به گزارش نبض وطن، سازمان ثبت احوال کشور به دلیل در اختیار داشتن اسناد هویت و تابعیت فردی و آمارهای حیاتی، یکی از ارکان مهم حکومت تلقی میشود و از وظایف این سازمان میتوان به ثبت ولادت و صدور شناسنامه، ثبت وفات و صدور گواهی، تعویض شناسنامههای موجود در دست مردم، ثبت ازدواج و طلاق و نقل تحولات، صدور گواهی ولادت برای اتباع خارجه و تنظیم دفاتر ثبت کل وقایع و نام خانوادگی، ایجاد پایگاه اطلاعات جمعیتی و صدور کارت شناسایی ملی، جمعآوری و تهیه آمار انسانی سراسر کشور و انتشار آن اشاره کرد.
بر اساس گزارشهای آماری تهیه شده در سازمان ثبت احوال کشور، میزان نرخ خام فوت کل کشور در شش ماه اول سال جاری، برابر با پنج در هزار جمعیت بوده است که استان گیلان با نرخ ۷.۱ در هزار نفر جمعیت بیشترین نرخ فوت و استان هرمزگان با نرخ ۳.۹ در هزار نفر جمعیت کمترین نرخ فوت را در بین استانها داشتهاند.
بر اساس این گزارش بیشترین تعداد فوتشدگان مربوط به گروه سنی ۸۵ تا ۸۹ سال است، بهطوری که ۱۰ درصد از کل فوت شدگان مرد و ۱۲.۹ درصد از کل فوتشدگان زن مربوط به این گروه سنی بودهاند.
در شش ماه اول سال جاری میانگین سنی فوتشدگان در کشور برابر با ۶۵.۸ سال بوده است که در بین استانها بالاترین میانگین سن مربوط به استان گیلان با ۷۰.۷ سال و کمترین مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ۵۰.۱ سال است.
میانگین سن پدر در اولین فرزندآوری برابر با ۳۲.۱ سال است
بر اساس آمارهای موجود در پایگاه جمعیت سازمان ثبت احوال کشور، میانگین سن پدر در اولین فرزندآوری در کل کشور در شش ماه اول سال جاری برابر با ۳۲.۱ سال بوده است و طبق این گزارش، میانگین سن پدر، برای نقاط شهری برابر با ۳۲.۷ سال و نقاط روستایی برابر با ۲۹.۹ است.
در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۲ در بین استانها بیشترین میانگین سن پدر در اولین فرزندآوری مربوط به استان تهران با رقم ۳۴.۵ سال و کمترین آن مربوط به استان سیستانوبلوچستان با ۲۷.۱ سال است.
ثبت بیش از ۱۹۹ هزار ازدواج در ۵ ماه نخست سال جاری
همچنین بر اساس آمارهای ارائه شده توسط این سازمان، آمار کل ولادتها از ابتدای سال تا پایان مرداد، برابر با ۳۳۸ هزار و ۶۸۴ نفر بوده است که از این تعداد، ۱۷۵ هزار و ۷۴۰ نوزاد، پسر و ۱۶۲ هزار و ۹۴۴ نوزاد، دختر بودهاند.
در طول بازه زمانی ذکر شده، ۱۳۹ هزار و ۴۹۴ مورد فوت و ۶۵ هزار و ۳۵۴ مورد طلاق به ثبت رسیده و تعداد ازدواج ثبت شده برابر با ۱۹۹ هزار و ۷۴۲ مورد بوده است.
ثبت احوال، یکی از سازمانهای مهم و زیرساختی کشور است
احمد وحیدی، وزیر کشور، اظهار کرد: سازمان ثبت احوال یکی از سازمانهای مهم و زیرساختی کشور است که آمارهای حیاتی را برای انواع تجزیه و تحلیلها تهیه میکند، بیتردید تحلیلهایی که روی این آمارها انجام میشود نقش مهمی در تصمیمگیریهای کشور دارد.
وی افزود: ثبت احوال به عنوان سازمان پیشرو در دولت سیزدهم اقدامات و تحولات خوبی را انجام داده است که امیدواریم این مسیر دنبال شود، چراکه اقدامات بسیاری باقی مانده که باید محقق شود، سازمان ثبت احوال در زمینه آمارگیری ثبتی مبنا که از سال گذشته آغاز شد به عنوان یک اقدام بسیار مهم گامهای مؤثری را برداشت، پیشتر آخرین آمارگیری در سال ۱۳۹۵ انجام شده است و اگر آمارگیری ثبتی مبنا را دنبال کنیم به لحاظ آماری وضعیت بسیار بهتری را خواهیم داشت.
