• امروز : جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳
خانه دسته‌بندی نشده

فرهنگ حضور در طبیعت در مردم نهادینه شود

  • کد خبر : 745
  • 01 آبان 1398 - 16:32
شهردار باغبادران گفت: هرچند به روش های مختلف فرهنگی به گردشگران توصیه می شود زباله های خود را در مخزن هایی که در شهر پیش بینی شده قرار دهند متاسفانه رعایت نکردن مسائل محیط زیستی و عدم رعایت فرهنگ حضور در طبیعت از سوی برخی گردشگران منجر به افزایش قابل ملاحظه حجم زباله های رها شده در بیشه زارهای شهر می شود.

حجت الله امینی در نشست با جمعی از فعالان و دوستداران محیط زیست این شهرستان اظهار کرد: توجه به دغدغه های فعالان محیط زیست و دوستداران طبیعت قطعا در زمینه ارتقاء شاخص های زیست محیطی بسیار موثر است برهمین اساس در تلاش هستیم دراین خصوص فعالانه تر عمل کرده و از مشارکت و مشورت این قشر در اجرای برنامه های خود بهره مند شویم.
وی با بیان اینکه برای حفاظت از محیط زیست نیازمند تغییر نگرش شهروندان و فرهنگ سازی هستیم، افزود: از آنجا که شهر ساحلی باغبادران به دلیل وضعیت خاص آب و هوا و همچنین مناطق بکر گردشگری همواره در طول ایام مختلف سال خصوصا ایام خاصی از سال مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد از این رو باید با اقدامات فرهنگی و آموزشی در مسیر تقویت گردشگری پایدار به سمت ترویج رفتار محیط زیستی مسئولانه گردشگران گام برداریم.
شهردار باغبادران تصریح کرد: در برخی مواقع شاهد انتشار برخی تصاویر و فیلم ها در فضای مجازی هستیم که برخی افراد منتقد شهرداری بوده که چرا زباله های باقی مانده از حضور گردشگران جمع اوری نشده است.
وی ادامه داد: این تصاویر در ساعات پایانی حضور گردشگران در بیشه زارها تهیه می شود و باید توجه داشت که به محض پایان ساعات حضور گردشگران نیروهای خدمات شهری نسبت به جمع اوری زباله های باقی مانده در بیشه زارها فعال می شوند و این درحالیست که بخش عظیمی از زباله در محیط هایی ایجاد و رها می شود که محل مناسبی برای حضور گردشگران نبوده است.
امینی با بیان اینکه تخریب محیط زیست و مرگ تدریجی آن را رقم خواهد زد، اضافه کرد: متاسفانه تصور غلطی در اذهان گردشگران وجود دارد که فکر می کنند بیشه زارهای شهر باغبادران عمومی هستند، درصورتی که این اماکن کاملا خصوصی به شمار می آیند اما با این حال نیروهای پاکبان در بیشه زارها و کشت زارهای اطراف رودخانه زاینده رود حضور یافته و اقدام به پاکسازی محیط می کنند.
وی با بیان اینکه باید فرهنگ حضور در طبیعت در مردم نهادینه شود، عنوان کرد: هرچند به روش های مختلف فرهنگی به گردشگران توصیه می شود زباله های خود را در مخزن هایی که در شهر پیش بینی شده قرار دهند متاسفانه رعایت نکردن مسائل محیط زیستی و عدم رعایت فرهنگ حضور در طبیعت از سوی برخی گردشگران منجر به افزایش قابل ملاحظه حجم زباله های رها شده در بیشه زارهای شهر می شود.
شهردار باغبادران با بیان اینکه مخزن های جمع آوری زباله در مسیر ویلاها و مراکز اقامتی شهر باغبادران با هزینه بسیار سنگین و با استفاده از امکانات بخش خصوصی ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: اگر جمع آوری زباله های رها شده در بیشه زارهای شهر باغبادران به درستی برنامه ریزی و مدیریت نشود، می تواند اثرات مخربی را به همراه داشته باشد و تحقق این مهم تاکنون هزینه سنگینی را برای شهرداری به همراه داشته است اما تلاش کرده ایم جمع اوری زباله را به خوبی انجام گیرد تا شهروندان و گردشگران دچار چالش و مخاطرات بهداشتی نشوند.
وی یاداور شد: امروز باید با استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد، فعالان و دوستدارن محیط زیست، آموزش و پرورش و نهادهای فرهنگی و آموزشی آموزش های زیست محیطی دانش آموزان را از سنین کودکی و نوجوانی آغاز کرده و با برنامه ریزی مدون دوره های مختلف و متنوعی برای دانش آموزان و حتی دانشجویان برگزار کرد تا به مسئله فرهنگ حضور در طبیعت توجه شود.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=745

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.