• امروز : جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳
خانه دسته‌بندی نشده

شهرک حمل و نقل کالای زرین شهر برای شهرداری بسیار استراتژیک است

  • کد خبر : 776
  • 18 آبان 1398 - 0:38
شهردار زرین شهر گفت: شهرک حمل و نقل کالای زرین شهر برای شهرداری بسیار استراتژیک بوده و هرچه زمان بهره برداری آن به تعویق بیفتد پایه‌های مبانی اقتصادی این طرح ضعیف خواهد شد

به گزارش نبض وطن ، میثم محمدی با اشاره به آخرین وضعیت شهرک حمل و نقل کالای زرین شهر اظهار کرد: پروژه شهرک حمل و نقل کالای زرین شهر از جمله پروژه‌های مهم و تاثیرگذار در شهرستان لنجان به شمار می‌اید که با مشارکت بخش خصوصی کلید خورده اما چند سالیست به دلیل برخی مسایل با چالش‌هایی مواجه شده است.
وی افزود: با توجه به شرایط سخت اقتصادی حاکم بر کشور همه مسئولان به نوعی در تلاش هستند گام‌هایی را در رفع چالش‌های موجود در حوزه اقتصاد، اشتغال و… بردارند بر همین اساس شهرداری و شورای اسلامی زرین شهر در دوره پنجم نیز با نگاهی جهادی به مسایل در تلاش هستند با تصمیمات کارشناسی شده گوشه‌ای از مسایل را در شهر زرین شهر مرتفع کنیم.
شهردار زرین شهر تصریح کرد: قرارداد شهرک حمل و نقل در سال ۱۳۸۸ منعقد و به مرحله اجرا رسید اما در ادامه مسیر با مشکلات متعددی مواجه شد برهمین اساس یکی از خواسته‌های مجموعه شورای اسلامی زرین شهر در دوره پنجم از شخص شهردار این بود که پرونده شهرک حمل و نقل کالای زرین شهر هرچه سریعتر به اتمام برسد و بر همین اساس تلاش شد در حداقل زمان ممکن و با تصمیمات کارشناسی شده این پروژه به اتمام و بهره‌برداری برسد.
وی عنوان کرد: با توجه به مشارکتی بودن پروژه شهرک حمل و نقل کالای زرین شهر ما در مرحله نخست باید با سرمایه‌گذاران بخش خصوص وارد مذاکره می شدیم و خوشبختانه سرمایه گذار بخش خصوصی تمایل داشت با حفظ منافع طرفین به صورت کدخدا منشانه این موضوع را حل و فصل کنیم.
شهردار زرین شهر خاطرنشان کرد: متاسفانه در دوره چهارم مدیریت شهری پروژه شهرک حمل ونقل تعطیل شد واین توقف آثار بسیار سوءی از نظر اقتصادی و اجتماعی به همراه داشت از این رو عزم شهرداری اتمام پروژه به نحو احسن و با نظارت شورای شهر، سیستم نظارتی و تعامل با سرمایه گذار حل کنیم.
وی افزود: باید توجه داشت طولانی شدن روند تکمیل این پروژه به‌هیچ‌وجه به نفع طرفین نبوده چراکه با گذر زمان این پروژه دیگر هیچ توجیه اقتصادی نخواهد داشت از این رو در گام نخست مدیریت شهری زرین شهر تلاش کرد در فضای آرام با برگزاری جلسات مختلف و کارشناسی شده با مدیران استانی، شهرستانی و سرمایه گذاران بخش خصوصی به نتایج مثبتی دست پیدا کنیم.
محمدی تصریح کرد: با آغاز دوره جدید مدیریت شهری مذاکرات برای حل مشکلات پیش روی شهرک آغاز شد و طبق اعلام تیم سرمایه گذار، آنها پس از ۴ سال توانستند در شهرداری زرین شهرحضور یافته و با این مجموعه وارد مذاکره شوند و این مسئله نوید بخش خوبی بود که آنها پذیرفته‌اند با تغییر مدیریت شهری و شورای اسلامی زرین شهر می‌توانست بصورت کدخدا منشانه مسایل و چالش‌ها مرتفع کرده و این موضوع را حل و فصل کنند.
وی ادامه داد: پیرو مذاکرات انجام شده و جلسات متعددی که با نماینده‌ مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی، مدیران ارشد استانی، فرماندار شهرستان، مراجع نظارتی، مراجع اجرایی و …داشتیم، نظر همه مدیران ارشد استان و شهرستان رفع چالش‌های پروژه شهرک حمل و نقل به صورت تعاملی و راه‌اندازی هرچه سریعتر این پروژه بودند.
شهردار زرین شهر اضافه کرد: با هماهنگی‌های انجام شده و بر اساس درخواست‌های مردم، شورای اسلامی زرین شهر و مدیران ارشد استان و شهرستان مجددا با سرمایه‌گذار وارد مذاکره شدیم و در نهایت به جمع‌بندی‌هایی رسیدیم و برای ادامه مسیر لایحه متمم شهرک حمل ونقل تنظیم و به شورای اسلامی شهر تقدیم و به تصویب رسید.
