به گزارش نبض وطن به نقل از خانه ملت، عباس علی آبادی در نشست علنی امروز _سهشنبه بیستوسوم خردادماه_ مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامههای پیشنهادی خود برای تصدی وزارت صمت اظهار کرد: دشمن با تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی حدود ۴۰ سال است که تلاش میکند بگوید که شما نمیتوانید اما با برنامههایی که ارائه دادم ثابت خواهم کرد که ما میتوانیم را محقق خواهیم کرد.
وی با اشاره به رزومه کاری خود افزود: فارغالتحصیل دانشگاه صنعتی شریف در رشته مهندسی مکانیک هستم، کارشناسی ارشد خود را در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه تهران دریافت کردم و همچنین مدرک دکترای خود را از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی دریافت کردم و سالهاست در دانشگاه تهران تدریس میکنم. به عنوان عضو حقیقی شورای گسترش آموزش عالی و شورای عالی برنامهریزی در وزارت علوم و تحقیقات فعالیت دارم، همچنین رئیس انجمن مهندسان مکانیک و برق آبی ایران هستم.
وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت همچنین با یادآوری فعالیتهایی که در استان سیستان و بلوچستان و شهرستانهای خاش، سراوان، زابل، کهک و خواجه احمد داشته است، گفت: آخرین اقدام ما ایجاد نیروگاه بادی در زابل بود که برای اولین بار چاه نفتی را به کمک برادران و نمایندگان منطقه و با کمک وزارت نیرو توانستیم پتانسیل عظیم انرژی را در این منطقه ثابت کنیم.
علیآبادی با بیان اینکه هشت برنامه راهبردی برای تصدی وزارت صمت ارائه کردهام، گفت: در مؤسسهای سالها کار و آن را اداره کردم که با دهها مؤسسه بینالمللی کار میکنم، مپنا فقط مورد توجه مقام معظم رهبری نبود بلکه صدها وزیر، رئیس جمهور و نخست وزیر از مپنا بازدید کردند و دفترچه و کتاب ارزشمندی از افتخارات جمهوری اسلامی را در آنجا ثبت کردند.
اولین برنامه راهبردی ما تمرکز بر تاکید بر توسعه صنعت صادرات محور است
وی افزود: اولین برنامه راهبردی ما تمرکز بر تاکید بر توسعه صنعت صادرات محور است، هشت استراتژی بسیار مهم در برنامه من آمده که در برنامههای قبلی نبوده است. به عنوان کسی که کف صنعت را میشناسم و هم در دولت حضور داشتهام، به نظرم این راهبردها استثنایی و باارزش است. امیدوارم با تاکید بر این راهبردها بتوان بسیاری از مسائل مانند حمایت تولید مشترک با برندهای معتبر دنیا و… محقق شود.
وزیر پیشنهادی صمت توسعه زیرساختهای کشور از طریق دیپلماسی تجاری اقتصادی را دومین استراتژی خود برشمرد و ادامه داد: ما باید به سمت ساختار ژئواکونومیک حرکت کنیم. نمیتوان از یک کشور، کالا وارد کنیم و بعد به همان کشور کالا صادر نکنیم. باید ارز مورد نیاز برای واردات را داشته باشیم، این ارز باید حاصل صادرات کالا یا خدمات به آن کشور باشد.
علی آبادی اضافه کرد: ما باید بتوانیم در بازار منطقه و روسیه، ترکیه، عراق، کشورهای حاشیه خلیج فارس، پاکستان، افغانستان، کشورهای CIS ارتباط ارگانیک و اقتصاد صنعتی برقرار کنیم تا بتوان کالاهایی که در آن مزیت نسبی بالایی داریم را به این کشورها صادر کنیم و در مقابل از این کشورها کالاهایی که مزیت نسبی بالایی دارد را بخریم. این موضوع در حوزه خودرو، گندم، یخچال و… وجود دارد. همه چیز باید در تعامل مشترک با دنیا انجام شود. اگر با دنیا تعامل نداشته باشیم از همین جا دچار مشکل میشویم.
وی ادامه داد: بازآفرینی و اصلاح حکمرانی بخش صنعت و معدن با تاکید بر تنظیمگری، تسهیلگری و نظارت و کاهش تصدیگری و عدم قطعیت محیطهای کلان دیگر استراتژی ما است. دولت باید تصدیگری را کاهش دهد، به طور مثال در حوزه خودرو یکی چالشها تصدیگری است، باید تا جای ممکن تصدیگری را کاهش دهیم. با اعمال این موضوع میتوان فضا را برای اعمال سیاستهای بهتر و مدیریت بهتر و تنظیمگری آماده کرد.
