به گزارش نبض وطن، زمانی که به تاریخچه فرهنگ و هنر این ایران در دوران قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نگاهی میاندازیم، شاهدیم که تولیدات سینمای ایران پیش از انقلاب شکوهمند اسلامی بهغیر از چند فیلم از معدود فیلمسازان شناختهشده، سینمای درخشانی نبود و موضوعاتی که دستمایه فیلمها قرار میگرفت، اغلب موضوعات سخیف و بیارزشی بود که کلیت سینما را زیر سوال میبرد، به همین دلیل این ذهنیت پس از انقلاب وجود داشت که با شکلگیری حکومت اسلامی سینما دیگر جایگاهی در ایران نخواهد داشت و درِ سینماها بسته خواهد شد، اما حضرت امام (ره) بعد از ورود تاریخی خود به کشور و در آن سخنرانی باشکوه خود در بهشت زهرا (س) به اهمیت جایگاه سینمای ایران اشاره کردند.
در شرایطی که بسیاری از رهبران سیاسی در چنین موقعیتی تنها از سیاست حرف میزنند، امام خمینی (ره) درباره مسئله فرهنگ و بهطور خاص سینما سخن گفتند که این بیانگر بینش عمیق و نگاه ویژه ایشان به حوزه فرهنگ بود که در این باره فرمودند: «ما با سینما مخالف نیستیم، ما با فحشاء مخالفیم.»
این روزها هنردوستان و مسئولان فرهنگی کشور خود را برای بزرگترین رویداد سینمایی کشور که چهلودومین سال حیات خود را طی میکند، آماده میکنند؛ رویدادی که اولین دوره آن در سال ۱۳۶۱ یعنی درست در میان بحبوحه جنگ و درست چهار سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی در دستور کار قرار گرفت و این امر نشان از اهمیت فرهنگ و هنر در تاریخ کشور و نظام اسلامی دارد.
این روزها که به چهلودومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر منتهی میشود، مروری بر دورههای گذشته این جشنواره خواهیم داشت؛ با ما همراه باشید.
تغییر دبیر جشنواره پس از ۱۰ سال
سیزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۷۳ با تغییر دبیری آن بعد از ۱۰ دوره برگزار شد و محمد رجبی، ابراهیم حاتمی کیا، خسرو سینایی، جواد شمقدری و ابراهیم فروزش داوری آثار را برعهده داشتند.
در این سال بخش مسابقه فیلمهای اول و دوم میزبان چهرههای جوانی بود که در سالهای بعد نقش مهمی در سینمای ایران ایفا کردند و در این راستا افزایش تعداد جوایز در این بخش در سیزدهمین دوره جشنواره را هم به نوعی میتوان حاصل کیفیت فیلمهای ارائه شده دانست.
جوایز بخش اصلی
- سیمرغ بلورین بهترین فیلم: روز واقعه (شهرام اسدی)
- جایزهی ویژهی هیأت داوران: کیمیا (احمدرضا درویش)
- دیپلم افتخار برای بهترین فیلم: حمله به اچ -۳ (شهریار بحرانی)
- سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی: داریوش مهرجویی (پری)
- سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه: رخشان بنیاعتماد (روسری آبی)
- دیپلم افتخار برای بهترین فیلمنامه: احمدرضا درویش (کیمیا)
- سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد: خسرو شکیبایی (کیمیا)
- دیپلم افتخار برای بهترین بازیگر نقش اول مرد: محمدرضا داوودنژاد (خلع سلاح)
- سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن: مینا لاکانی (دیدار)
- سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری: علیرضا زریندست (پری)
- سیمرغ بلورین بهترین تدوین: حسین زندباف (حمله به اچ -۳)
- سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن: مجید انتظامی (روز واقعه)
- سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم مرد: علی مصفا (پری)
- سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم زن: گلاب آدینه (روسری آبی)
- سیمرغ بلورین بهترین طراح صحنه: مجید میرفخرایی (روز واقعه)
- سیمرغ بلورین بهترین چهرهپردازی: عبدالله اسکندری (آخرین بندر، روز واقعه)
- سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری و میکس: بهروز شهامت (ساز و ستاره)
- سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری: بهروز معاونیان و اصغر شاهوردی (کیمیا)
- سیمرغ بلورین بهترین جلوههای ویژه: محمدرضا شرفالدین (کیمیا)
- دیپلم افتخار برای بهترین جلوههای ویژه: ولیالله خاکدان (کاکادو)
چهاردهمین دوره جشنواره با ۴۱ فیلم
چهاردهمین دوره جشنواره فیلم فجر با حضور ۴۱ فیلم در بخش مسابقه در اسفند ماه سال ۷۴ برگزار شد؛ هیئت داوران این دوره را مسعود جعفری جوزانی، محمد رجبی، خسرو سینایی جواد شمقدری و نادر طالب زاده تشکیل میدادند.
در بخش مسابقه سینمای ایران در جشنواره چهاردهم به جز فیلم «لیلی با من است» که با منظری کمدی به موضوع دفاع مقدس و رعایت خطوط قرمز، نگاهها را به خود معطوف کرد.
جوایز بخش اصلی
- سیمرغ بلورین بهترین فیلم: پدر (مجید مجیدی)
- جایزه ویژهی هیأت داوران: بازمانده (سیفالله داد)
- دیپلم افتخار برای بهترین فیلم: دایرهی سرخ (جمال شورجه)
- سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی: کیومرث پوراحمد (خواهران غریب)
- سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه: رضا مقصودی، کمال تبریزی (لیلی با من است)
- سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد: محمد کاسبی (پدر)
- دیپلم افتخار برای بهترین بازیگر نقش اول مرد: پرویز پرستویی (لیلی با من است)
- سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن: فاطمه گودرزی (غزال)
- دیپلم افتخار برای بهترین بازیگر نقش اول زن: افسانه بایگان (خواهران غریب)
- سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری: محمود کلاری (گبه)
- سیمرغ بلورین بهترین تدوین: شهرزاد پویا (سفر به چزابه)
- سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن: حسین علیزاده (گبه)
- سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم مرد: حسین یاری (آخرین مرحله)
- سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم زن: پریوش نظریه (پدر)
- سیمرغ بلورین بهترین طراح صحنه: جمشید آهنگرانی (خواهران غریب)
- سیمرغ بلورین بهترین چهرهپردازی: جلال معیریان (غزال)
- سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری و میکس: عباس رستگارپور و بهروز شهامت (گبه)
- سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری: نظامالدین کیایی (نون و گلدون)
- سیمرغ بلورین بهترین جلوههای ویژه: جواد شریفی (دایرهی سرخ)