• امروز : دوشنبه - ۹ مهر - ۱۴۰۳
آیت الله رئیسی در همایش بزرگداشت قوه قضائیه:

شهید بهشتی در مدت کوتاه مسئولیت خود منشاء آثار بزرگی در دستگاه قضایی شد

  • کد خبر : 31286
  • 05 تیر 1402 - 10:17
شهید بهشتی در مدت کوتاه مسئولیت خود منشاء آثار بزرگی در دستگاه قضایی شد
رئیس جمهور شهید بهشتی را به حق معمار دستگاه قضایی جمهوری اسلامی دانست و گفت: شهید بهشتی مدت کوتاهی در دستگاه قضایی مسئولیت داشت، اما به اعتبار شخصیت مخلص، مومن، عالم، منضبط، ولایتمدار و برخوردار از نگاه تشکیلاتی که از قبل برای خود ساخته بود، در همین مدت کوتاه نیز منشاء آثار بزرگی شد.

به گزارش نبض وطن به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، آیت الله سید ابراهیم رئیسی صبح امروز دوشنبه در همایش بزرگداشت هفته قوه قضائیه با اشاره به گزارش رئیس قوه قضائیه درباره عملکرد این قوه گفت: نکات خوبی در این گزارش وجود داشت که نشان می‌دهد بخش‌های مختلف قوه قضائیه همه تلاش خود را برای احقاق حق و اجرای عدالت به‌کار گرفته‌اند.

رئیس جمهور با بیان اینکه هفته قوه قضائیه زمینه مناسبی برای تجلیل از زحمات و تلاش‌های همه دست‌اندرکاران این قوه است، افزود: بهانه گرامیداشت این هفته سالروز شهادت ۷۲ تن از یاران امام و انقلاب و در راس آنها شهید بزرگوار بهشتی است.

وی شهید بهشتی را به حق معمار دستگاه قضایی جمهوری اسلامی دانست و اظهار داشت: شهید بهشتی تنها یک‌سال و نیم در دستگاه قضایی مسئولیت داشت و طبیعتاً در این مدت کوتاه کار آن‌چنانی نمی‌توان کرد، اما ایشان به اعتبار شخصیت مخلص، مومن، عالم، منضبط، ولایتمدار و برخوردار از نگاه تشکیلاتی که از قبل برای خود ساخته بود، در همین مدت کوتاه نیز منشاء آثار بزرگی شد.

رئیس جمهور ادامه داد: شهید بهشتی اگر چه جایگاهی موثر در یک تشکیلات سیاسی مهم داشت، اما هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که ایشان در کار خود از مسیر انصاف و عدالت خارج شد. وی به هیچ‌وجه تحت تاثیر جوسازی‌ها قرار نمی‌گرفت که این خصوصیت ایشان برگرفته از سیره عملی انبیا و ائمه بود که هیچ چیز جز خشیت و رضای الهی در وجود او موثر نبود.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: سختی کار قضات و قضاوت نیز همین حرکت بر مدار حق است؛ به باور ما حکم یکی است و آن حکم خداست و قاضی فقط این حکم را کشف می‌کند. از همین رو شان و منزلت قضات تشخیص موضوع، تشخیص حکم و ایجاد تناسب بین موضوع و حکم و سپس ایستادگی بر این حکم و تصمیم خود است.

رئیس جمهور با بیان اینکه در عالم برخی حق را نشناختند، برخی حق را شناختند ولی به آن گرایش پیدا نکردند، برخی به حق گرایش هم یافتند، لکن در مسیر آن ایستادگی نکردند، اما برخی هم حق را شناختند و هم در مسیر آن ایستادگی کردند، خاطرنشان کرد: شناخت، گرایش و ایستادگی در مسیر حق در عرصه‌های مختلف قضایی، اجتماعی و سیاسی بسیار اهمیت دارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته در مسیر شناخت، گرایش و ایستادگی بر حق کارهای زیادی در قوه قضائیه انجام شده است، گفت: رهبر معظم انقلاب مهمترین نیاز دوره پیش‌رو را تحول عنوان کردند و در تبیین تحول نیز فرمودند که عبارت است از شناخت وضع موجود و وضع مطلوب و تلاش برای کم کردن فاصله بین این دو وضعیت.

رئیس جمهور اولین شرط تحول را تحول شناختی برشمرد که نیاز به برخورداری از روحیه تحول‌خواه دارد و افزود: دومین شرط تحول نیز تحول فرآیندی است که برای دست یافته به آن نیاز به یک بازنگری به عملکرد خود داریم تا نقاط ضعف آن را برطرف و نقاط قوت آن را تقویت کنیم.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه برای تحقق هدف رشد اقتصادی ۸ درصدی نیاز به افزایش سرمایه‌گذاری و ارتقای بهره‌وری هستیم، اظهار داشت: بروکراسی و دمکراسی با هم متولد شدند و بروکراسی قرار بود بستر دمکراسی باشد، اما امروز پیچیدگی‌های به وجود آمده در نظام‌های اداری و بروکراسی حتی صدای حامیان و بانیان بروکراسی و دمکراسی را درآورده است.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=31286

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.