وزیر پیشنهادی صمت با اشاره به موضوع ایجاد زنجیره ارزش به عنوان راهبرد بعدی تصریح کرد: در بحث معدن متأسفانه ما خام فروشی میکنیم و هنوز زنجیره پایین دستی در بسیاری از بخشها ایجاد نشده است. ما باید در حوزه پتروشیمی به صمت زنجیرههای پایینتر از ” پلی پروپیلن ” حرکت کنیم، نه تولید این محصول. هر چند پلی پروپیلن ارزش افزوده بالایی دارد، اما زنجیرههای پایین دستی آن ارزش بالاتری دارند. ما در حوزه صنایع معدنی به این موضوع تاکید بسیاری داریم و تلاش میکنیم افزایش بهرهوری و رقابت پذیری در سطح بین المللی را از این طریق ایجاد کنیم.
علی آبادی حمایت از نوآوری و قابلیت ارتقای فناورانه را با تمرکز بر تحول دیجیتال را دیگر استراتژی خود برشمرد و ادامه داد: دنیا از انقلاب صنعتی اول، دوم و سوم عبور کرده و حتی به زودی از انقلاب صنعتی چهارم نیز عبور خواهد کرد و به دوره انقلاب صنعتی پنجم ورود میکند. در انقلاب صنعتی پنجم دیگر هوش مصنوعی محور نیست و هوش انسانی و ارتباط ارگانیک با ربات محور است. ما هنوز اندر خم برقی کردن خودرو هستیم و هنوز خودروهایمان برقی نشده است که ما توجه جدی به این موضوع خواهیم داشت، زیرا این کار، اقدامی خوب است. ما در داخل کشور با توجه به فرصتهای مناسب موجود و قوانین و مقررات نیازهای مالی این موضوع را تأمین میکنیم.
وی تصریح کرد: استفاده از ابزارهای تأمین مالی بنگاههای تولیدی و توسعه سرمایه گذاری داخلی و خارجی یکی دیگر از راهبردها است؛ یکی از مشکلات جدی صنعت ما تأمین مالی است. علت طولانی شدن اجرای بسیاری از پروژهها عدم تأمین مالی به موقع است.
وزیر پیشنهادی صمت ادامه داد: مدلهای تأمین مالی فقط دولتی نیستند، امروز اقتضا میکند ما از سرمایههای خرد مردم و از بازارهای سرمایه با تأسیس صندوق پروژه تأمین کنیم. من در مپنا این موضوع را تجربه کردم. نیروگاه پرند، عسلویه و فردوسی محصول همین روش است.
علی آبادی افزود: تجمیع مجموعه شرکتهای کوچک در شهرکهای صنعتی از دیگر راهبردهاست. شهرکهای صنعتی بسیاری تأسیس شدند اما فعال نیستند، زیرا برخی از آنها متناسب با پتانسیلها و مزیتهای منطقهای خود ایجاد نشدهاند. باید متناسب با پتانسیل مناطق، صنایعی راه اندازی شود.
وی گفت: اساساً مشکل ما یله نگه داشتن بازار است، بزرگترین چالش ما در قیمتها این است که کسی دقت نمیکند که صنایعی که قیمتگذاری میکند از برق و آب ارزان قیمت استفاده میکند. باید این مسائل را گوشزد کرد اما باید با در نظر گرفتن پارامترهای مختلف قیمت گذاری صورت گیرد. باید عقلی، علمی و منطقی قیمتها تعیین شوند. کاملاً معتقد هستم که این تنظیم صورت گیرد.
وزیر پیشنهادی صمت ادامه داد: در حوزه تجارت، مباحث بسیار مهم هستند. باید در این بخش خیلی کار کنیم، اولین اقدام باید بپذیریم و قبول کنیم که در سیستم فعالیت کنیم، اگر در قالب سیستم کار نکنیم شک نکنید که موفقیت ممکن نیست. وزارتخانههای مختلف باید دست به دست یکدیگر در یک حکمرانی واحد مدیریت شوند. ارز باید در این حکمرانی قرار گیرد تا بتوانیم زنجیرهای از ارزش افزوده و زنجیرهای از مدیریت استراتژیک را برقرار کنیم.
علیآبادی افزود: موضوع اصلاح ساختار یک بحث اساسی و صحیح است، متأسفانه تلاش میکنیم ساختارها را به صورت عرضی توسعه دهیم، حتماً اصلاح ساختار را به صورت عالمه مورد بررسی قرار میدهیم، تیمهای کارشناسی با کمک مجلس و تعامل نزدیک با نمایندگان فعال خواهند شد تا ساختاری را ایجاد کنیم که نیاز به تغییر نداشته باشیم، اینکه هرازگاهی مجبور به تغییر ساختار هستیم دلیل آن این است که بدون دقت و مطالعه ساختارها طراحی میشود.
