• امروز : شنبه - ۳۱ شهریور - ۱۴۰۳

اهمیت نورپردازی در عکاسی صحنه پردازی شده در شب

  • کد خبر : 31235
  • 05 تیر 1402 - 8:16
اهمیت نورپردازی در عکاسی صحنه پردازی شده در شب
هنرمند و استاد عکاسی گفت: یکی از موضوع‌های دارای پتانسیل عکاسی درشب، عکاسی از فضاهای داخلی و با نورپردازی خود مکان است و در این نوع عکاسی باید به مبحث نورپردازی و روایی بودن توجه ویژه‌ای داشت.

حمیدرضا صیادی متولد سال ۱۳۵۰ در اصفهان است. وی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد عکاسی و مدرس و عضو شورای پژوهش انجمن سینمای جوانان است. صیادی علاوه بر عضویت در کانون فیلمبرداران انجمن سینماگران، انجمن عکاسان و عضو انجمن تصویربرداران حرفه ای ایران، آثار متعددی را در قالب فیلم‌های کوتاه، نیمه بلند و مستند و عکس‌هایی را نیز در زمینه‌های مستند، هنری و صنعتی خلق کرده است. وی ضمن دریافت عناوین مختلف در جشنواره های سینمایی و عکس، داوری جشنواره های بسیاری را نیز به عهده داشته است.

حمیدرضا صیادی در گفت‌گو با خبرنگار نبض وطن با بیان اینکه کارگاه عکاسی شب به لحاظ شکل ساختاری وجذابیت، جلوه‌های متفاوتی دارد، اظهار کرد: فیزیولوژی چشم انسان در برابر ساختار دوربین‌ها، باعث می‌شود در شب چیزهای متفاوت‌تری نسبت به هم ببیند به‌گونه‌ای که در طول روز ساختار شبکیه چشم، تصویری واضح را به ما نشان می‌دهد اما، با فرا رسیدن شب، تمامی اجزای چشم ما نیاز به اضافه کاری دارند تا تصویر بهتری به مغز مخابره کنند.

وی افزود: دوربین عکاسی به ما اجازه می‌دهد، تا محیط تاریک پیرامون خود را با روشی کاملاً متفاوت از آنچه چشمان ما درک می‌کنند، مشاهده کنیم و عکاسی شب به ما اجازه می‌دهد، شب را با تمام رنگ‌های شگفت انگیزش ببینیم.

این استاد عکاسی تصریح کرد: عکاسی در شب می‌تواند عکس‌هایی زیبا و دیدنی را به ارمغان بیاورد چراکه به‌طور مثال در شب خیابان‌های شهر در رنگارنگ‌ترین زمان قرار دارند یا عکاسی با شاتر باز در شب یکی دیگر از تکنیک‌های رایج عکاسی است که همواره مورد علاقه عکاسان بوده است و عکاس با خلاقیت و در یک کار گروهی می‌تواند نقشی‌های جذاب با نور را در عکس‌های خود ثبت کند.

صیادی ادامه داد: یکی از موضوع‌های دارای پتانسیل عکاسی درشب، عکاسی از فضاهای داخلی و با نورپردازی خود مکان است و در این نوع عکاسی باید به مبحث نورپردازی و روایی بودن توجه ویژه‌ای داشت.

وی اضافه کرد: عکاسی از فضاهای داخلی در شب نیازمند خلاقیت، تمرین مداوم، اراده و پشتکار قوی بوده همچنین در برخی مواقع علاوه بر چیدمان نیاز به ساخت و استفاده از ابزارهای جدید دارد تا ازین طریق به نتایج و عکس‌های دلخواه دست پیدا کرد و کاری حرفه‌ای ارائه داد.

این استاد عکاسی با اشاره به اهمیت کنترل نور محیط وترکیب آن با نور مصنوعی در عکاسی از فضاهای داخلی در شب، عنوان کرد: نور مهم‌ترین عنصر در عکاسی به شمار می‌آید و نورپردازی در عکاسی از فضاهای داخلی در شب مانند سایر زمینه‌های عکاسی، از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: نورپردازی مناسب، کیفیت نهایی عکس از فضاهای داخلی در شب را تعیین می‌کند، عکاس هر چه بیشتر درباره روش‌های نورپردازی اطلاعات داشته باشد و بداند که چطور از ترکیب منابع نوری مختلف در عکاسی بهره بگیرد، عکس‌های باکیفیت‌تری خلق می‌کند.

صیادی با بیان اینکه هر کدام از منابع نوری شرایط و مزایای خود را دارند و متناسب با شرایط می‌توان از آن‌ها استفاده کرد، یادآور شد: در عکاسی از فضاهای داخلی در شب، عکاس باید در زمان ثبت عکس‌های خود توجه زیادی به نورپردازی داشته باشد تا بتواند داستان موردنظر را به خوبی در عکس روایت کند و نباید فراموش کرد در چنین فضاهایی باید از انواع نورهای طبیعی و مصنوعی، متناسب با شرایط برای نورپردازی استفاده شود.

وی افزود: موقعیت نورپردازی، وینیتینگ «vignetting»، استفاده از تجهیزات برای ایجاد نورهای تیره _ روشن و ایجاد جلوه‌های بصری خاص از جمله مباحثی است که عکاس باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشد و بنا به ضرورت یادگیری و کنترل نور محیط و ترکیب آن با نور مصنوعی، برآن شدیم تا دریک مکان قدیمی وسنتی، ترکیبی ازعکاسی شب وصحنه پردازی را اجرا وعکسبرداری کنیم.

این استاد عکاسی گفت: جهت ایجاد یک فضای دراماتیک و نوستالژی در این مکان قدیمی، صحنه پردازی درسه فریم انجام شد واز کارآکترهایی برای جذابیت بار نوستالژی آن فضا مورد استفاده قرار گرفت و حرکات نمایشی همچون یک فریم سینمایی روایتی را برای مخاطب به نمایش می‌گذارند.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=31235

نوشته های مشابه

26شهریور
ضرورت راه‌اندازی موزه مردم‌شناسی در زرین‌شهر
مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اصفهان مطرح کرد؛

ضرورت راه‌اندازی موزه مردم‌شناسی در زرین‌شهر

26شهریور
ظرفیت روستای «خشوییه» برای تبدیل شدن به روستای هدف گردشگری
دیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اصفهان مطح کرد؛

ظرفیت روستای «خشوییه» برای تبدیل شدن به روستای هدف گردشگری

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.