به گزارش نبض وطن به نقل از پایگاه اطلاعرسانی آموزش و پرورش، رضامراد صحرایی در دیدار با معلمان عضو سندیکای کشور سوریه، ضمن گرامیداشت یاد شهید حاج قاسم سلیمانی اظهار کرد: حاج قاسم سلیمانی، فصل مشترک و بهانهای ویژه برای نزدیکی دو ملت ایران و سوریه است.
وی افزود: به رسمیت شناختن انقلاب اسلامی در همان ابتدا و همراهی در هشت سال دفاع مقدس توسط دولت و ملت سوریه، مواردی است که از سوی ملت شریف ایران فراموش نخواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به پیام انقلاب اسلامی به دولتها و ملتها تصریح کرد: پیام انقلاب اسلامی برای دولتها و ملتهای منطقه و جهان این بود که ظلم نمیکنیم و البته ظلم هم نمیپذیریم و این موضوع در دو واژه استقلال و آزادی خلاصه میشود.
صحرایی ادامه داد: تحقق هویت، استقلال و آزادی برای حاکمیت و ملت یک کشور وابسته به مدرسه قوی و مختصات این مدرسه نیز در تحقق معلم مستقل و باهویت است.
وی پیرامون سند تحول بنیادین گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی، سند تحول بنیادین را به منظور تحقق تربیت دانشآموزان به صورت چند ساحتی و بر اساس تعلیم و تربیت اسلامی تدوین و تصویب کرده است که نسخه عربی آن تقدیم مهمانان میشود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به رویکرد مهارتآموزی به ویژه در دوره دوم متوسطه، اظهار داشت: سیاستی مهم و راهبردی با اهمیت در جمهوری اسلامی مبنی بر هدایت ۵۰ درصد از دانشآموزان دوره دوم متوسطه به سوی هنرستانهای فنی و حرفهای وجود دارد که در وزارت آموزش و پرورش به صورت جدی دنبال میشود.
صحرایی با تاکید بر آموزشهای مهارتی در هنرستانها افزود: اعتقاد بر این است که دبیرستانها باید مسیری برای آموزش مهارت و ورود به بازار کار باشند نه تنها مسیری برای ورود به دانشگاهها.
وی تصریح کرد: تأسیس هنرستانهای جوار کارخانه در همین راستا و به منظور تحقق آموزش در محیط واقعی کار و آموزش همراه با تولید دنبال میشود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به فعالیت حدود ۱۰ هزار هنرستان در سطح کشور گفت: برنامه ملی مهارت به منظور آموزش یک مهارت در هر مقطع نیز به صورت ویژه برنامهریزی و در دست اقدام است.
صحرایی با اشاره به زمینههای همکاری افزود: برای تبادل تجربه به ویژه در زمینه آموزشهای مهارتی و هنرستانها که مورد درخواست شما نیز بود، آمادگی کامل داریم تا این مهم در کشور دوست و برادر یعنی سوریه نیز محقق شود.
وی در ارتباط با تحول در برنامه درسی اظهار داشت: بومیسازی متناسب با نیاز آینده، بهروزرسانی دانش و مهارتی کردن دروس از جمله مهمترین مؤلفههای تحول در برنامه درسی است.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: اگر مدرسهها در هر کشوری قوی شوند، آینده آن کشور تضمین شده است و مهمترین عامل این اقتدار، معلم است که باید به صورت ویژه برای تربیت، توانمندسازی و بالندگی او برنامهریزی و اقدام کرد.