وی تصریح کرد: میتوان با تمرکز و با همکاری مجلس راهکارهایی را ارائه کنیم که افرادی که به دنبال روزنههای فساد هستند، ناامید شوند.
وزیر پیشنهادی صمت اظهار کرد: موضوع زنجیره تولید تا مصرف، موضوع بسیار مهمی محسوب میشود. افزایش صادرات غیرنفتی و تنوعبخشی به سبد صادراتی حرفی است که همیشه میزنیم اما از خودمان انتقاد کنیم، بر روی این موضوع به شدت تمرکز میکنم و برای آن ایدههایی دارم. امروز در مپنا صادرکننده کالاهای بسیار راهبردی هستیم و به همسایه شمالی قدرتمند خود که در سطح کشورهای برتر دنیا است توربین گاز صادر میکنیم، توربین گاز یک کالای راهبردی محسوب میشود، خودمان را باید باور کنیم، باور کنیم که تفکر انقلاب اسلامی و تفکر ما میتوانیم، تفکری درست است. ما توانستیم افتخارآمیزترین مصنوع بشر را به جهان صادر کنیم، در رقابت با بهترینهای دنیا توانستیم در الجزایر و عراق برنده شدیم و توانستیم در منطقه اندونزی، عمان و بسیاری از کشورهای دنیا به صورت رقابتی برنده شویم، نه با رانت و استفاده از تعرفههای آنچنانی. باور کنید که میتوانیم.
علیآبادی تصریح کرد: جذب و حمایت از سرمایهگذاری خارجی با بهرهگیری حداکثری از دیپلماسی تجاری، راهبرد اساسی است که همواره گفته شده اما کمتر بر آن تأکید شده است. این برنامه را خود من نوشتهام و به آن عمل کرده و در مپنا آن را اجرا کردهام. سال گذشته به عنوان صادرکننده ممتاز ملی یکی از بزرگترین صادراتها و تاریخیترین صادرات کشور را انجام دادیم. توربین گاز و ژنراتور گاز را صادر کردیم، زمانی که صادراتی صورت میگیرد مجموعهای از شرکتها در آن حضور دارند و این زنجیره فعال میشود و اقتصاد و اشتغال رونق میگیرد.
وی گفت: تدوین استراتژی توسعه تجارت خارجی بحث بسیار مهمی است، اگر استراتژی نداشته باشیم ارتباط برقرار نمیشود و اگر برقرار شود دوامی ندارد، تسهیل مبادلات و ساده سازی قوانین و مقررات و بهبود فضای تجاری کشور در برنامهها وجود دارد. متأسفانه مقررات دست و پاگیر زیادی وجود دارد و باید کار بزرگی صورت گیرد. باید موانع را برداریم و تسهیلگری کنیم، موانع را میشناسم و سعی میکنم آنها را رفع کنم.
وزیر پیشنهادی صمت ادامه داد: توسعه فناوری و گسترش زیرساختهای تجارت الکترونیک یکی دیگر از مباحث است، باید حلقهای را درست کنیم که از ابتدا تا انتها به یکدیگر متصل باشد. تجارت الکترونیک تنها یک نرمافزار نیست. این نرمافزار زمانی که بتواند دیتا دریافت کند قابل اتکاء است. جلساتی را با این بخش داشتهام و کارهای خوبی صورت گرفته اما باید در زمینه تأمین دیتای مورد نیاز که قابل اتکاء باشد خروجی سیستم باید فعالیت کنیم.
علیآبادی تصریح کرد: توسعه و تقویت برندهای داخلی و نشان سازی تجاری به منظور حمایت از تولید داخلی از جمله اهداف راهبردی من است، تلاش میکنم با تأکید بر عنصر کیفیت و رقابتی کردن کالا، برندهایی را بسازیم که دنیا به دنبال آنها باشد. امروز در موضوع فرش در دنیا برند هستیم. باور کنید که در توربین گاز نیز یک برند ممتاز هستیم. امروز از سرتاسر دنیا حتی اروپاییها به دنبال ما هستند تا تجهیزات را خریداری کنند زیرا برند شدیم.
وی گفت: افزایش کارایی نظام توزیع کالا افزایش کارایی نظام توزیع کالا، خدمت و تسهیل عرضه مستقیم کالا به مصرف کنندگان بسیار مهم است و ما نیازمند ایجاد ساختارهای مناسب در تحقق این آرمان و هدف بزرگ هستیم.
وزیر پیشنهادی صمت ادامه داد: طراحی و توسعه پیمانهای تجارت آزاد منطقهای و دوجانبه با اولویت کشورهای همسایه و منطقه همانگونه که راهبرد دولت بوده و در اقدامات اخیر موفقیتهایی کسب شد، به شدت دنبال میشود. این گذرگاه اقتصاد و توسعه صنعت است، بسیاری از کالاها را داریم که در منطقه مزیت رقابتی دارند و باید از آن استفاده کنیم.