وی یادآور شد: در متمم لایحه‌ای که به شورای اسلامی زرین شهر تقدیم شد، به‌ صراحت اعلام شده بود که بخش خصوصی و شرکت‌های حمل‌ و نقل باید ظرف مدت سه ماه در این شهرک مستقر شوند و فعالیت خود را آغاز کنند.
محمدی عنوان کرد:از سوی دیگر باید توجه داشت تعاملات لازم با بخش خصوصی انجام گرفت توافقاتی انجام گرفت و موفق شدیم امتیازهای از قبیل افزایش ۱۰ هزار متر مربع کاربری جدید تجاری،۱۰ غرفه باربری پنج‌هزار متری در کاربری‌های عمومی، قابلیت تغییر نقشه شهرک، اخذ امتیاز دریافت تعرفه ورودی، حذف تعهد شهرداری در خصوص احداث تقاطع همسطح ورودی و… را برای شهر وشهرداری به دست آوریم.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت راه اندازی شهرک حمل و نقل کالای زرین شهر،هر دو هفته یکبار جلسه ای در اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان برگزار می شد تا پیشرفت کار پروژه شهرک حمل و نقل مورد بررسی قرار گرفته و چنانچه گرهی در قسمتی از کار وجود با همفکری طرفین باز شود.
شهردار زرین شهر گفت: پس از پیگیری های متعدد با تصویب لایحه متمم شهرک حمل و نقل کالای زرین شهر در صحن علنی شورای اسلامی زرین شهر و امضاءموافقتنامه اصولی این شهرک امید به راه اندازی شهرک حمل و نقل کالای زرین شهرافزایش یافت.
وی اظهار کرد: استقرار شرکت های باربری در این شهرک نیازمند تامین زیرساخت هایی همچون آب، برق، تلفن، روشنایی معابر، سرویس بهداشتی و… بود و شهرداری زرین شهر با هدف بهره برداری از این پروژه در کمترین مدت زمان ممکن اقدامات لازم را در این راستا به سرانجام رساند.
محمدی افزود: قرارداد ایجاد شبکه فیبرنوری برای شهرک حمل و نقل کالای زرین شهر در قالب یک رینگ اصلی با اعتباری بالغ بر۱۲ میلیارد ریال، به مرحله اجرار و بهره برداری رسید چراکه یکی از نیازهای شرکت های حمل و نقل تلفن،اینترنت و…بود.
وی تصریح کرد: تامین آب شرب شهرک حمل و نقل کالای زرین شهر نیز از جمله مسائلی بود با سرعت قابل قبول به اتمام رسید و یکی از مهمترین اقدامات انجام گرفته درپروژه شهرک حمل و نقل کالای زرین شهر اجرای پروژه شبکه برق رسانی به شهرک بوده که قرار داد آن در سال ۱۳۹۲ با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال فی مابین شهرداری زرین شهر و اداره برق شهرستان لنجان منعقد شد و در همان سال این اعتبار تخصیص یافته و درهمان سال دو مگاوات خریداری و تامین نیرو شده است.
شهردار زرین شهر اظهار کرد: طی روند انجام اقدامات اجرایی شهرداری زرین شهر کارشناسان اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان اصفهان و هیئت مدیره شرکت پایانه ساز بازدیدی را از شهرک حمل ونقل کالای زرین شهر داشتند و نقطه ای را برای استقرار تجهیزات اولیه همچون سرویس بهداشتی ۱۰ چشمه، کانکس برای استراحت موقت رانندگان و کانکس برای نمازخانه در نظرگرفته شد و خوشبختانه کانکس ها آماده حمل و استقرار در مکان جانمایی شدند.
وی ادامه داد: با توجه به توافقات انجام شده شهرداری زرین‌شهر به‌صورت جهادی وارد میدان عمل شد و معابر موردنیاز و سایت استقرار کانکس‌ها آماده‌سازی شدند و روشنایی موردنیاز سایت نیز اجرایی شد.
شهردار زرین شهر عنوان کرد: میدان ورودی شهرک حمل‌ونقل کالای زرین‌شهر، آسفالت، دسترسی‌ها و مسائل ایمنی موردنیاز معابر و همچنین مباحث ترافیکی و خط‌کشی موردنیاز در شهرک انجام شد.
محمدی اضافه کرد: کیوسک نگهبانی، دوربین‌های امنیتی و نرم‌افزار ورود و خروج کامیون‌ها و خودروهای به پارکینگ خریداری و نصب‌شده و ۵۰ خط تلفن و دیتا نیز به شرکت‌های حمل‌ونقل تحویل گردید، کانکس موردنیاز استقرار اعلام بار نیز مهیا شده است.
