به گزارش نبض وطن به نقل از پایگاه اطلاعرسانی وزارت آموزش و پرورش، رضامراد صحرایی در آئین اختتامیه جشنواره ملی بهیندخت، اظهار کرد: سند تحول بنیادین میگوید باید کتب درسی را متناسب با جنسیت دختران و پسران متفاوت کنیم و باید فرهنگ حیا را در سراسر جامعه نهادینه کنیم.
وی با اشاره به وجود سه دیدگاه در جهان در خصوص زنان افزود: دیدگاه اول زن و دختر را در حاشیه میبیند، نقشی به آن نمیدهد که در کلام رهبری این دیدگاه به دیدگاه شرقی معروف است. دیدگاه دوم زن را فعال اما ابزار میبیند و در این دیدگاه جنسیت زن بر انسانیت او برتری پیدا کرده و مایه انحطاط زن شده است. این دیدگاه فمنیسم بود که در واقع پاسخ به ظلم زیادی بود که مردان به زنان روا میداشتند، اما منحرف شد.
وزیر آموزش و پرورش درباره دیدگاه سوم نسبت به زن نیز توضیح داد: این دیدگاه خانواده را مهمتر میداند، زن را نه در حاشیه و نه ابزار میداند، بلکه دختر و خانواده را در متن جامعه میبیند، دیدگاه اسلام است که خانواده را مهمتر از هر عنصر دیگری در تربیت جامعه میشناسد و در آن زن هم فعال، هم نجیب و هم عفیف است، این دیدگاه تحول را از خانواده و سنگر خانواده رقم میزند، این دیدگاه با ظهور انقلاب اسلامی احیا شده است.
وی با بیان اینکه امروز دختر داشتن برای خانوادهها مایه برکت تلقی میشود و اسلام میگوید دختر رحمت و پسر ولی نعمت است، افزود: غرب با ظهور انقلاب اسلامی و انتشار دیدگاه اسلامی ما درباره زن، به تمام معنا رسوا شد، پس از انقلاب، دختران و زنان بی آنکه ابزار شده و شأن آنها زیر سوال رفته باشد به متن اداری جامعه آمدند؛ این پیام مهم و خطرناکی برای غرب بود، از این جهت که گروهی به دنبال استفاده ابزاری از نجابت و طراوت زنان و دختران بودند و هستند، اما در دیدگاه اسلامی ما زن تا جایی پیش میرود که امام خمینی وقتی به خانمش نامه میداد از لفظ تصدقت استفاده میکرد، این نگاه به زن و دختر در کشور یک سرمایه بزرگ است، حضور ۸ میلیون دانشآموز دختر در سراسر کشور که نیمی از دانشآموزان ما را تشکیل میدهند و بالغ بر ۵۵۰ هزار معلم خانم در سراسر کشور نشان میدهد که این کشور مادران نجیب و مهربان برای آینده تربیت میکند، مادران آینده در حال تربیت هستند.
صحرایی درباره آمار حضور زنان در دانشگاه فرهنگیان توضیح داد: نیمی از دانشجو معلمان ما در سراسر کشور خانمها هستند. بیش از ۳ هزار معلم داریم که با ایل کوچ میکنند و خانمهایی در این بین هستند که با ایل و خانواده کوچ میکنند تا فرزندان این کشور را تربیت کنند. جایی که هیچ کسی نیست، این معلمان حضور دارند.
وی با اشاره به توجه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به مسئله زن و خانواده بیان کرد: این سند نظام تعلیم و تربیت ما است. گرچه وضعیت مدارس و دانش آموزان ما نسبت به کشورهای دیگر به مراتب بهتر است، اما آنچه انقلاب از ما میخواهد خیلی فراتر از آن است، خانواده باید از طریق مدرسه آموزش ببیند، بالغ بر ۱۲۰ هزار مدرسه در کشور وجود دارد و نظام تربیت ما باید از مدرسهها متحول شود، اگر ما هر آرزوی خوبی برای کشور داریم باید بذر آن در مدرسه بیافشانیم، حتی اگر میخواهیم سواد جدید با مفاهیم نوین به خانواده دهیم باید از مدرسه این را انجام دهیم. مدرسه قوی است که ایران قوی را میسازد، قریب به دو سوم یا سه چهارم کارمندان شاغل زن کشور در آموزش و پرورش هستند، باید برای امور زنان و خانواده آموزش و پرورش و انجمن اولیا و مربیان سازمان مستقل و قوی و ملی طراحی کنیم تا نقش آنها را به خوبی در جامعه نشان دهیم، بدین منظور در تلاش برای ارتقای این جایگاه هستیم.