به گزارش نبض وطن، سیدرضا مظهری، با اشاره به موضوع سامانه جدید یکپارچه نوبت دهی الکترونیکی بیمارستانها، اظهار کرد: از سال ۱۳۹۹ حدود ۶۲ میلیون مراجعهکننده به درمانگاههای بیمارستانی داشتیم، در سال ۱۴۰۰ این عدد به ۸۲ میلیون برای کل بیمارستانها رسیده است.
وی افزود: در سال ۱۴۰۱ به ۹۳ میلیون مراجعهکننده رسید و در شش ماهه اول ۱۴۰۲ مشابه ۱۴۰۱ است، به طور تقریب سهم بخش دانشگاهی مان ۵۲ درصد است، حدود ۴۸ میلیون مراجعه کننده در سال که اگر برای اینها فکری در بخش نوبتدهی انجام نمیشد، شهروندان با مشکلات زیادی مواجه بودند به این دلیل سامانه جدید ایجاد شد.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت با بیان اینکه که ۶۴۴ بیمارستان دولتی وجود دارد، تصریح کرد: ۱۲ شرکت مختلف در کشور عهده دار راه اندازی نوبت دهی در این بیمارستانها بودند که چهار مورد از آنها تقریباً بیشترین حجم را داشتند.
وی اضافه کرد: بهمن ۱۴۰۱ بحث این بود که فردی که میخواست نوبت بگیرد، باید داخل سایت آن بیمارستان میشد و نوبت میگرفت، اگر نوبت خالی نبود مجبور بود دوباره برود در بیمارستانها خودش بگردد تا بیمارستانی را پیدا کند. قرار بر این شد این ۱۲ نرم افزار را به هم متصل کنیم و یک درگاه واحد را در اختیار شهروندان قرار دهیم تا بتوانند بروند یک نوبت خالی را در تمام بیمارستانهای کشور جستوجو کنند، در هر استان و هر شهری که میخواهند تا بتواند به آنها نوبتهای خالی را نشان دهد.
وی با عنوان این مطلب که آدرس سامانه http://nobat.behdashtgov.ir است، گفت: به زودی در درگاه ملی خدمات هوشمند دولت قرار خواهد گرفت، شهروندان وارد سامانه میشوند، استان مربوطه انتخاب میشود بعد شهر مربوطه انتخاب میشود، تاریخی که میخواهند مراجعه کنند انتخاب میشود توسط خود شهروند، لیست تخصصها نمایش داده میشود، آن را انتخاب میکنند سپس یک عددی را جمعش را وارد میکنند به خاطر اینکه بحث امنیتی وجود دارد، لیست بیمارستانهایی که نوبت خالی دارند نشان میدهد، بیمارستانهایی که نیست یا نوبتشان پر شده یا تخصص مربوطه را ندارد آن بیمارستان نمایش داده نمیشود. سپس لیست پزشکانی که در آن روز خاص برای آن تخصص خاص انتخاب شده نمایش داده میشود با انتخاب بیمار هرکدام از پزشکان را که خواست انتخاب میکند و وارد پروسه نوبتدهی میشود.
وی در گفتوگوی تلویزیونی گفت: تمام تخصصها اسمشان در لیست است، بستگی به بیمارستان انتخاب شده دارد که آن تخصص را داشته باشد یا خیر. وقتی که بیمارستان اگر نوبتش پر شده باشد، ظرفیت پر شده باشد مثلاً تعداد کمی به ظرفیت اختصاص داده شده باشد سریع پر شده باشد یا اینکه آن بیمارستان آن تخصص را نداشته باشد میگوید که نمیتوانم.
مظهری در پاسخ به این سوال که در گذشته ۱۲ سامانه داشتیم، الان تفاوت این سامانه یکپارچه که ایجاد کردید با آن ۱۲ سامانه چیست، گفت: این یک سامانه ارتباط دهی آن ۱۲ سامانه است، خود این یک سامانه مستقل نیست، یک درگاه است، یک ارتباطدهنده یکپارچه آن ۱۲ تا است، بیمار لازم نیست از این سامانه در بیاید و در سامانه بعدی برود، اتصال در یک درگاه صورت میگیرد، تخصص مربوطه در ۱۲ سامانه جستوجو انجام میشود و نتیجه داخل آن به صورت یکجا نشان داده میشود.