• امروز : جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳

سرمایه‌گذاری چهار هزار میلیارد ریالی کارخانه ذوب آهن در پروژه های زیست محیطی

  • کد خبر : 687
  • 03 شهریور 1398 - 8:33
مدیرعامل شرکت سهامی ذوب آهن گفت: انجام پروژه های زیست محیطی از جمله استراتژی های اصلی کارخانه ذوب آهن بوده برهمین اساس طی سال های گذشته باهدف دستیابی به صنعت سبز بیش از چهار هزار میلیارد ریال در این پروژه ها هزینه شده است.

به گزارش نبض وطن، توسعه پایدار، یک انتخاب نیست، بلکه تنها راهی است که به تمامی بشریت این امکان را می دهد که در زندگی شرافتمندانه آن هم در تنها سیاره ای که در اختیار داریم، سهیم باشند.اما قطعا این توسعه نباید به قیمت نابودی محیط زیست و زندگی آیندگان که برای دفاع از حقوق خود فعلا حضور ندارند، تمام شود.در این میان مسئله مهم آن است که امروز برای رسیدن به توسعه پایدار نیازمند رونق تولید هستیم که ضرورت اجتناب ناپذیر کشور نیز می باشد و قطعا نباید چرخ تولید متوقف شود.اما نکته مهم و حایز اهمیت آن است که صنعت بدون احترام به حفظ محیط زیست ‌معنا نمی پذیرد و برهمین اساس توسعه شهرستان صنعتی همچون شهرستان لنجان باید به‌گونه‌ای هدایت شود که با منابع موجود نیاز نسل حاضر بر آورده گردد و ضمن اثرگذاری مثبت، به نسل‌های آینده واگذار شود.قطعا فعالیت کارخانه های بزرگ فولاد کشور همچون ذوب آهن بر محیط زیست اثرگذار بوده اما مسئله مهم توجه ویژه به حداقل رساندن آلایندگی هاست که امروز بیش از گذشته مورد توجه مسئولان، مردم و مدیریت این مجموعه تولیدی قرار گرفته است. از این رو با منصور یزدی زاده مدیرعامل شرکت سهامی ذوب آهن به گفت و گو نشستیم که در ادامه آن را خواهید خواند.
نگاه شرکت سهامی ذوب آهن به حل مشکلات زیست محیطی این مجموعه چگونه است؟
شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان به عنوان اولین تولید کننده فولاد در راستای خط مشی زیست محیطی خود و تعهد مدیریت عالی شرکت مبنی برحفظ و صیانت از محیط زیست با برنامه ریزی و اجرای برنامه های بهبود در حوزه محیط زیست و در قالب پروژه های زیست محیطی (۳۶ پروژه) و با صرف هزینه های بسیار هنگفت گام های بسیار مؤثر و کار آمدی در عرصه حفاظت از محیط زیست برداشته که گواه این مدعا ارتقاء شاخص های زیست محیطی این شرکت در همه زمینه ها بوده که این موضوع به صورت مستمر ادامه دارد و مؤید برنامه ریزی های دقیق و عزم جدی و راسخ مسئولان این شرکت در عرصه حفاظت از محیط زیست است.
اگرچه با انجام پروژه های بهبود در حوزه محیط زیست طی سنوات گذشته ، خروجی های زیست محیطی این شرکت در بخش هوا در محدوده استانداردهای مرتبط (درجه ۲) سازمان حفاظت محیط زیست (براساس آخرین نتایج حاصل از اندازه گیری های انجام گرفته توسط آزمایشگاه معتمد سازمان حفاظت محیط زیست ) قرار گرفته است اما به منظور ارتقاء هرچه بیشتر راندمان سیستم های تصفیه آلاینده ها و کاهش میزان خروجی این واحدها از ابتدای سال ۹۷ همت مضاعف تری برای بهبود این واحدها در راستای ارتقاء پارامترهای زیست محیطی مربوطه انجام شده است.
طی یکسال اخیر چه اقداماتی درخصوص کاهش آلایندگی ها در کارخانه ذوب اهن انجام گرفته انجام شده است؟
اجرای پروژه اصلاح سیستم تصفیه غبار کنورتورهای یک و سه فولادسازی که این پروژه در نیمه دوم سال ۹۷ انجام و با موفقیت به بهره برداری رسید. پروژه اصلاح سیستم تصفیه غبار کنورتور شماره دو یکی دیگر از پروژه های انجام گرفته است که در مرحله نهایی ساخت ونتوری اسکرابر توسط متخصصین داخلی شرکت و تأمین بافل های مربوطه است.همچنین پروژه بازسازی و اصلاح LF1 فولادسازی نیز به منظور استفاده بهینه از ظرفیت تولید و ارتقاء مناسب سیستم های تصفیه غبار مرتبط آن اجرایی شد که در مراحل نهایی نصب تجهیزات قرار دارد.