وزیر کشور با اشاره به موضوع قانون جوانی جمعیت گفت: تکالیف مهمی برای سازمان ثبت احوال تعیین شده که ایجاد دفتر مناسب در این سازمان آماده شده است تا اجرای دقیق این قانون محقق شود، بر همین اساس در اتاق جمعیتی که در سازمان ثبت احوال ایجاد شده است تلاش خواهد شد که تحقق قانون جوانی جمعیت به صورت تأثیرگذار دنبال شود.
وی ادامه داد: خدمات این سازمان میتواند با بکارگیری سامانههای هوشمند نیازهای مردم را به صورت بسیار سریعتر پاسخ دهد، پیشتر ۱۰ میلیون کارت ملی هوشمند از سالهای گذشته به عنوان عقب افتادگی وجود داشت که با کار خوبی که صورت گرفت این ۱۰ میلیون کارت ملی هوشمند نیز صادر شد، هر چند که جریان صدور کارت ملی دائمی است و صدور کارت برای متقاضیان انجام میشود.
الزام تعویض شناسنامهها
وحیدی در پاسخ به سوالی در خصوص صدور کارت ملی برای افراد زیر ۱۵ سال تصریح کرد: این موضوع یکی از اقداماتی است که در دستور کار قرار گرفته، چراکه میتواند در حوزه اخذ خدمات برای این افراد تسهیلگری را فراهم کند، لذا در ماههای آینده این اقدام آغاز خواهد شد، درباره تجمیع کارتهای ملی و کارتهای بانکی نیز سازمان ثبت احوال و بانک ملی ایران تفاهمنامهای را به امضا رساندند که فرآیند تجمیع این کارتها نیز در حال دنبال شدن است.
وی درباره تکالیف دستگاههای مختلف و تحقق این تکالیف درباره قانون جوانی جمعیت اضافه کرد: در حوزه وزارت کشور تمام تکالیفی که بر عهده وزارت بوده انجام شده و در سطح هر شهری اقدام در حال پیگیری است و در نهایت اطلاعات بر اساس هر روستا جمعآوری خواهد شد.
وزیر کشور افزود: خدماتی که سازمان ارائه میدهد هر چه به سمت هوشمند شدن حرکت کند مردم در مراجعات راحتتر خواهند بود، خدمتی برای ایرانیان خارج از کشور که کارت ملی میخواستند ارائه شده به شکلی که در گذشته باید برای اخذ کارت ملی به داخل کشور میآمدند، اما با هماهنگی وزارت امور خارجه ایرانیان خارج از کشور میتوانند کارت ملی هوشمند خود را خارج از کشور دریافت کنند.
وی در خصوص احتمال اعمال الزام برای تعویض شناسنامهها گفت: شناسنامهها تعداد زیادی کیفیت خود را از نظر مقررات ایمنی یا از دست دادهاند یا به اندازه شناسنامههای جدید نیست، بر همین اساس سازمان ثبت احوال در مقاطع زمانی فرآیند جمعآوری و تعویض این شناسنامهها را در دستور کار خود قرار خواهد داد.
وحیدی در مورد سامانه ثبت نشانی ایرانیان نیز گفت: این موضوع جزو آمارهای لازمی است که احراز هویت افراد را تکمیل میکند و به عنوان وظایف ذاتی سازمان ثبت احوال در مقررات پیشبینی شده و دستگاههای مختلف نیز در این حوزه باید از ثبت احوال خدمات دریافت و شهروندان نیز باید تغییر نشانی خود را در این سامانه ثبت کنند، اما سازمانها زمانی که نیاز به نشانی دارند باید از این سامانه بهره بگیرند تا به عنوان یک مشوق باعث شود شهروندان نشانی جدید خود را در سامانه به روز کنند، در این حوزه بر اساس چارچوبهای قانونی برخی ضعفها وجود دارد که باید حل و فصل شود.
دریافت کپیهای کاغذی مدارک هویتی توسط دستگاههای مختلف نیاز نیست
وی در پاسخ به سوالی در خصوص دریافت کپیهای کاغذی مدارک هویتی توسط دستگاههای مختلف بهرغم اعلام ممنوعیت این موضوع، تأکید کرد: دریافت کپیهای کاغذی از نظر ما ضرورتی ندارد.
