.
لذا هر گونه قطع درخت تحت هر شرایطی باید با نظارت و اطلاع و اجازه شهرداری صورت گیرد و رویکرد شهرداری نیز توسعه فضای سبز درختی و جلوگیری از قطع و عدم جایگزینی آن خواهد بود و به هیچ عنوان با رویکرد درآمدی و دریافت عوارض با این موضوع برخورد نخواهد داشت.
از شهروندان محترم درخواست میشود ضمن همراهی با طبیعت شهر و در برخورد با موارد قطع درخت آن را سریعا از طریق سامانه های ارتباطی شهرداری بویژه تلفن خدماتی ۱۳۷ شهرداری را درجریان امر قرار دهند.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=800

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.