پروژه بهینه سازی الکتروفیلترهای ماشین های یک، دو و سه آگلومراسیون یکی دیگر از پروژه های این شرکت بوده که گزارش مشاور اخذ و درمرحله بررسی و اتخاذ تصمیم قرار دارد.تأمین صفحات جذب غبار الکتروفیلترهای آگلوماشین چهار ۴آگلومراسیون (EGF و ESP1 ) نیز در مرحله تأمین صفحات جذب از خارج کشور و انتخاب پیمانکار نصب صفحات قرار دارد. پروژه بهینه سازی الکتروفیلترهای کوره های پلی زیوس آهک نیز در مرحله انتخاب پیمانکار قراردارد.
تعریف و تدوین پروژه های مقابله با بحران آب در قالب هشت پروژه شامل پروژه های انتقال پساب از شهرهای فولادشهر، ایمانشهر و نجف آباد و همچنین احداث تصفیه خانه تکمیلی پساب صنعتی کارخانه به ظرفیت ۸۵۰ متر مکعب بر ساعت با هزینه بالغ بر دو هزار میلیارد ریال انجام گرفته و پیمانکار آن نیز انتخاب شده است. به منظور استفاده مجدد در فرآیند تولید و کاهش قابل توجه برداشت آب خام از رودخانه زاینده رود نیز پروژه های تاثیرگذاری انجام گرفته به گونه ای که شرکت با انجام اقدامات بهبود در حوزه مدیریت مصارف آب، تصفیه و بازچرخانی پساب ها و انجام اقدامات صرفه جویی در مصارف آب در طی ۱۵ سال گذشته موفق به کاهش ۵۰ % از آب خام برداشتی از منابع تأمین کننده آب شرکت شده است.در حال حاضر نیز شرکت سهامی ذوب آهن اقدام به برداشت نزدیک به ۴۰% از دیماند تخصیص داده شده توسط آب منطقه ای اصفهان می کند، اما در راستای کاهش حداکثری در برداشت آب خام از منابع آبی در دسترسی شرکت اقدام به تعریف پروژه های دریافت پساب از شهرهای مجاور جهت استفاده در بخش صنعت کرده است که با بهره برداری از پروژه های مذکور در آینده نزدیک میزان برداشت آب این شرکت از رودخانه زاینده رود به حداقل ممکن خواهد رسید.
طی سال های گذشته مردم شهرهای همجوار کارخانه ذوب اهن از انتشار بوی نامطبوع کُک خصوصا گلایه مند بوده وبرخی معتقد هستند انتشار بوی نامطبوع کُک به دلیل خاموش کردن فیلتراسیون های واحد کک سازی بوده آیا چنین احتمالی وجود دارد؟
عملیات تبدیل زغال سنگ به کک متالورژی در باطری های کک سازی انجام می گیرد. باطری های ککسازی از تعدادی سلول تشکیل شده که به صورت یک در میان شامل سلول های حرارتی و فرآیندی( سلول تولیدی) است که هر سلول تولیدی توسط دو سلول حرارتی موجود در جوانب آن احاطه شده است. زغال سنگ با دانه بندی مناسب از قسمت فوقانی سلول های تولیدی به داخل سلول شارژ می شود. در سلول های حرارتی مخلوطی از گاز کک، گاز کوره بلند و گاز طبیعی در مشعل های موجود در این سلول ها سوخته و انرژی حرارتی تولیدی به صورت غیر مستقیم به زغال سنگ شارژ شده در سلول تولیدی مجاور منتقل می شود. عملیات تبدیل زغال سنگ به کک در سلول های تولیدی در یک پریود زمانی مشخص و با انتقال حرارت غیر مستقیم از سلول های حرارتی و در محیطی کاملاً بسته و بدون اکسیژن انجام می گیرد. در حین فرآیند تبدیل زغال سنگ به کک در سلول های تولیدی، مواد فرار موجود در زغال سنگ آزاد و توسط ماشین مکنده به صورت مداوم و مستمر مکش شده و وارد سیستم تصفیه گاز ( فیلتراسیون) که شامل پالایشگاهی کاملاً مجهزاست می شود. عملیات تصفیه گاز فرآیندی کک در پالایشگاه مذکور انجام و مواد با ارزشی از جمله تولوئن، بنزن، گزیلن ، اسید سولفوریک، کود شیمیایی سولفات آمونیوم و … به عنوان محصولات جانبی از آن استحصال و نهایتاً گاز تصفیه شده به دلیل دارا بودن ارزش حرارتی در سیستم های احتراقی شرکت از جمله کوره های نورد، بویلر های نیروگاه و آگلوماشین ها به عنوان سوخت