وزیر کشور ادامه داد: وقتی دستگاهها میتوانند به سامانههای ثبت احوال متصل شوند و به صورت برخط این مدارک هویتی را دریافت کنند این مسیر، مسیر امنتری نیز خواهد بود و رفاه مردم را نیز به همراه دارد و نباید نسبت به دریافت کپیهای کاغذی اقدام کنند، امیدواریم دستگاههایی که به این مدارک نیاز دارند از سامانههای ثبت احوال کشور استفاده کنند.
وی افزود: سازمان ثبت احوال ارائه کننده خدمات است و آمادگی خود را برای ارائه این خدمات اعلام کرده است، ما هم از همه دستگاهها درخواست میکنیم که به تکالیف قانونی خود عمل کنند، بیتردید وقتی قانون ابلاغ میشود نیازی به بخشنامه نیست، البته این خدمات جدید است، لذا دستگاهها باید به متن قانون مراجعه کنند و از امکانات و ظرفیتهای ایجاد شده بهره بگیرند، باید رویههای قبلی تغییر کند که البته شاید زمانبر باشد.
بررسی حذف شناسنامهها
وحیدی به ایجاد پایگاه اطلاعات سببی و نسبی اشاره کرد و افزود: با توجه به کاری که در خصوص ایجاد این سامانه انجام شده است و درصد قابل قبولی پیشرفت داشته، امیدواریم هر چه زودتر به سرانجام نهایی برسد.
وی درباره حذف شناسنامهها نیز گفت: اینکه شناسنامهها با چیز دیگری جایگزین شود در دست بررسی است، اما الزامات و مقتضیاتی دارد. آمادگی از سمت سازمان ثبت احوال وجود دارد، اما باید الزامات متقاضیان آن نیز لحاظ شود، باید این موضوع در مقررات نیز دیده شود، لذا همه موضوعات در اختیار سازمان ثبت احوال نیست، ظرفیت فنی ایجاد شده، اما باید مقررات نیز متناسبسازی شود.
پیشبینی اعتبار ۱۵۰ میلیاردی حوزه فناوری ثبت احوال برای ۱۴۰۳
هاشم کارگر، رئیس سازمان ثبت احوال کشور، اظهار کرد: سازمان ثبت احوال امروز خدمات متنوعی را به شهروندان ارائه میدهد که تلاش کرده در جهت هوشمندسازی و الکترونیک کردن این خدمات گام بردارد، بیتردید اگر در خدمات سازمان ثبت احوال خللی ایجاد شود بسیاری از دستگاهها در ارائه خدمات خود ناکام خواهند ماند.
وی افزود: در سازمان ثبت احوال هوشمندسازی تمام امور و در نهایت تحقق سازمان هوشمند به شکل جدی برنامهریزی شده و این مسیر دنبال میشود، با تمام کمبودها در موارد مختلف به سمت هوشمندسازی حرکت کردیم و نمونههای متعددی در یک سال گذشته به نتیجه رسیده است که بیانگر تلاش سازمان برای تحقق هوشمندسازی است.
رئیس سازمان ثبت احوال کشور ادامه داد: در سازمان ثبت احوال پنج شورا تشکیل دادهایم که به صورت هفتگی با برگزاری جلسات علاوه بر برنامه ریزی برای تحقق وظایف مسئولیتهای سازمان، بررسی نقاط ضعف، قوت و فرصتها و تهدیدها را نیز انجام میدهند و تمام این تلاشها ذیل هوشمندسازی به عنوان هدف سازمان مورد توجه قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۱ اعتبار حوزه فناوری در این سازمان ۹ میلیارد تومان بوده است، افزود: اندک بودن این اعتبار برای همه واضح است، اما با تلاش مضاعف همکاران اقدامات بسیار مؤثری صورت گرفت و برای سال ۱۴۰۳ این اعتبار بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان پیشبینی شده است.
کارگر خاطرنشان کرد: سال گذشته ۴۸۰ میلیارد تومان پیشبینی درآمد سازمان ثبت احوال بود که این رقم در سال ۱۴۰۲ به ۸۵۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و برای سال آینده پیشبینی رقم ۲ هزار میلیارد تومان دنبال میشود که در تحقق همه این اهداف همکارانم در سازمان ثبت احوال تلاش مضاعفی را در دستور کار خود قرار دادند.