• امروز : جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳
خانه دسته‌بندی نشده

بازآفرینی فرهنگ‌مدار در بافت تاریخی زرین شهر

  • کد خبر : 720
  • 04 مهر 1398 - 14:48
شهردار زرین شهر گفت: یکی از بناهای ارزشمند تاریخی زرین شهر که از وضعیت نگران کننده و اسفناکی برخوردار بوده "باغ برجی ریز" است که بازسازی آن می تواند این مکان را به یکی از مسیرهای گردشگرپذیر مبدل سازد.

میثم محمدی در نشست کمیسیون مهر و میراث در شهرداری زرین شهر اظهار کرد: کارشناسان معتقد هستند فرهنگ هر شهر را باید در بافت تاریخی و آثار کالبدی به جامانده از گذشتگان جستجو کرد چراکه بافت های تاریخی با حفظ موقعیت اجتماعی و فرهنگی خود یکی از ارکان ارزشمند و هویت بخش در شهرها به شمار می آیند اما متاسفانه طی دهه های گذشته آسیب های فراوانی به این بافت وارد شده است.
وی با بیان اینکه بافت فرسوده شامل دو بخش بافت تاریخی و بافت‌های ناکارآمد است که باید برای هر یک از این دو محدوده نسخه‌های متفاوت اجرا کرد، افزود: توجه به بازسازی و تغییر کاربری آثار تاریخی ارزشمند همچون برج های کبوتر، حمام‌ها، خانه ها و عمارت های قدیمی و …می تواند به تقویت و توسعه صنعت گردشگری در شهرها کمک کند.
شهردار زرین شهر با بیان اینکه امروزه از بافت های تاریخی شهرها به عنوان سرمایه های ارزشمند یاد می کنند، تصریح کرد: یکی از بناهای ارزشمند تاریخی زرین شهر که از وضعیت نگران کننده و اسفناکی برخوردار بوده “باغ برجی ریز” است که بازسازی آن می تواند این مکان را به یکی از مسیرهای گردشگرپذیر مبدل سازد.
وی با بیان اینکه احیاء و بازآفرینی گنجینه ارزشمند میراث ملموس فرهنگی به عنوان محور توسعه شهری در قالب صنعت گردشگری شناخته می شود، ادامه داد: مرمت و بازسازی “باغ برجی ریز” در مرحله بررسی آگهی مناقصه و انتخاب پیمانکار قرار دارد و بزودی به مرحله اجرا می رسد.
محمدی اضافه کرد: بالفعل سازی پتانسیل های بالقوه گردشگری و هویت تاریخی در رابطه ای مستقیم با یکدیگر قرار دارند برهمین اساس اسفاده صحیح از بناهای تاریخی باقی مانده در زرین شهر همچون برج کبوتر ریز، حمام ساحل، مسجد صباحی و مسجد جامع زرین شهر با آن معماری خارق‌العاده می تواند حیات واقعی و مدنی شهر را تضمین کند.
وی عنوان کرد: در حوزه تغییرکاربری بناهای تاریخی به اماکن گردشگری تجربه‌های موفق بسیاری در شهرهای ایران وجود دارد و توجه به این مهم نشان می دهد تغییر کاربری بناهای تاریخی به ورک‌شاپ، چایخانه، خانه های بومگردی، موزه های مردم شناسی و…نقش مهمی را در جذب و ماندگاری گردشگران ایفا می کند.
شهردار زرین شهر خاطرنشان کرد: حمام تاریخی ساحل از جمله اماکن تاریخی زرین شهر بوده که با تغییر کاربری آن می توان این مکان را به موزه مردم شناسی، ورک‌شاپ تبدیل کرد و یا از این مکان برای کاربری های فرهنگی و گردشگری به شکلی هدفمند بهره برد و در این مسیر می توان از ظرفیت تشکل های مردم نهاد و سرمایه گذاران بخش خصوصی برای حفظ و احیاء بافت ها، اماکن و عناصر ارزشمند تاریخی شهر استفاده کرد.
شهردار زرین شهر با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت های گردشگری شهرستان لنجان در جهت گسترش صنعت گردشگری و ایجاد توسعه پایدار، خاطرنشان کرد: امروز شهرداری زرین شهر به جذب سرمایه گذار و ایجاد درامد پایدار شهری نگاهی ویژه دارد و قطعا بازسازی و تغییر کاربری اماکن تاریخی و فرهنگی در این خصوص نقش مهمی را ایفا می کنند از این رو برای سهولت کار و جذب حداکثری سرمایه‌گذاران باید بسته‌های سرمایه‌گذاری درحوزه گردشگری تعریف و به سرمایه‌گذاران ارائه ‌شود.
وی با اشاره به لزوم شناسایی،ساماندهی و تقویت هنرمندان صنایع دستی زرین شهر گفت: قدمت صنایع دستی شهرستان لنجان به بلندای تاریخ این منطقه بوده اما متاسفانه برخی از این هنرها همچون زری بافی، تخته کشی و… منسوخ شده و هنرهای باقی مانده نیز همچنان جایگاه خود را در بازار فروش و صادرات پیدا نکرده است.
محمدی با اشاره به نقش گذرهای فرهنگی در توسعه گردشگری شهری، افزود: دو مقوله گردشگری و صنایع دستی باید در کنار یکدیگر دیده شوند تا بتوانند یکدیگر را پوشش دهند و در این بین گذرهای فرهنگی تفسیرگر فرهنگ و تاریخ کهن شهرها هستند که می توانند اقتدار شهرها را بالنده تر کنند و در نهایت توسعه صنعت گردشگری و توسعه پایدار شهری را رقم بزنند.
وی تصریح کرد: با ایده پردازی و استفاده از ظرفیت هنرمندان صنایع دستی زرین شهر و ایجاد گذرهای فرهنگی می توان استعدادها، توان و ظرفیت های تاریخی و فرهنگی شهر را به نمایش گذاشت و پیوندی ماندگار میان مردم و میراث فرهنگی ایجاد کرد و این مهم نیز قطعا نیازمند برنامه ریزی دقیق و کارشناسی شده است.
شهردار زرین شهر در پایان از ثبت ناملموس دمپخت لاخلی خبر داد و گفت: ثبت میراث ملموس و ناملموس پیامدهای مثبت زیادی دارد از این رو مطالعات ثبت ناملموس دمپخت لاخلی تکمیل شده و امیدواریم بتواینم از این مهم نیز در جذب گردشگر بهره مند شویم.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=720

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.