• امروز : پنج شنبه - ۸ آذر - ۱۴۰۳

وزیر فرهنگ: امام(ره) تعارض‌های دوگانه ساخت اندیشه‌های تحجرگرایانه را حل کرد

  • کد خبر : 56181
  • 01 اسفند 1402 - 5:23
وزیر فرهنگ: امام(ره) تعارض‌های دوگانه ساخت اندیشه‌های تحجرگرایانه را حل کرد
وزیر فرهنگ گفت: امام راحل تعارض‌های دوگانه ساخت اندیشه‌های ناقص و وارداتی و اندیشه‌های تحجرگرایانه را حل کرد و ما امروز در فضیلت چنین امامی سخن به زبان می‌آوریم.

به گزارش نبض وطن به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی شامگاه دوشنبه _سی‌ام بهمن_ در نخستین نشست معرفی جایزه جهانی امام خمینی (ره) با تبریک ایام ماه شعبان و ولادت حضرت علی اکبر (ع) اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران مرهون هدایت‌های آن پیر خردمند است؛ ایشان دلبستگی عجیبی هم به ماه شعبان به ویژه مناجات شعبانیه داشت و عبارات این مناجات را متعدد از زبان ایشان شنیده بودیم و امیدواریم خداوند متعال کمک کند با پی‌ریزی این بنیان مهم بتوانیم نسل فعلی و آیندگان را در ایران و همه مناطق جهان با این شخصیت بزرگ آشنا کنیم.

وی با بیان اینکه در برگزاری چنین رویدادهایی بیش از اینکه هدف فقط اعطای نشان باشد تلاش برای معرفی و ترویج افکار صاحب آن جایزه است، افزود: نزدیک به سی و چند سال از غروب عمر مادی امام راحل می‌گذرد. اگر هر فرد منصفی بخواهد قضاوت کند حتماً با اندکی تأمل خواهد گفت هرچه قدر جلوتر می‌رویم اثرات وجودی آن مرد بزرگ بیشتر در دنیا شناخته می‌شود

وزیر فرهنگ ادامه داد: امام راحل شخصیتی فوق‌العاده بود؛ این پدیده بی نظیر (انقلاب) را رهبری کرد که جهت‌گیری همه قواعد حاکم بر نظام بین‌الملل وقت به سمت ایجاد پایه‌های نوین در سبک زندگی گذار از دین و سنت‌های دینی بود.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: عظمت کار امام را کسانی بیشتر درک می‌کنند که موضوع را در چنین فضایی بتوانند فهم کنند؛ امام انقلاب را در نقطه‌ای شروع کرد که طرح صد ساله مدرن سازی در ایران جلو رفته بود و به حسب ظاهر با غروب مرجعیت واحد آیت الله بروجردی فضا برای تفکرات دینی در ایران تنگ شده بود و همه مقدمات اجرای نوسازی اجتماعی دموکرات‌های آمریکایی در ایران آماده شده بود؛ همان طرح بازسازی اجتماعی که دموکرات‌ها در پی آن بودند برای اینکه جامعه ایرانی را وارد فضای مدرنیته غربی کنند و فضای داخلی ایران را در برابر کمونیست‌ها مصون سازی کنند.

وی تصریح کرد: در چنین فضایی انقلاب اسلامی با رهبری امام جلو رفت و معجزه قرن رخ داد، امام اندیشه سیاسی روشنی دارد که در آن مردم نقش اصلی را در تأسیس حاکمیت بر دوش می‌کشند؛ وقتی حاکمیت شکل می‌گیرد که مردم آن را بپذیرند و این مسیر را ادامه دهند، هم تأسیس نظام سیاسی و هم تداوم آن با حضور اکثریت مردم است.

وزیر فرهنگ با بیان اینکه رهبر انقلاب به عنوان شاگرد خلف امام نیز همین مطلب را به زبان می‌آورند، گفت: امام مخالف ترور و کارهای شبه کودتایی بود؛ سازمان‌هایی که آن روز با این هدف تشکیل شده بود با واکنش سرد امام روبه‌رو شدند چون امام معتقد بود مردم باید حرکت کنند؛ وقتی مردم در راهپیمایی‌ها سرنگونی رژیم شاهنشاهی را فریاد می‌زدند و برپایی حکومت اسلامی را مطالبه می‌کردند معجزه امام به وقوع پیوسته بود، امام با دم عیسوی خود آحاد مردم را منسجم کردند.

اسماعیلی عنوان کرد: اگر از واژه انقلاب برای نام گذاری نهضت امام استفاده می‌کنند به دلیل فقر واژگان است اگر انقلاب همین عناوینی است که به تحولات آمریکا، فرانسه و بریتانیا می‌گویند، قطعاً این جنس، جنس انقلاب ما نیست.

وی خاطرنشان کرد: اما در انقلاب اسلامی ما، حتی روستاها و شهرهای کوچک پای کار آمدند و این تعهد را تنها در انقلاب اسلامی می‌بینیم چرا که از جنس بعثت و حرکت انبیاست و تمام پایه‌های نظام نوپدید را با رأی مردم شکل داد؛ به عنوان مثال در نوروز سال ۱۳۵۸ که کسی تردید نداشت اکثریت قریب به اتفاق مردم از نهضت امام پشتیبانی می‌کنند امام اصرار کردند مردم پای صندوق‌های رأی حضور یابند تا جایی که در یک سال پنج انتخابات انجام شد.

وزیر فرهنگ با بیان اینکه رهبر انقلاب پیش از این در سخنرانی اشاره کردند، امام بزرگ ما اهل مسامحه نبود اگر جمهوریت مقوله‌ای دینی نبود آن را اجرا نمی‌کردند و جمهوریت از تعالیم دینی ماست، ادامه داد: دموکراسی‌های دروغین دیکتاتوری‌های احزاب سیاسی است. مثلاً در آمریکا مردم چاره‌ای جز انتخاب یکی از دو حزب حاکم ندارند.

اسماعیلی تصریح کرد: میراث‌دار چنین امام با عظمتی هستیم، سر سلسله نواندیشانی دینی در سال‌های معاصر که حلقه یاران متعهدی مثل رهبر انقلاب، شهید مطهری، شهید بهشتی و شخصیت‌هایی مثل آیت الله جوادی آملی و آیت الله مصباح یزدی که به تشریح اندیشه‌های ایشان و ساخت نظام سیاسی ما کمک کردند را پرورش داد.

وی با بیان اینکه امام راحل دوگانه‌های بزرگ تعارض مدرنیته و سنت، دو گانه حضور زن در اجتماع یا پستونشینی بانوان و… را حل کرد، افزود: امام راحل تعارض‌های دوگانه ساخت اندیشه‌های ناقص و وارداتی و اندیشه‌های تحجرگرایانه را حل کرد و ما امروز در فضیلت چنین امامی سخن به زبان می‌آوریم؛ باید تلاش کنیم تا حدی از عظمت امام بی‌نظیرمان را با قلم‌های قاصری که داریم به دنیا نشان دهیم. انشاالله خداوند توفیق دهد تا بتوانیم این مسیر را پیش بریم.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=56181

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.