• امروز : جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳

آغاز ثبت‌نام کاندیداهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

  • کد خبر : 72065
  • 10 خرداد 1403 - 8:00
آغاز ثبت‌نام کاندیداهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری
ثبت‌نام کاندیداهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از ۸ صبح امروز پنجشنبه ۱۰ خرداد در ستاد انتخابات کشور آغاز شد.

به گزارش نبض وطن، ثبت‌نام کاندیداهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از ۸ صبح امروز  پنجشنبه _ دهم خرداد – آغاز شد و تا ساعت ۱۸ ادامه خواهد یافت. کاندیداها به مدت پنج روز تا ۱۴ خرداد فرصت دارند با حضور در ستاد انتخابات کشور در این انتخابات ثبت‌نام کنند.

ستاد انتخابات کشور از کاندیداها خواسته است اگر حائز شرایط قانونی هستند، در این مدت برای ثبت‌نام به وزارت کشور مراجعه کنند.

پس از اتمام این فرصت پنج‌روزه، شورای نگهبان از ۱۵ خرداد به مدت هفت روز صلاحیت‌ها را بررسی می‌کند تا در نهایت اسامی کاندیداهای تأیید صلاحیت شده در ۲۲ خرداد به وزارت کشور اعلام شود.

پس از اعلام نظر نهایی شورای نگهبان، کاندیداهای انتخابات ۱۵ روز (تا ۶ تیر) فرصت تبلیغات دارند. از ۷ تیرماه تبلیغات انتخاباتی ممنوع و روز هشتم تیرماه انتخابات برگزار می‌شود. در صورتی که هیچکدام از کاندیداها حائز اکثریت آرا نشوند نیز جمعه ۱۵ تیرماه مرحله دوم انتخابات برگزار خواهد شد.

طبق ماده ۳۵ قانون انتخابات ریاست جمهوری کاندیداها هنگام ثبت‌نام باید رجل مذهبی، سیاسی، ایرانی‌الاصل، دارای تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی و مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور باشند.

معاونان رؤسای قوای سه‌گانه، اعضای شورای عالی امنیت ملی، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، مدیر مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور، رؤسای سازمان‌ها، مؤسسات و نهادهای دولتی و مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی در سطح ملی، فرماندهان عالی نیروهای مسلح با جایگاه سرلشکری و بالاتر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سطح کشور، استانداران، شهرداران شهرهای بالای ۲ میلیون نفر جمعیت و اشخاص، مقامات و مدیران هم‌طراز مناصب فوق به تشخیص شورای نگهبان رجال مذهبی و سیاسی هستند.

حداقل سن کاندیداهای انتخابات باید ۴۰ سال تمام شمسی و حداکثر سن آنان نیز ۷۵ سال تمام شمسی در هنگام ثبت‌نام باشد.

واجدان شرایط می‌توانند صرفاً با در اختیار داشتن کارت ملی و شناسنامه در انتخابات ریاست جمهوری مشارکت کنند.

براساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که پیش از این مقرر بود در خردادماه سال ۱۴۰۴ برگزار شود، پس از شهادت رئیس‌جمهوری و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد در استان آذربایجان شرقی، بصورت زودهنگام و هشتم تیرماه امسال برگزار خواهد شد.

کسانی که در گذشته احراز صلاحیت نشدند، می‌توانند ثبت نام کنند؟

مطابق قانون هرکس که شرایط اولیه ثبت نام در انتخابات را داشته باشد، می‌تواند برای ثبت نام اقدام کند اما در این میان اشخاصی وجود دارند که سابقه رد صلاحیت از فیلتر شورای نگهبان را در کارنامه خود دارند و اگر علت این رد صلاحیت همچنان پا برجا باشد بدیهی است که ثبت نام مجدد آنها نیز سودی نخواهد داشت. در روزهای اخیر اخباری مبنی بر قصد ثبت نام توسط برخی چهره‌های سیاسی معلوم الحال شنیده می‌شود که تقریباً وضعیت روشنی دارند و در دوره‌های قبل نیز احراز صلاحیت نشده‌اند. حضور این افراد و ثبت‌نام‌های این‌چنینی علاوه بر اینکه موجب وهن نظام جمهوری اسلامی است، موجب زحمت مردم و مسئولان نیز هست؛ بنابراین گرچه از جهت قانونی برای ثبت‌نام افرادی که در دوره‌های قبل به دلیل حائز شرایط نبودن تأیید صلاحیت نشدند، منعی وجود ندارد اما این افراد باید بدانند این مسیری که قبلاً طی شده و به استناد قانون، مانعی برای احراز صلاحیت داشتند و یا شرایط احراز صلاحیت را نداشتند، مجدداً تأیید صلاحیت نخواهند شد.

شروط دوازدهگانه و جزئیات محدودیت سنّی برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری چیست؟

مطابق آنچه ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره یک خود منتشر کرده از افرادی که حائز شرایط دوازده‌گانه مندرج نباشند، پذیرش و ثبت‌نام صورت نمی‌گیرد.

یکی از مهمترین این شروط، سلامت و توانایی لازم جهت ایفای مسئولیت‌های ریاست جمهوری است که مطابق قانون بر داشتن حداقل سن ۴۰ سال تمام شمسی تا حداکثر سن ۷۵ سال تمام شمسی کاندیداها در هنگام ثبت‌نام تاکید دارد. شرطی که در صورت احراز نشدن آن، امکان انجام ثبت‌نام از کاندیداها سلب می‌شود. امری که محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور هم به آن تاکید دارد و می‌گوید: «داوطلبان باید توجه داشته باشند در صورت وجود هرگونه مغایرت مانند سن، مدرک تحصیلی و… ثبت‌نام در ستاد انتخابات کشور انجام نخواهد شد.»

داشتن مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی ارشد یا معادل آن و مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و نیز ارائه برنامه‌ها و خط‌مشی‌های اجرایی در چارچوب صلاحیت و اختیارات قوه مجریه مبتنی بر اسناد بالادستی از جمله قانون اساسی و سیاست‌های کلی نظام و نیز معرفی مشاوران جهت تشریح برنامه‌ها و توان مدیریتی، از دیگر شروطی است که داوطلبان باید به آن‌ها توجه کنند.

از دیگر موارد شروط دوازده‌گانه محروم‌نشدن از حقوق اجتماعی در زمان ثبت‌نام، فقدان سابقه محکومیت کیفری مؤثر، نداشتن محکومیت قطعی کیفری به جرایم اقتصادی از جمله کلاهبرداری، رشاء و ارتشاء، اختلاس، تبانی در معاملات دولتی، پولشویی، اخلال در نظام اقتصادی کشور و نداشتن محکومیت به اقدام علیه نظام جمهوری اسلامی ایران، وابسته‌نبودن به گروه‌های غیرقانونی و فقدان سوابق سو امنیتی و نیز نداشتن وابستگی به رژیم گذشته و مؤثر نبودن در تحکیم آن است.

 

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=72065

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.