• امروز : شنبه - ۳۱ شهریور - ۱۴۰۳
شهردار چرمهین:

آثار به جای مانده در آبشار شاهلولاک نشان از سکونت بشر در ادوار میان‌سنگی و نوسنگی دارد

  • کد خبر : 37829
  • 28 مهر 1402 - 19:02
آثار به جای مانده در آبشار شاهلولاک نشان از سکونت بشر در ادوار میان‌سنگی و نوسنگی دارد
شهردار چرمهین گفت: با تکیه بر اشیای سنگی که در غارهای پیرامون آبشار شاهلولاک بدست آمده و در بازدیدهایی که باستان‌شناسان در این خصوص انجام دادند اعلام کردند، آثار به جای مانده نشان از سکونت بشر در ادوار میان‌سنگی و نوسنگی دارد که تاریخ گذاری دقیق آن براساس گمانه‌زنی باستان‌شناسی امکان‌پذیر خواهد بود.

شهاب ثابت راسخ در گفت‌گو با خبرنگار نبض وطن اظهار کرد: براساس نظریه کارشناسی ارائه‌شده از سوی باستان‌شناسان مشخص شد محوطه پیرامون آبشار شاهلولاک بیانگر تاریخ کهن این منطقه است.

وی افزود: همان‌طورکه تمدن‌های اولیه کنار چشمه‌ها و رودخانه‌ها شکل می‌گرفته، در ادوار تاریخی این روند ادامه یافته و در تپه‌های پیرامون آبشار شاهلولاک نیز جوش کوره‌های فلز وجود دارد که نشان‌دهنده‌ی تاریخی حداقل سه تا پنج هزار سال است.

شهردار چرمهین با بیان اینکه طی گمانه‌های باستان شناسی تاریخ‌گذاری دقیق این منطقه به درستی مشخص خواهد شد، تصریح کرد: با تکیه بر اشیای سنگی که در غارهای پیرامون آبشار شاهلولاک بدست آمده و در بازدیدهایی که باستان‌شناسان در این خصوص انجام دادند اعلام کردند، آثار به جای مانده نشان از سکونت بشر در ادوار میان‌سنگی و نوسنگی دارد که تاریخ گذاری دقیق آن براساس گمانه‌زنی باستان‌شناسی امکان‌پذیر خواهد بود.

وی باستان‌شناسی را علم سفر به گذشته دانست و ادامه داد: باستان‌شناسی از جمله علومی به‌شمار می‌آید که نقش بسزایی در جان دادن به تمدن از بین رفته به احیای گذشته داشته و توجه به آن باعث شناخت تمدن و فرهنگ تاریخی گذشتگان می‌شود.

ثابت راسخ با بیان اینکه باستان‌شناسی علمی است که اثبات فرضیه‌های تاریخی را به سرانجام می‌رساند، اضافه کرد: شهر چرمهین به دلیل پیشینه کهن و همچنین در اختیار داشتن محوطه‌ باستانی آبشار شاهلولاک از ظرفیت بسیار عظیمی فرهنگی، تاریخی و… برخوردار است و بر همین اساس کسب اطلاعات در مورد تاریخ، آداب و رسوم گذشتگان پشتوانه غنی برای شهروند این شهر است که به آنها هویت و اعتماد به نفس می‌دهد و باعث افتخار ملی است.

وی با بیان اینکه کشفی که باستان‌شناسان انجام می‌دهند می‌تواند طرز فکر و نگاه شهروندان را به اجداد و گذشته تغییر دهد، عنوان کرد: مدیریت شهری چرمهین در مسیر معرفی هر چه بیشتر تاریخ کهن این شهر گام برداشت و یکی از اقدامات انجام گرفته در این حوزه استخراج اطلاعاتی درخصوص قدمت تاریخی محوطه آبشار شاهلولاک و همچنین آیین کهن شالوراجاری بود.

شهردار چرمهین ادامه داد: آیین شالورا جاری نیز براساس بررسی‌های انجام گرفته و مستندات و فیلم‌هایی که درخصوص این مراسم ارائه شد مراسمی بسیار کهن بوده که در خردادماه و همه‌ساله در شهر چهرمهین انجام می‌شود که ریشه در آیینی کهن دارد.

وی اضافه کرد: باستان شناسان اعلام کردند آیین شاورا جاری بزرگداشت برداشت محصول است که در ایران باستان به شکل جشن مهرگان در مهر ماه و جشن خردادگان در خردادماه انجام می گرفته است از سوی دیگر خرداد امشاپسند به معنی تندرستی و صحت مزاج و عالم مادی بوده که در عمل این ایزد پاسبان آب چشمه‌ها، نهرها و رودها و دریاها به‌شمار می‌آمده است.

ثابت راسخ خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که هیچ نشان از این مراسم در متون قدیم به‌جا نمانده است مراسمی که هرساله در چرمهین با نام شالورا جاری برگزار می‌شود بسیار باارزش بوده و می‌تواند اطلاعات مفیدی را در خصوص آداب و رسومی کهن ایران ارائه دهد و چشم‌انداز از گردشگری برای شهر چهرمهین باشد.

وی تصریح کرد: براساس گزارش‌های به دست آمده مراسم شالورا جاری بازمانده از مراسم‌های باستانی است که به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مراسمی است که تاکنون در سرزمین ایران بجا مانده است و با توجه به اهمیت موضوع مدیریت شهری چرمهین پیشنهاد فصل‌بندی کاوش‌های باستانی را ارائه داد.

وی تاکید کرد: کشف آیین‌ها، آثار تاریخی و… به نمایش گذاشتن آنها برای گردشگران عامل مهمی برای شناساندن فرهنگ و تمدن کهن ایران به جهان است بر همین اساس مقرر شد مرحله نخست بررسی و گمانه‌زنی باستان‌شناسی در پیرامون چشمه شاهلولاک و منطقه نزدیک به آن و غارهای محوطه انجام گیرد تا شاهد تحقق این مهم در شهر چرمهین باشیم.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=37829

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.