به گزارش نبض وطن به نقل از ایرنا، میثم لطیفی ظهر امروز (چهارشنبه ۳۰ خرداد) در نشست خبری مشترک با سخنگوی دولت و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اظهار کرد: در دولت سیزدهم اتفاقات ارزشمندی رخ داده است؛ برای نخستین بار ۶ جهتگیری را در حکمرانی ایرانی- اسلامی اتخاذ کردیم که مطالعات آن را قبل از ورود دولت انجام داده بودیم.
وی افزود: دولت اسلامی و ایران که مبتنی بر عدالت است باید بهرهور هم باشد. برای این اتفاق باید از ظرفیت مردم استفاده کنیم. مساله تحول که در بیانات رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور شهیدمان بود، در دستور کار قرار گرفت؛ ضمن اینکه باید از تجربیات جهانی نیز استفاده کنیم. این عرصهها مبنای کار ما در دوره حدود هزار روز قرار گرفت.
معاون رئیس جمهور تصریح کرد: امروز بر اساس آخرین آماری که در حوزه کارکنان دولت داریم ۲ میلیون و ۲۴۶ هزار و ۳۹۷ نفر در دولت در حال خدمت به مردم هستند که ۱۴ درصد این افراد به شکل پیمانی، ۱۳ درصد قرارداد کار معین، ۵ درصد کارگری و یک میلیون و ۵۳۶ هزار نفر به صورت رسمی فعالیت میکنند که سهم آقایان یک میلیون و ۲۴۷ هزار نفر و خانمها ۹۹۸ هزار نفر است.
لطیفی گفت: عموما سالنامه اداری را بعد از ۱۵ سال منتشر میکنیم که آخرین بار در سال ۱۳۸۴ منتشر شد و پس از آن مورد دیگری نداشتهایم. با الگویی که در حوزه هوشمندسازی و تجمیع اطلاعات انجام دادیم، سعی کردیم اطلاعات را جمعاوری کرده و اکنون به شکل برخط در دسترس برای پژوهشگران است.
وی تاکید کرد: حکمرانی ما باید حکمرانی هوشمند باشد و باید در این راستا از ظرفیت مردم استفاده کنیم. نگاه ما در دولت سیزدهم چابک سازی دولت و حرکت به سمت هوشمندسازی است. برنامه داریم که بیش از پنج هزار خدمت در ابتدا به صورت الکترونیکی و سپس به صورت هوشمند ارائه کنیم.
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: راهاندازی سامانه رضایت سنجی با تاکید رئیس جمهور شهید انجام شده و یازده هفته از افتتاح آن میگذرد.
لطیفی با بیان اینکه مجوز استخدام برای ۳۴۱ هزار و ۲۲۸ نفر در دولت سیزدهم صادر شده است، گفت: در این سه سال ۳ آزمون فراگیر و ۱۸ آزمون اختصاصی دستگاهها برگزار شده است و برای جذب نخبگان با همکاری بنیاد ملی نخبگان مسیر ویژهای تهیه کردیم.
حذف ۶۴ شورای بدون کارکرد
وی با بیان اینکه در سازمان اداری و استخدامی کشور بر سه عنصر حمایت، رضایت و هدایت و واگذاری تصدیگری به بخش غیردولتی تاکید داریم، اضافه کرد: یکی از مشکلات در کشور تعدد شوراها است که نزدیک به ۳۰۰ کمیسیون در کشور داریم. در شورای عالی اداری این مسئله بررسی کردیم و مقرر شد ۶۴ شورایی که عملاً کارکردی نداشتند را حذف کردیم تا به تصمیم گیری آسانتر در دستگاههای اجرایی کمک کنیم.
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با بیان اینکه دولت ۶ هزار خدمت را به مردم ارائه میدهد که باید شناسنامهدار شود، گفت: ۵ هزار و ۲۷۸ خدمت قابلیت الکترونیکی شدن را دارد و نباید با غیر الکترونیکی کردن آن، مردم را معطل کنیم و برای آنها هزینه بتراشیم. ابتدای دولت عهد ۲ جانبهای میان وزارت ارتباطات و سازمان اداری استخدامی منعقد شد که به این سمت برویم تا دولت مانند یک آیکون روی دولت باشد و مردم بتوانند ۲۴ ساعته و هفت روز هفته خدمات بگیرند که امروز ۴۷ میلیون نفر به این پنجره متصل شدهاند.
رشد بهرهوری در دهه ۹۰ منفی بود
لطیفی گفت: در دولت سیزدهم ۷۸۰ درصد رشد تراکنشهای تبادل داده و ۸ میلیارد تراکنش بین مردم و دستگاهها داشتیم که منجر به افزایش بهرهوری میشود. در حوزه بهرهوری ۱۰ اقدام مهم انجام شده و رشد متوسط شاخص بهرهوری عوامل تولید در سه ساله دولت سیزدهم ۴.۳ درصد است، در حالی که دهه ۹۰ منتهی به ۱۴۰۰ منفی ۰.۸ درصد بود و بالاترین رتبه برای حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت ملی نفت بوده است.
وی خاطرنشان کرد: قرار نیست اگر شرکتی سودده نیست و رشد کافی نسبت به سال گذشته نداشته پاداشی را میان اعضای هیات مدیره خود تقسیم کند. در سراسر کشور ۲ هزار نفر به عنوان مروجین بهرهوری آموزش دادیم. این ثمره اهتمام رئیس جمهور شهید بر بهرهوری بود.
معاون رئیس جمهور تصریح کرد: در گذشته شاید در زمان مراجعه مردم به یک نهاد نارضایتی پیش میآمد اما فرد نمیتوانست آن را اعلام کند. الان با پاسخ دادن به ۴ سوال ساده میتوانند رضایت یا عدم رضایت خود را اعلام کنند. بر اساس آخرین اطلاعات ۹۰ درصد مردم از خدمات رضایت دارند و ۱۰ درصد ناراضی هستند که اکنون میتوانند این عدم رضایت را اعلام کنند تا پیگیری شود.
لطیفی تاکید کرد: یکی از اتفاقات خوب در دولت سیزدهم که برای نخستین بار در حال رخ دادن است، توسعه سامانه جمعنویسی برای تصمیمات دولت است. ۴۱ سند سیاستی که قرار بوده تهیه شود را روی این سامانه جمع سپاری قرار دادیم تا کارکنان دولت قبل از طرح شدن این اسناد در مجامع به آن را بدهند. تا کنون ۲ هزار و ۱۹۱ نفر از کارکنان دولت درباره آن نظر دادهاند.
وی گفت: در حال توسعه اپلیکیشن سینا برای کارکنان دولت هستیم که میتوانند به صورت برخط از محل پنجره ملی خدمات هوشمند فیش حقوق خود را ببینند و سامانه رضایت و سوابق آموزشی خود را چک کنند و اگر رزومهای دارند در اینجا بارگذاری میکنند تا بررسی شود. این اتفاق با همکاری وزارت ارتباطات در حال انجام است.