مصرف می شود و لازمه تداوم تولید کک در باطری های کک سازی ، مکش مداوم و مستمرسلول های تولیدی در جهت انتقال گازهای فرار ایجاد شده و به تبع آن فیلتراسیون و تصفیه مداوم این گاز ها در بخش سیستم تصفیه گاز است. هر گونه توقف سیستم تصفیه گاز فرآیندی ( فیلتراسیون) باعث تجمع گاز و افزایش فشار در سلول های تولیدی شده و می تواند منجر به انفجار باطری و توقف تولید شود. برهیمن اساس در زمان تولید کک در باطری به هیچ عنوان توقف سیستم فیلتراسیون امکان پذیر نبوده و ادعای عوامانه خاموش کردن سیستم تصفیه گاز در طی شب ها به هیچ عنوان موضوعیت ندارد.
برنامه کارخانه ذوب اهن برای جلوگیری از انتشار آلودگی در واحد کک سازی خصوصا انتشار بوی نامطبوع کک چیست؟
در راستای جلوگیری از انتشار بوی نامطبوع ناشی از فرآیندهای باطری شماره سه، چهار پروژه زیست محیطی تعریف شده است. پروژه تنظیم رژیم حرارتی و هیدرولیکی باطری شماره سه یکی از این پروژه ها به شمار می آید که این پروژه طی قراردادی شش ماهه با شرکت OKOS روسیه طی نیمه دوم سال ۹۷ انجام و با موفقیت به بهره برداری رسید.
ساخت درب نمونه فلکسییل یکی دیگر از پروژه های مهم در راستای جلوگیری از انتشار بوی نامطبوع ناشی از فرآیندهای باطری شماره سه بوده که مراحل طراحی، ساخت، نصب و بهره برداری از این درب در نیمه دوم سال ۹۷ و با استفاده از توانمندی های نیروهای متخصص داخلی و مهندسان شرکت سهامی ذوب آهن انجام گرفت.
در فاز اول ۷۴ عدد از این درب ها ساخته و بر روی باطری شماره سه نصب شدند. در حال حاضر نیز ۶۶ درب دیگر نیز مرحله ریخته گری را پشت سر گذاشته و در مرحله تراشکاری و نصب قطعات قرار دارد.همچنین ۲۶ عدد از درب ها نیز تکمیل و با موفقیت بر روی باطری سه نصب شده است.
استفاده از مکانیزم جدید تمیزکاری درب های باطری ککسازی در راستای جذب کامل گازهای فرآیندی، جلوگیری از نشت گاز سلول ها و بهبود پروسس و نصب سیستم تصفیه غبار (دیداستینگ ) بر روی باطری شماره سه جهت جذب ذرات ذغال در هنگام شارژ سلول ها در مرحله انتخاب پیمانکار قرار دارند.
آیا طرحی جامع و برنامه زمانبندی شده برای رفع آلودگی هوا در کارخانه ذوب اهن تدوین شده است؟
شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان بر اساس خط مشی زیست محیطی خود و در جهت کاهش و کنترل پیامدهای منفی زیست محیطی ناشی از فرآیند های انجام گرفته در این کارخانه از گذشته تا کنون به صورت مستمر اقدام به تعریف و اجرای برنامه های بهبود در قالب طرح ها و برنامه های زمانبندی شده اجرای پروژه های زیست محیطی کرده است. با توجه به اهمیت موضمع شرکت سهامی ذوب آهن با هماهنگی با اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اقدام به تدوین برنامه جامع زیست محیطی شرکت کرده است. پس از نهایی شدن و تایید، برنامه های بهبود تعریف شده توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اولویت بندی های لازم انجام شده و توسط این شرکت اجرا خواهد شد.
طی روزهای اخیر خبری مبنی بر آلاینده نبودن کارخانه ذوب آهن در سال ۹۹ منتشر شده است، برنامه کارخانه ذوب آهن برای رسیدن به این هدف چیست و چه میزان اعتبار در این راستا هزینه شده است؟
شرکت سهامی ذوب اهن طی سال های گذشته چهار هزار میلیارد ریال در پروژه های زیست محیطی خود باهدف دستیابی به صنعت سبز هزینه کرده و این اقدامات ادامه خواهد داشت. انجام پروژه های زیست محیطی از جمله استراتژی های اصلی این شرکت محسوب می شود که در مستر پلن شرکت ذکر شده است و همواره ادامه دارد .

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=687

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.