به گزارش نبض وطن به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه شنبه _بیستوسوم دی_ آئین پایانی نهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر برگزار و از شرکت خوشه چینان هفت آسمان، شرکت پردیس سرگرمی پیله، استودیوی بازیسازی مدوپیا و شرکت اندیشه پردازان آمولای به عنوان برگزیدگان جشنواره در بخش سرمایه گذاری تقدیر شد.
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ در این آئین اظهار کرد: برگزاری این جشنواره بعد از چهار سال مجدداً از سر گرفته شد چراکه حوزه بازیها جزو بالاترین میزان مصرف فرهنگی در میان همه گونههای هنری است که هرروز هم دایره آن گستردهتر میشود.
وی با اشاره به اهمیت بازیها تصریح کرد: شاهد هستیم امروز در بخشهای مهم به عنوان یکی از راههای ایجاد خلاقیت و گشایش در کارها به این موضوع توجه میشود. چندی پیش در دانشگاه امیرکبیر جشنواره بازیهای جدی را داشتیم که در آن شاهد رقابت بسیار خوبی بودیم که ماحصل آن حل بسیاری از مشکلات اجرایی با استفاده از فناوریهای نوین در این حوزه بود.
وزیر فرهنگ ادامه داد: به بازیها به عنوان یکی از مؤلفههای مهم در حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر باید توجه کنیم چراکه بازیها سهم مهمی را در انتقال ارزشهای فرهنگی ایفا میکنند و بر همین اساس همه کشورهای توسعه یافته در حال سرمایه گذاری و گسترش حیطه فعالیتهای این بخش هستند.
اسماعیلی با بیان اینکه در گذر زمان مجموعه بازیها به نحوی در حوزههای مختلف زندگی نفوذ کرده است که اثر گذاری کم نظیری دارد، افزود: ایران فرهنگی ما میراث بزرگی را در بخشهای مختلف دارد که استفاده دقیق از این ظرفیت برای ما دستاوردهای فرهنگی را به دنبال خواهد داشت؛ میراث غنی ما در شاهنامه، آثار حکیم نظامی، حکمای بزرگ ادبی و روایتهای مهم از اسطورههای ما جز ظرفیتهایی است که در این حوزه میشود به آن توجه کرد.
وی تصریح کرد: شاهد هستیم بخش مهمی از بازیهایی که مورد توجه قرار گرفت به روایت زندگی اسطورههای حوزه فرهنگی ما اختصاص داشت و سنین مختلف از آن استقبال کرده بودند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نکته بعدی استفاده از این ظرفیت در حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر است؛ کسانی که میتوانند از زنجیره متعالی این بخش استفاده کنند این امکان را دارند تا بازار اقتصادی بسیار خوبی را ایجاد کنند که این مسأله حتماً در میان اهداف دوستان ما در بنیاد ملی بازیهای رایانهای نیز هست.
اسماعیلی افزود: نکته دیگر به تعامل گسترده این بخش با حوزههای کاری مختلف مربوط میشود؛ در بنیاد بازیها هیأت امنایی داریم متشکل از اغلب دستگاههایی که در این حوزه حضور دارند که میتوانند در ارتقای آن سهم داشته باشند و همچنین میتوانند به فراخور ماموریتشان در این حوزه نقش آفرین باشند.
وی با بیان اینکه بیشاز ۱۹ استان در این بخش حضور دارند که نشان دهنده ظرفیت فراگیر در این حوزه است، تصریح کرد: به شکل ویژه از معاونت علمی ریاست جمهوری تشکر میکنم که با استفاده از صندوق نوآوری شکوفایی از بازیهای برگزیده حمایت کردند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: خواهشم این است فضای حمایتی گستردهای را به بهانه این جشنواره رقم بزنیم و بخشهای نخبگانی از این موضوع استفاده کنند چراکه یکی از جهت گیری های ما در حوزه فعالیتهای فرهنگی هنری باید تقویت این بخش باشد؛ در برنامه هفتم تکالیف مهمی داریم؛ تولید و انتشار بازیهای متنوع تکلیف جدی ماست که دوستان من باید آن را عملی کنند.
در ادامه نیز روحالله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی و فناوری رئیس جمهور اظهار کرد: در سایه نعمات ویژهای که خداوند به بشر داده دو مخلوق وجود دارند که تمام دستاوردهای بشر برای این دو است؛ علم در سایه عقل و فرهنگ در سایه جان و روح و همه آنچه ارزش انسانی محسوب میشود ارزش علم یا فرهنگ است.
وی افزود: زمانی که علم وارد میدان میشود فناوری ایجاد میکند؛ فناوری علمی است که کاربردی شده است و زمانی که فرهنگ به عرصه عمل بیاید هنر را ایجاد میکند، بنابراین میتوان گفت هنر محصول فرهنگ است و به همین دلیل هنرها در میان همه ملتها متفاوت است.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور خاطرنشان کرد: وقتی فناوری با اقتصاد عجین میشود شرکت دانش بنیان ایجاد میشود، شرکت دانش بنیان ترکیب خلاقانه فناوری و کسب و کار است که میتواند نوآوری فناورانه عرضه کند.
