• امروز : جمعه - ۲ آذر - ۱۴۰۳

احداث پایانه مسافربری جدید در فولادشهر

  • کد خبر : 4482
  • 11 بهمن 1399 - 13:40
احداث پایانه مسافربری جدید در فولادشهر
شهردار فولادشهر گفت: ترمینال مسافربری بین شهری فولادشهر مناسب این شهر نیست و برهمین اساس شهرداری در راستای تغییر مکان آن و احداث پارک سواری در شأن شهروندان گام‌های مهمی برداشته است.

به گزارش نبض وطن، بابک محمدی در جمع مسئولان شهرستان لنجان با بیان اینکه شهر جدید فولادشهر علی رغم مهاجرپذیر بودن از نبود پایانه مسافربری استاندارد و مجهز رنج می برد، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مکان‌هایی که برای جابه‌جایی مسافر و حمل و نقل در شهرهای مختلف ایران وجود دارند پارک سوار یا همان پایانه است.
وی افزود: پایانه ها عموما با در اختیار گذاشتن امکانات رفاهی علاوه بر فراهم ساختن زیرساخت های حمل و نقل عمومی، زمینه سوار و پیاده کردن ایمن مسافرانو فعالیت شرکت های مسافربری دارای دفاتر فروش بلیط را مهیا می سازد و حمل و نقل خصوصی به حمل و نقل عمومی و یا بالعکس را مدیریت می کند .
شهردار فولادشهر تصریح کرد: کارشناسان نیز نقاط شروع و پایان سفرهای زمینی را از جمله اساسی‌ترین، مهمترین و بحرانی‌ترین گزینه های تصمیمگیری و اجرای برنامه های اقتصادی و اجتماعی می دانند چراکه براساس آمار موجود ۹۰ درصد از سفرها توسط جاده انجام می گیرد.
وی ادامه داد:بر همین اساس ضرورت توجه و رسیدگی به وضعیت ارائه خدمات در بخش حمل و نقل جاده ای مورد توجه مدیریتشهری فولادشهردر دوره پنجم مدیریت شهری قرار گرفت چراکه این شهر جدید به دلیل قرارگیری در مهمترین مسیر ارتباطی راههای کشور همواره میزبان مسافران بسیاری است.
محمدی اضافه کرد: زمینی که برای احداث پارک سورا در شهر جدید فولادشهر مورد مطالعه قرارگرفت در جنوب این شهر و با مساحت ۱۱۰ هزار مترمربع بوده که در مجاورت اتوبان ذوب آهن که از مهمترین و پرتردد ترین محور مواصلاتی استان اصفهان به شمار می آید واقع شده است.
وی عنوان کرد: همجواری با مهمترین کاربری‌های جمعیت پذیر شهر همچون ورزشگاه بزرگ فولادشهر، باغ بانوان، بیمارستان شهید مطهری و غیره از دیگر مباحثی به شمار می آید که این زمین برای احداث پارک سوار مورد توجه قرار گرفت.
شهردار فولادشهر خاطرنشان کرد: برنامه ریزی فیزیکی پایانه نیز در این طرح بر مبنای شاخص‌هاییچون زمان حضور مسافر و خودرو در مجموعه ، میزان وابستگی اجزا و عناصر،شناسایی الگوی تقاضای سفر وهمچنین سیاست های سازمان راهدار ی و حمل و نقل جاده ای بر میزان تمرکز مکانی اجزا انجام گرفته است.
وی یادآور شد: در طراحی صورت گرفته توجه ویژه ای به فضاهای اصلی سالن‌ها،عناصر پشتیبانی، فضاهای باز و حرکتی و تأسیسات شده است به گونه ای که شش هزارو ۷۰۰ متر مربع به فضاهای اصلی، ۲۳ هزار و ۶۳۰ مترمربع به مباحث پشتیبانی همچون جایگاه سوخت، تعمیرگاه، محل شستشو، انبارهای مورد نیاز و فضاهای تجاری و خدمات رفاهی مسافران و ۷۸ هزار و ۴۲۰ متر مربع به فضاهای باز و حرکتی اختصاص یافته است.
محمدی افزود: پس از بررسی‌های لازم و انجام مطالعات توسط مشاور طرح پارک سورا شهر جدید فولادشهر با جدیدترین اصول طراحی پایانه‌ها و خلاقیت طراحانه در اختیار شهرداری قرار گرفت و در طرح حاضر تفکیک فضایی به نحوی انجام شده است، که تداخلی بین سواره و پیاده که یکی از معضلات ترمینال‌های حاضر است، وجود نداشته باشد.
وی تصریح کرد: تداخلی بین انواع وسایل حمل و نقل نیز در طراحی صورت گرفته به هیچ عنوان وجود ندارد و در ورودی‌ها و خروجی‌های این پایانه، حجم تردد معابر همجوار و ایمنی لازم در نظر گرفته شده است، که علاوه بر راحتی شهروندان، خسارتی به معابر و کاربری‌های همجوار نیز وارد نخواهد کرد.
شهردار فولادشهر با اشاره به اهمیت چیدمان فضاهای موجود و ایجاد سیرکولاسیون منطقی در طراحی پایانه های مسافربری، گفت: یکی از مهمترین نکاتی که در طراحی پارک سوار شهر جدید فولادشهر مورد توجه قرارگرفته توجه به دید از بیرون به این پایانه مسافر بری است.
وی عنوان کرد: باید به این نکته توجه داشت که در نظر گرفتن منظرسازی و تراکم فضای سبز علاوه بر تلطیف هوا و کاهش آلودگی ها، منظر مطلوبی را فراهم می کند از این رو سبزینگی ساختمان شاخص پارک سوار فولادشهر خودنمایی میکند و متناسب با سرعت حرکت بینندگان و میزان ادراک آنها با توجه به حرکت در محورهای همجوار این مجموعه است.
محمدی با اشاره به درخواست های فراوان شهروندان برای حل مشکل ترمینال مسافر بری فولادشهر، خاطرنشان کرد: خوشبختانه واگذاری زمین ترمینال و پایانه‌ها در بهترین نقطه شهر توسط شرکت عمران فولادشهر به شهرداری انجام گرفته و در کمیسیون ماده پنج تغییر کاربری آن تایید و در شورای‌عالی شهرسازی مصوب شد و در تلاش هستیم پارک سوار شهر جدید فولادشهر با مشارکت بخش خصوصی احداث شود.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=4482
  • نویسنده : حامد سلیمیان

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.