• امروز : شنبه - ۳۱ شهریور - ۱۴۰۳

آئین سنتی «پاگلاب» در روستای چمعلیشاه برگزار شد

  • کد خبر : 77967
  • 24 تیر 1403 - 10:27
آئین سنتی «پاگلاب» در روستای چمعلیشاه برگزار شد
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان لنجان گفت: آئین سنتی «پاگلاب» در روستای چمعلیشاه برگزار شد.

احمد فتحی در گفت‌گو با خبرنگار نبض وطن اظهار کرد: روستای چمعلیشاه همچون سال‌های گذشته،امسال نیز محل برگزاری آئین«پاگلاب» بود.

وی افزود: در این آئین کهن،مردم روستای چمعلیشاه در روز هفتم محرم از گل محمدی خشک شده گلاب گیری کرده و این گلاب به عنوان تبرک مورد استفاده اهالی قرار می گیرد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان لنجان تصریح کرد: وجود نمادهای ایرانی-اسلامی مانند عدد هفت، آتش، آب و همزمانی این آئین با دهه اول محرم،نشان دهنده قدمت این آئین کهن بوده که نیاز است پژوهش‌های بیشتری برای شناخت جنبه‌های مختلف آن انجام شود.

وی ادامه داد: تکنیک گلاب گیری که در این مراسم مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز در نوع خود خاص و منحصر به فرد است، به‌گونه‌ای که در این روش گل محمدی خشک شده در دیگ اب می‌جوشد و بخار آن پس از برخورد با در دیگ سرد شده و پس از میعان توسط یک پنبه که زیر در دیگ نصب شده است به داخل ظرفی که وسط دیگ قرار دارد هدایت و جمع اوری می شود.

فتحی اضافه کرد: برای جلوگیری از خروج بخار، درِ دیگ را به وسیله پارچه و خمیر کامل پوشانده و پس از هر بار گلاب گیری مجددا در دیگ مسدود می شود.

وی عنوان کرد: مشارکت اهالی و حمایت دهیار و اعضای شورای اسلامی روستای چمعلیشاه در برگزاری این مراسم زمینه معرفی هر چه بیشتر آن را برای زائران و بازدیدکنندگان فراهم کرده و این رویداد را به یکی از جاذبه های شهرستان لنجان در حوزه گردشگری مذهبی تبدیل کرده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان لنجان خاطرنشان کرد: خوشبختانه شناسایی و تهیه پرونده های ثبت ملی آئین شاق شاقو(سنگ زنی)زرین شهر،که توسط میلاد موذنی انجام گرفت، همچنین آئین سلام ظهر عاشورای باغبادران نیز توسط حجت الله امینی شهردار باغبادران ثبت ملی شد که این مهم باعث شده تا پتانسیل های فرهنگی شهرستان لنجان بیش از پیش مورد توجه محققین و مردم قرار گیرد و امید است که آئین های دیگری مانند «پاگلاب» نیز در فهرست مواریث فرهنگی ناملموس ملی به ثبت برسند.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=77967

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.