• امروز : یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳

مرحله دوم عملیات مرمت برج کبوتر قلعه ترکی به زودی آغاز می‌شود

  • کد خبر : 79576
  • 03 مرداد 1403 - 11:42
مرحله دوم عملیات مرمت برج کبوتر قلعه ترکی به زودی آغاز می‌شود
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان لنجان گفت: فرماندار شهرستان لنجان به همراه معاون عمرانی فرمانداری و بخشدار باغبهادران ضمن بازدید از روند مرمت این اثر ملی ابراز امیدواری کرد که با تخصیص اعتبارات جدید در سال جاری، تکمیل مرمت این اثر ملی انجام شده و همچنین با اجرای محوطه سازی اطراف این برج امکان بازدید گردشگران و علاقمندان از این اثر ملی فراهم شود.

احمد فتحی در گفت‌گو با خبرنگار نبض وطن اظهار کرد: برج کبوتر خانه روستای قلعه ترکی لنجان در سال ۱۳۹۶ با شماره ۳۱۹۳۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و از همان سال با توجه به آسیب های موجود در این اثر تاریخی، پیگیری جهت تامین اعتبار مرمت آن آغاز شد.

وی افزود: با حمایت فرمانداری شهرستان لنجان و بخشداری باغبهادران اعتباری بیش از هفت میلیارد ریال از محل اعتبارات روستاهای فاقد دهیاری، مرمت بخش های مهمی از آن انجام گرفت.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان لنجان تصریح کرد: در این مرحله، مرمت سقف‌ها، فلفلدان‌ها،ناودان‌ها، جرزها، بخشی از تزئینات و کرسی چینی برج از محل اعتبارات تخصیص یافته در حال اتمام است.

وی ادامه داد: فرماندار شهرستان لنجان به همراه معاون عمرانی فرمانداری و بخشدار باغبهادران ضمن بازدید از روند مرمت این اثر ملی ابراز امیدواری کرد که با تخصیص اعتبارات جدید در سال جاری، تکمیل مرمت این اثر ملی انجام شده و همچنین با اجرای محوطه سازی اطراف این برج امکان بازدید گردشگران و علاقمندان از این اثر ملی فراهم شود.

فتحی عنوان کرد: ساخت برج های کبوترخانه در گذشته به منظور نگهداری از کبوتران و جمع آوری فضولات آنها به عنوان کود برای مزارع کشاورزی حائز اهمیت بوده است و امروزه نیز به دلیل جذابیت‌های بصری و کاربردی خاص آنها مورد توجه طبیعت گردان و گردشگران فرهنگی قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: استان اصفهان، به ویژه منطقه لنجانات(شامل شهرستان های مبارکه،لنجان و فلاورجان) با توجه به عبور رودخانه زاینده رود از این مناطق و حاصلخیزی زمین،دارای کبوترخانه های متعددی بوده‌اند که بسیاری از آنها مورد مرمت قرارگرفته‌اند و به عنوان یکی از گونه‌های مهم گردشگری کشاورزی مورد توجه پژوهشگران و گردشگران قرار دارند.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=79576

نوشته های مشابه

04مرداد
مواریث فرهنگی عاشورایی در لنجان شناسایی و ثبت ملی شد
 رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان لنجان؛

مواریث فرهنگی عاشورایی در لنجان شناسایی و ثبت ملی شد

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.