تقدیر از برگزیدگان نهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر در بخش سرمایه گذاری
در ادامه این آئین از پردیس سرگرمی پیله، استودیوی بازی سازی میدوپیا و شرکت اندیشه پردازان آمولای و شرکت سرگرمی پیله به عنوان برگزیدگان جشنواره در بخش سرمایه گذاری تقدیر شد.
بازی «سرضرب یک» (استودیو میدوپیا) در این دوره از جشنواره بازیهای رایانهای فجر توانست دیپلم افتخار سبک مسابقهای را کسب کند.
بازی «چیکو» (شرکت هوگو) نیز توانست دیپلم افتخار بازی سبک پازل را کسب کند، بازی «فانوس» (شرکت فطرس) هم توانست دیپلم افتخار بهترین بازی سبک پازل را کسب کند. غزال زرین بهترین بازی سبک پازل نیز به «لومیناریا» تعلق گرفت.
بازی «تسخیرگران» (استودیو باباردو) نیز توانست غزال زرین بهترین بازی سبک استراتژی را به دست آورد.
بازی «شهربانو» نیز توانست دیپلم افتخار سبک کلمهای و اطلاعات عمومی را کسب کند.
غزال زرین بهترین بازی سبک تیراندازی نیز به بازی «مقاومت نبرد آمرلی» تعلق گرفت.
بازی «مدیر دفتر» توانست دیپلم افتخار بهترین بازی سبک تفننی را کسب کند.
غزال زرین بهترین بازی سبک اکشن ماجرایی به بازی «سفیر عشق» (شرکت منادیان) تعلق گرفت.
از میان بازیهای نامزد برای سبک ماجرایی نیز «کانال سکوت یک» توانست غزال زرین را کسب کند. «امپراتورهای قلابی» هم توانست در این بخش غزال زرین کسب کند.
بازی «کودکان اربعین» توانست غزال زرین بهترین دستاورد بخش فرهنگی را از آن خود کند.
غزال زرین بهترین دستاورد صداگذاری و جلوههای صوتی به بازی «فرمانده مقاومت نبرد آمرلی» تعلق گرفت.
بازی «کانال سکوت دو» دیپلم افتخار بهترین دستاورد موسیقی را کسب کرد.
بازی «مختار؛ فصل قیام» توانست غزال زرین بهترین دستاورد موسیقی را بهدست آورد.
دیپلم افتخار بهترین دستاورد داستان و روایت بازی به بازی «کانال سکوت یک» تعلق گرفت.
غزال زرین بهترین دستاورد داستان و روایت بازی نیز به بازی «فزمانده مقاومت نبرد آمرلی» تعلق گرفت.
دیپلم افتخار بهترین دستاورد هنری از منظر فنی و زیبایی شناسی به بازی «پوکه مبارزان کمپانی» تعلق گرفت «امپراتورهای قلابی» هم توانست غزال زرین این بخش را کسب کند.
غزال زرین بهترین دستاورد طراحی بازی نیز به بازی «کانال سکوت یک» تعلق گرفت.
بازی «تسخیرگران» توانست دیپلم افتخار دستاورد فنی را کسب کند، «پوکه مبارزان کمپانی» توانست غزال زرین این بخش را از آن خود کند.
بهدنبال رفع مشکل اینترنت فعالان حوزه بازیهای رایانهای هستیم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه برگزاری این آئین در جمع خبرنگاران درباره اقدامات پیشگیری از مهاجرت بازیسازان، گفت: همه موانع باید بررسی شود چراکه حوزه بازیها پرجاذبه است و بر همین اساس اگر زمینههای جذب عناصر کارآمد را مهیا نکنیم ممکن است بخشی از آنها را از دست دهیم به همین دلیل دوستانم در حال کار هستند و بنده هم قول دادم همه موانع را در کوتاه مدت برطرف کنیم.
اسماعیلی افزود: به بازیها به عنوان موضوعی صرفاً فرهنگی نگاه نمیکنیم بلکه به عنوان ابزاری فرهنگی هنری که میتواند نقش مهمی را در ارتقای فضای فکری جامعه ایفا کند نگاه میکنیم و انشاالله این کار را گسترش خواهیم داد.
وی گفت: بیش از ۳۴ میلیون بازیکن در این بخش حضور دارد که بیش از چهار میلیون آنها حرفهای هستند؛ ما به عنوان فرصتی خوب به این عدد توجه میکنیم و به دنبال آن هستیم موانع گسترش آن را برطرف کنیم و در برنامه هفتم هم تکالیف روشنی درباره این موضوع برای ما پیش بینی شده است که انشاالله باید بتوانیم سالانه بازیهای متنوع و پر مخاطبی را تولید و در اختیار مردم قرار دهیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: مهمترین هدف ما این است که بازیهای با کیفیت هنری و فرهنگی را حمایت کنیم و بتوانیم حامیان خوبی را برایشان جذب کنیم که مشابه همین اتفاق امروز افتاد و جشنواره توانست به اهدافش دست یابد.
اسماعیلی تاکید کرد: در شورای عالی فضای مجازی به دستور رئیس جمهور مشغول بررسی رفع موانعی که فعالان این حوزه را برای استفاده از اینترنت با چالش مواجه کردند، هستیم. برهمین اساس گروهی را برای حل این موضوع تشکیل دادهایم که امید است بتوانیم برخی از موانعی که در این زمینه وجود دارد و مشکل ساز شده است را اصلاح کنیم.