• امروز : شنبه - ۱۴ مهر - ۱۴۰۳

حاج‌کناری: امامی در کشتی به پختگی رسیده است/ غیبت سیداکوف بار روانی را کم کرده

  • کد خبر : 76778
  • 16 تیر 1403 - 8:34
حاج‌کناری: امامی در کشتی به پختگی رسیده است/ غیبت سیداکوف بار روانی را کم کرده
دارنده مدال طلای پیکارهای کشتی آزاد قهرمانی سال ۱۹۹۷ جهان با تحلیل حریفان یونس امامی در المپیک پاریس گفت: یونس نسبت به چند سال پیش به یک پختگی خاصی در کشتی رسیده و با غیبت رقیبان نامدارش، شانس زیادی برای کسب مدال در المپیک دارد.

به گزارش نبض وطن به نقل از ایرنا، یونس امامی را با ۲ مدال برنز در مسابقات جهانی می‌شناسند اما وی اکنون پا را از تورنمنت جهانی فراتر گذاشته و با غلبه بر رقیبان داخلی و حریفان خارجی سهمیه وزن ۷۴ کیلوگرم المپیک را برای ایران قطعی کرده است.

امامی افزون بر ۲ برنز جهانی، مدال طلای بازی‌های آسیایی، مدال طلا و برنز قهرمانی آسیا را در کارنامه ورزشی خود دارد. او در مسابقات کشتی قهرمانی سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ جهان در ترکیب تیم ملی کشورمان حضور داشت و در سال ۲۰۲۲ به مدال برنز رسید اما در مسابقات سال ۲۰۲۳ از دور رقابت‌ها کنار رفت.

مسابقات کشتی المپیک از ۱۵ تا ۲۱ مردادماه در شهر پاریس برگزار و کشتی ایران با ۱۱ نماینده در این آوردگاه بزرگ یکی از مدعیان جدی کسب مدال در اوزان مختلف به شمار می‌رود. گوش‌شکسته‌های ایرانی در کشتی فرنگی ۶ سهمیه و در کشتی آزاد پنج سهمیه کسب کرده‌اند.

مهدی محسن‌نژاد، سعید اسماعیلی، امین کاویانی‌نژاد، علیرضا مهمدی، محمدهادی ساروی و امین میرزازاده نمایندگان کشتی فرنگی ایران هستند و رحمان عموزادخلیلی، یونس امامی، حسن یزدانی، امیرعلی آذرپیرا و امیرحسین زارع در کشتی آزاد به روی تشک خواهند رفت.

عباس حاج‌کناری اظهار کرد: کشتی آزاد می‌تواند در پاریس به موفقیت برسد اما بستگی به روز کشتی‌گیر دارد که این موضوع به تدابیر کادر فنی هم مربوط می‌شود. با توجه به شرایط یونس امامی، او از لحاظ پختگی به بلوغ کافی رسیده و امیدوارم بتواند با شرایط به وجود آمده در پاریس خوش بدرخشد.

وی اضافه کرد: رقابت‌های المپیک حساسیت بالایی دارد و کشورها با تمامی توان خود گام به پاریس می‌گذارند. در این مدت محدود باید فشارها را از روی تیم و نفرات برداشت. اما امکان کسب طلای المپیک دور از ذهن نیست هرچند بستگی به روز کشتی‌گیر ما و سایر رقبا دارد. امامی باید ابتدا به دنبال کسب پیروزی در دیدارهای نخست خود باشد تا بتواند استرس خود را کاهش دهد. البته رنگ مدال او بستگی به تلاش و نوع تمریناتش دارد چرا که من در اردوی تیم ملی حضور ندارم، اما می‌تواند یکی از شانس‌های کسب مدال باشد.

دارنده نشان طلا و نقره جهان با اشاره به غیبت زائوربیک سیداکوف دارنده طلای المپیک و جهان در پاریس گفت: این نخستین تجربه المپیکی یونس امامی است، اما در سطح جهانی در چند سال اخیر تجربه خوبی را بدست آورد که نتیجه آن ۲ مدال برنز بود. به طور قطع غیبت سیداکوف بار روحی و روانی را از دوش سایر آزادکاران خارج خواهد کرد اما غیبت یک یا ۲ مدعی (زائور بیک سیداکوف و ختاگ تسابولوف) در این وزن نمی‌تواند در اصل ماجرا تغییر چندانی به دنبال داشته باشد.

وی توضیح داد: یونس در سطح جهانی با برخی نامداران از جمله کایل دیک آمریکایی نیز کشتی گرفته و با نتیجه تساوی مقابل این مدعی شکست خورد. البته کشتی‌گیران روس دیگری در این وزن برای برخی کشورها به روی تشک خواهند رفت که تا حدودی می‌توانند او را به چالش بکشند اما او ذاتا کشتی‌گیری فنی و رو به جلو است. چاشنی پیروزی امامی به طور قطع با خسته‌کردن آنان، قوس کردن، سرزیربغل و زیرگیری‌ها مختلف ترکیب خواهد شد.

حاج کناری همچنین در پاسخ به این سوال که پس از المپیک به احتمال زیاد شاهد خداحافظی برخی آزادکاران یا تغییر وزن آنان باشیم؛ آیا تدابیری برای این اوزان المپیکی اندیشیده شده است گفت: از اینکه در وزن ۷۴ کیلوگرم نتوانسته‌ایم پشتوانه خوبی داشته باشیم یک ضعف است اما اگر به دنبال پرکردن این اوزان باشیم معتقدم هم اینک می‌توان با سرمایه‌گذاری روی جوانان از توانایی آنان بیشتر بهره برد. اگر در هر وزن بتوانیم چند مدعی را در ترکیب تیم ملی داشته باشیم به طور قطع در بازی‌های مختلف از جمله قهرمانی آسیا، جهانی و المپیک می‌توانند به تیم ملی کمک کنند.

دارنده نشان نقره قهرمانی جهان ادامه داد: مهم‌ترین رویکرد ما باید دور کردن استرس و فشار روحی روانی از تیم بود؛ اگر بخواهیم از توان جوانان بیشتر بهره ببریم به طور قطع با کارکردن روی سینا خلیلی یا محمدرضا شاکری می‌توان در آینده از توان آنان بهره برد.

 

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=76778

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.