• امروز : یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳
 رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان لنجان؛

مواریث فرهنگی عاشورایی در لنجان شناسایی و ثبت ملی شد

  • کد خبر : 79787
  • 04 مرداد 1403 - 11:15
مواریث فرهنگی عاشورایی در لنجان شناسایی و ثبت ملی شد
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان لنجان گفت:خوشبختانه در سال های گذشته با مشارکت مردم و مسئولان شهرستان برخی از این اداب و رسوم شناسایی و مستتد نگاری گردیده اند و پس از بررسی کارشناسان در فهرست مواریث فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسیده اند.

احمد فتحی در گفت‌گو با خبرنگار نبض وطن اظهار کرد: آداب و رسوم هر منطقه بخش مهمی از فرهنگ مردمانی است که تلاش نموده اند ضمن شناسای نقاط ضعف جغرافیای محل سکونت خود،آنها را به فوت تبدیل نموده و تهدید ها را به فرصت مبدل کند.

وی افزود:  شهرستان لنجان به واسطه شرایط جغرافیایی مناسب و قرار گرفتن در مسیر رودخانه زاینده رود یکی از مناطق مستعد برای سکونت انسان بوده است و نیاز است تا بررسی های باستان شناسی دقیق تری برای کشف شواهد مربوطه انجام شود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان لنجان تصریح کرد: اداب و رسوم نیز شواهدی هستند که می توانند بر قدمت فرهنگی یک منطقه صحه بگذارند که شهرستان لنجان از این حیث دارای غنای فرهنگی منحصر به فردی است.

وی ادامه داد: خوشبختانه در سال های گذشته با مشارکت مردم و مسئولان شهرستان برخی از این اداب و رسوم شناسایی و مستتد نگاری گردیده اند و پس از بررسی کارشناسان در فهرست مواریث فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسیده اند.

فتحی اضافه کرد: مهارت کشت برنج لنجان،مهارت پخت دمپخت های لاخولی لنجان،مهارت پخت پولک رسی باغبادران،آیین کهن شالوراجاری چرمهین،مهارت پخت گندی پیازی چرمهین بخشی از این اداب و رسوم منحصر به فرد ملی است  که هر کدام بازگو کننده تجربه زیسته انسان در طول تاریخ در این خطه سرزمینی است.

وی عنوان کرد: از طرف دیگر آیین شاق شاقو (سنگ زنی ) و آداب سلام ظهر عاشورا باغبادران ،از جمله آیین های عاشورایی شهرستان لنجان است که در فهرست مواریث فرهنگی ناملموس ملی به ثبت رسیده اند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان لنجان بیان کرد: آیین پاگلاب روستای چمعلیشاه نیز شناسایی و مستند نگاری شده و پرونده آن در دست بررسی کارشناسان شورای ثبتاست.

وی خاطرنشان کرد: تمامی موارد مذکور با همکاری مردم و مسئولان شهرستان لنجان شناسایی و معرفی شده اند و غنای قومی و فرهنگی شهرستان لنجان مستعد شناسایی اداب و رسوم بیشتری است لذا اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی شهرستان لنجان آماده تعامل با شهروندان و صاحب نطران لنجانی جهت شناسایی و مستندنگاری و ثبت این مواریث است.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=79787
  • نویسنده : زهرا فنایی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.