علی آبادی در ادامه با اشاره به برخی مقدمات و زیرساختها که نیاز به اصلاحاتی دارد، گفت: ما قطعاً با نمایندگان و کمیسیونها تعامل خواهیم داشت و با تیم کارشناسی و تخصصی وزارتخانه با نمایندگان و مرکز پژوهشها همکاری خواهیم کرد.
وی در ادامه با اشاره به تأکیدات امام راحل (ره) مبنی بر محرومیت زدایی، عنوان کرد: گاهی به بهانه محرومیت زدایی میتوان هر اقدامی کرد از این رو باید بتوانیم با الگوهای صحیح، نظارت مناسب و با استفاده از مقررات و قوانینی که در این زمینه وجود دارد اقداماتی در حوزه محرومیت زدایی انجام دهیم.
وزیر پیشنهادی صمت: پروژههایی در کرخه داشتیم و برای آبادانی منطقه، اقدام به جاده کشی کردیم. هر کجا که صنعت و پروژهای میآید باید مردم منطقه نیز از آن بهره مند شوند و این بهرهمندی صرفاً شامل اشتغال نمیشود بلکه باید برای آنها آرامش و آسایش نیز آورده شود. برخی صنایع با حضور خود در یک منطقه، آرامش و بهداشت منطقه را از بین میبرند که در جایابیها باید به این موضوع دقت شود.
علی آبادی در ادامه با اشاره به موضوع خودرو و طرح جامعی که به زودی در این خصوص ارائه خواهد کرد، گفت: ما میتوانیم به زودی این مشکل را با توجه به راهکارهای عالمانه و هوشمندانه در تعامل با دنیا برطرف کرد. واردات هوشمند و به موقع میتواند بازار را تنظیم کند؛ از سوی دیگر همکاریهای تخصصی با بنگاههای بزرگ دنیا به صورتی که تولید مشترک داشته باشیم و در نهایت به سمت صادرات برویم نیز از دیگر برنامههایی است که در این خصوص وجود دارد.
وی با تأکید بر تمرکز بر افزایش تولید، تصریح کرد: استفاده از نیروهای متخصص و متعهد از دیگر برنامههای ما برای پروژههای مختلف است. باید توجه داشته باشیم که در حال حاضر بزرگترین سرمایه ما معادن نیستند بلکه نیروی انسانی است که در اختیار داریم اما متأسفانه مدتی است از خروج برخی از این نیروهای توانمند رنج میبریم لذا باید جاذبههای لازم برای حفظ این نیروها را با شایسته گزینی ایجاد کنیم.
وزیر پیشنهادی صمت در ادامه تخصص را شرط لازم برای ورود افراد به یک حوزه مدیریتی دانست و افزود: از سوی دیگر خام فروشی یکی از موضوعات مهم است که باید به آن توجه کرد که البته باید توجه داشت تمام موضوعات مطرح شده باید بر اساس اسناد بالادستی باشد که برنامه حاضر تمام تلاش را داشته است تا کمترین خطا را داشته باشد.
علی آبادی با اشاره به فهرستی که از انتظارات رهبری، قانون و اساسنامه وزارتخانه صمت و بیانیه گام دوم انقلاب تهیه شده است، عنوان کرد: ما تلاش کردیم مبتنی بر این موارد، الگوی راهبردی را تدوین کنیم که بتواند به صورت پویا موارد را دنبال کرده و فرصتها، تهدیدها و چالشها را بررسی و نقشه راه صحیح و قابل اتکایی ارائه کند. معتقدیم سند مقدماتی خوبی در این زمینه تهیه شده است.
وی با اشاره به موضوع آب و برق که از سوی نمایندگان مطرح شد، ادامه داد: پروژه آلومینیوم المهدی متعلق به مپنا است و بزرگترین نگرانی ما این است که وزارت نیرو نتواند در فصل تابستان آب این صنعت را تأمین کند از این رو خود ما باید به سمت تأمین آب برویم.
وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در پایان بر این اساس تصریح کرد: برای جبران این قضیه، احداث نیروگاههایی در صنایع مختلف در دست اقدام داریم برای مثال در ذوب آهن اصفهان این کار آغاز شده است. از سوی دیگر با استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر و افزایش بهرهوری که بزرگترین چالش کشور است تلاش داریم تا ناترازیها برطرف شود و با استفاده از سرمایه صنایع و معادن کشور در کنار محرومیت زدایی برای مردم و تأمین نیازهای اصلی و زیرساختی آنها، صنایع را از موانعی که سر راه توسعه شأن وجود دارد، نجات دهیم.