• امروز : سه شنبه - ۱۷ مهر - ۱۴۰۳

۵ عامل تأثیرگذار بر بازار سهام در ۱۴۰۳

  • کد خبر : 61801
  • 05 فروردین 1403 - 16:24
۵ عامل تأثیرگذار بر بازار سهام در ۱۴۰۳
با گذشت یک سال رکودی در بازار سرمایه، پیش‌بینی می‌شود با افزایش نرخ دلار نیما و رخدادهای دیگر، بورس بهار خوبی را در پیش داشته باشد.

به گزارش نبض وطن، ۱۴۰۲ سال پر افت و خیزی برای بازار سرمایه بود. ابتدای سال، بازار کار خود را با صعود آغاز کرد، اما از میانه بهار، شاخص بورس روند دیگری را به خود گرفت و ریزش سنگین آن نگرانی سهامدارانی را به دنبال داشت که پس از دو سال بی‌اعتمادی به سرمایه‌گذاری در بورس بار دیگر وارد این بازار شده بودند تا بازدهی معقولی از آن به دست آورند.

بررسی چارت شاخص‌های بورسی حکایت از آن دارد که هر دو نماگر بازار سهام در یک سال گذشته روند صعودی را طی کردند، به‌طوری که شاخص کل ۱۱.۹۷ درصد و شاخص هم‌وزن ۲۶.۸۸ درصد در یک سال گذشته به ارتفاع خود افزودند و شاخص کل از تراز یک میلیون و ۹۶۰ هزار واحد در آخرین روز معاملاتی سال ۱۴۰۱ به تراز دو میلیون و ۱۹۵ هزار واحد در آخرین روز معاملاتی ۱۴۰۲ رسید همچنین شاخص هم‌وزن وضعیت مناسب‌تری داشت و توانست خود را از ۵۸۵ هزار واحد تا ۷۴۲ هزار واحد برساند اما کارشناسان اقتصادی بر این باورند که در یک سال گذشته بازارهای موازی پررونق‌تر بودند.

به گفته کارشناسان اکنون بازار سرمایه امیدوار به افزایش نرخ دلار نیمایی دوم است که به رقیب سرسختی برای بازار سرمایه تبدیل شده است همچنین این بخش از نظر نرخ اوراق بدهی نیز تحت فشار قرار دارد زیرا احتمال افزایش نرخ اوراق بدهی بیشتر از کاهش آن است.

۵ عامل تأثیرگذار بر بازار سهام در ۱۴۰۳

عوامل تأثیرگذار بر بازار سهام در سال ۱۴۰۳ را می‌توان به پنج دسته تقسیم کرد که به گفته کارشناسان مهم‌ترین آن‌ها رشد نرخ ارز نیمایی است که بررسی با نگاه ارزندگی بازار منجر به بازگشت بعضی پول‌های بیرون از پارک به درون آن می‌شود. به باور این دسته از کارشناسان، افزایش نرخ ارز به‌طور مستقیم روی کالاهایی که حتی نهاده‌های ۲۸ و ۵۰۰ دریافت می‌کردند، تأثیرگذار بوده است همچنین تجربه نشان داده که پرداخت ارز ترجیحی در جلوگیری از تورم مواد غذایی مؤثر نبوده است و بدون ایجاد سود برای مردم و اقتصاد، در نهایت ۱۵ میلیارد دلار کسری تراز تجاری، رانت و صادرکنندگان ناراضی را به دنبال داشت، به همین دلیل برخی کارشناسان به این جمع‌بندی رسیدند که نرخ ارز نیمایی باید تغییر کند و این تغییر می‌تواند بخش بزرگی از بازار را با خود همراه کند.

دومین عامل تأثیرگذار بر بازار سهام، تجدید ارزیابی و عرضه تولید خودرویی‌هاست؛ بر این اساس اخبار خودرو سال جاری به عنوان یک محرک قوی می‌تواند نقش مؤثری در تغییر روند بازار داشته باشد.

عامل سوم اخبار مربوط به نرخ خوراک پتروشیمی‌هاست که فرمول نهایی و نرخ مشخص گویای عدد ۵,۶۰۰ تومان است و برخی از کاهش آن در هفته‌های آتی خبر می‌دهند، بنابراین فرمولیزه شدن و مشخص شدن نرخ یکی از مهم‌ترین اتفاقات بازار سهام است.

عامل چهارم مربوط به گروه پالایش می‌شود که قرار است به‌زودی ابلاغیه فرمول جدید پالایشی‌ها برای پنج سال پیش رو ابلاغ شود و نسبت به ابلاغیه پرچالش قبلی پیش‌بینی شده است که این یک خبر ویژه برای بازار خواهد بود.

پنجمین عامل مؤثر بر بازار سرمایه نیز خبرهای مربوط به تسعیر بانک‌هاست که احتمالاً بانک مرکزی آن را بالای ۳۰ هزار تومان اعلام کند که می‌تواند شوک خوبی برای این گروه، صنعت و بازار سهام باشد.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=61801

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.