وی بیان کرد: پس از آماده‌سازی سایت موردنظر، ۲۰ کانکس توسط شرکت‌های سرمایه‌گذار مستقر شدند که از این تعداد ۱۸ کانکس تحویل شرکت‌ها شده است که هشت شرکت نیز در حال حاضر مشغول به فعالیت هستند و روزانه به محل کار خود رفته و بارنامه صادر می‌کنند که از این تعداد شش شرکت لنجانی بوده و دو شرکت اصفهانی هستند.
شهردار زرین‌شهر خاطرنشان کرد: ۱۰ شرکت دیگر نیز کانکس‌های خود را تحویل گرفته‌اند اما همچنان مستقر نشده و فعالیتی را انجام نمی‌دهند به‌گونه‌ای که می‌توان گفت عزمی برای انجام کار در آن‌ها مشاهده نمی‌شود.
وی اظهار کرد: اقدامات صورت گرفته در فاز نخست باهدف راه‌اندازی کامل شهرک حمل‌ونقل کالای زرین‌شهر انجام گرفت و قطعاً چرخه کامل فعالیت این شهرک زمانی رخ خواهد داد که کلیه شرکت‌هایی که سهامدار هستند و کانکس تحویل گرفته‌اند در شهرک مستقرشده و اعلام بار برای رانندگان انجام شود.
محمدی افزود: امروز همچنان دو موضوع اعلام بار و حضور فیزیکی شرکت‌های حمل‌ونقل کالا و کامیونداران در شهرک اتفاق نیفتاده حال آنکه تجهیزات مورد نیاز اتاق اعلام بار نیز توسط شهرداری آماده شده و پنج خط تلفن و سیستم اعلام بار الکترونیکی موردنیاز نیز توسط پیمانکار طرح‌های الکترونیکی انجام‌گرفته است.
وی یادآور شد: برخی افراد عدم راه‌اندازی شهرک حمل‌ونقل را مقاومت رانندگان برای انتقال از پایانه امیرکبیر به شهرک حمل‌ونقل کالای زرین‌شهر و برخی اختلافات در مرکز استان می‌دانند و علی رغم پیگیری‌های انجام شده از سوی شهرداری و شورای اسلامی زرین‌شهر، سازمان حمل‌ونقل، نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی، فرماندار شهرستان و معاون استاندار همچنان حلقه‌های مفقوده راه‌اندازی شهرک پابرجا مانده‌اند.
شهردار زرین‌شهر متذکر شد: شهرک حمل‌ونقل کالای زرین‌شهر، شهرکی مصوب به شمار می‌آید که در شورای عالی برنامه‌ریزی استان به تصویب رسیده و براساس قانونی طرحی که به تصویب این شورا برسد باید مورد حمایت مدیران استانی قرار داشته باشد.
وی تأکید کرد: اگر قرار بود یکی از ارگان‌های دولتی و یا نهادی مخالف ایجاد چنین شهرکی در شهرستان لنجان باشد باید از ابتدای امر اعلام مخالفت‌ها انجام می‌گرفت و با توجه به اینکه امروز میلیاردها تومان سرمایه‌گذاری در این شهرک انجام‌گرفته و یکی از مطالبات مهم مردم شهرستان به شمار می‌آید باید با همدلی و همراهی راه‌اندازی شهرک گام برداشت.
محمدی یادآور شد: از آغاز پیگیری‌های مجدد همه مسئولان شهرستان لنجان و مدیریت شهری زرین‌شهر متفق القول براین موضوع تأکید داشته‌اند که ظرف مدت یک سال این شهرک فعالیت خود را در فاز یک آغاز کند و راه‌اندازی کامل شود و با توجه به پیگیری‌های انجام شده از سوی نماینده مجلس، فرماندار و … امیدواریم این مهم محقق شود.
وی با بیان اینکه مدیریت شهری کماکان به هدف اصلی خود دست پیدا نکرده است چراکه درآمد شهرداری با حضور کامیونداران در شهرک رقم خواهد خورد، عنوان کرد: راهکار عملیاتی راه‌اندازی شهرک حمل‌ونقل کالای زرین‌شهر آن است که با توجه به اینکه مقدمات موردنیاز توسط شهرداری زرین‌شهر در شهرک مهیا شده است، در مرحله نخست بخشی از پایانه امیرکبیر به این شهرک منتقل شود و اعلام بار انجام گیرد و در ادامه رفع نواقص احتمالی نیز انجام خواهد گرفت.
شهردار زرین شهر خاطرنشان کرد: شهرک حمل و نقل کالای زرین شهر برای شهرداری بسیار استراتژیک بوده و هرچه زمان بهره برداری آن به تعویق بیفتد پایه‌های مبانی اقتصادی این طرح ضعیف خواهد شد و برهمین اساس انتظار می‌رود مسئولان استانی به این مسئله توجه ویژه داشته باشند و تمام توان خود را بکار گرفته تا این پروژه به بهره‌برداری برسد.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=776

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.