• امروز : جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳
خانه دسته‌بندی نشده

قدمت کتابخانه باغبادران به بیش از ۴۰ سال گذشته باز می گردد

  • کد خبر : 691
  • 17 شهریور 1398 - 22:19
شهردار باغبادران قدمت کتابخانه باغبادران به بیش از 40 سال گذشته باز می گردد،گفت: براساس نظر کارشناسان هر کتابخانه برای فعالیت خود نیازمند چهار مولفه فضای فیزیکی، مخزن غنی کتاب، کتابدار و مردم است، کتابخانه عمومی شهر باغبادران از نظر فیزیکی و مکان یابی از موقعیت منحصربرفردی برخوردار بوده و شاید کتابخانه ای در کشور وجود نداشته باشد که در کنار رودخانه زاینده رود، پارک ساحلی شهر و بیشه زارها قرار داشته باشد.

به گزارش نبض وطن، حجت الله امینی باغبادرانی در بازدید تعدادی از دانش آموزان باغبادران از کتابخانه عمومی این شهر اظهار کرد: در جلسات مختلفی که با نسل نوجوان و جوان شهر باغبادران برگزار شد یکی از خواسته هایی که شهرداری داشتند غنی سازی مخزن کتاب و افزایش کتاب های کمک درسی بود.
وی با بیان اینکه قدمت کتابخانه باغبادران به بیش از ۴۰ سال گذشته باز می گردد، افزود: براساس نظر کارشناسان هر کتابخانه برای فعالیت خود نیازمند چهار مولفه فضای فیزیکی، مخزن غنی کتاب، کتابدار و مردم است، کتابخانه عمومی شهر باغبادران از نظر فیزیکی و مکان یابی از موقعیت منحصربرفردی برخوردار بوده و شاید کتابخانه ای در کشور وجود نداشته باشد که در کنار رودخانه زاینده رود، پارک ساحلی شهر و بیشه زارها قرار داشته باشد.
شهردار باغبادران با بیان اینکه کتابخانه‌های عمومی مکانی مناسب برای برخورداری عمومی از اطلاعات هستند، تصریح کرد: کتابخانه عمومی شهر باغبادران به لحاظ موقعیت مکانی،فضایی مناسب را برای سپری کردن اوقات فراغت و مطالعه فراهم کرده اما متاسفانه این مکان در شهر غریب مانده و آنگونه که باید مورد استفاده شهروندان، دانش آموزان، نخبگان و پژوهشگران قرار نمی گیرد.
وی با بیان اینکه مردم باغبادران دارای فرهنگ غنی هستند و باتوجه به اسینکه به دنبال افزایش پویایی و بالندگی شهر هستیم باید سرانه مطالعه شهروندان را افزایش دهیم، ادامه داد: تقویت فعالیت های فرهنگی،برگزاری نشست های کتابخوان، جلسات نقد و بررسی و… وهمچنین توجه به برگزاری جشنواره های مختلف رضوی، نذر کتاب، کتاب شناسی و…در کتابخانه عمومی شهر می تواند زمینه ساز حضور بیشتر شهروندان در این مکان باشد.
امینی با بیان اینکه فرهنگ شهروندی با مطالعه گره خورده است، اضافه کرد: ارتقاء سرانه مطالعه نقش مستقیمی بر تقویت فرهنگ عمومی و آینده شهر با تاثیرگذاری بر نسل جوان و نوجوان دارد چراکه فرهنگ بخش مهمی از رویدادهای جامعه را تشکیل داده و نقش موثری در توسعه پایدار، افزایش کیفیت زندگی و سلامت و شادابی شهروندان دارد از این رو باید سرانه مطالعه در بین شهروندان افزایش دهیم تا شاهد تاثیر فرهنگ کتابخوانی بر جامعه باشیم.
وی با بیان اینکه غنی‌سازی کتابخانه عمومی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، عنوان کرد: براساس گزارشات ارایه شده بیش از ۱۳ هزار جلد کتاب در کتابخانه عمومی شهر باغبادران وجود دارد اما می توان مخزن کتابخانه شهر را بیش از پیش غنی سازی کرد.
شهردار باغبادران خاطرنشان کرد: امروز نیاز است با نیازسنجی نوع سلیقه و انتخاب مخاطبان و حتی مراجعه کنندگان ثابت به کتابخانه عمومی شهر را شناسایی کرد و براساس نیازسنجی انجام شده مخزن کتابخانه را غنی سازی نمود چراکه توجه به این مسئله می تواند جذب نسل جوان و نوجوان و افزایش سرانه مطالعه را رقم بزند.
وی اهداء کتاب به کتابخانه های عمومی شهر را صدقه جاریه دانست و افزود: اجرای طرح «بحار کتاب، انوار دانایی» نقش مهم و تاثیرگزاری در ترویج فرهنگ اهدای کتاب و همچنی تامین منابع کتابخانه ایفا می کند از این رو به عنوان یک شهروند بیش از ۱۰۰ جلد کتاب را به کتابخانه عمومی شهر اهدا کرده تا شهروندان نیز به این مسئله نگاهی وِزه داشته باشند.
امینی با بیان اینکه با توجه به نزدیک شدن به سال تحصیلی جدید باید فرهنگ کتاب و کتابخوانی را نیز بیش از پیش ترویج کنیم، تصریح کرد: شهروندان و دانش آموزان نیز می توانند با شرکت در این طرح مخزن کتابخانه شهر را غنی تر از گذشته کرده و با اهداء کتاب هایی که مطالعه کرده اند و یا کتاب های کمک درسی که در سال های گذشته مورد استفاده قرار داده اند به این مهم جامه عمل بپوشانند.
وی با بیان اینکه شهرداری‌ باغبادران خود را مکلف به پرداخت نیم درصد سهم کتابخانه‌ ها می داند، یادآور شد: شهرداری‌ها نیم‌درصد از درآمدهای خود را به حساب انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرها واریز می کنند و پرداخت به موقع آن می تواند توسعه کتابخانه های عمومیرا در حوزه های سخت افزاری و نرم افزاری رقم بزند از این رو قطعا به تحقق این مهم نگاهی ویژه خواهیم داشت تا کتابخانه باغبادران به محیطی پویا و شاداب جهت استفاده علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی تبدیل شود.
شهردار باغبادران متذکر شد: با توجه به اینکه تعدادی از شهروندان باغبادران کتاب هایی را به نگارش درآورده اند قسمتی از کتابخانه عمومی شهر را به صورت نمایشگاه به کتاب هایی که باغبادرانی ها تالیف کرده اند اختصاص خواهیم داد تا علاقه مندان بتوانند این کتب را مورد استفاده قرار دهند.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=691

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.