به گزارش نبض وطن به نقل از ایرنا، سیدرضا فاطمیامین امروز _سهشنبه بیستونهم فروردینماه_ در مراسم پایش پیشرفت سامانه شفافیت فروشگاهی، اظهار کرد: کلیدواژهای که در وزارت صمت طی یک سال گذشته بر آن تاکید کردیم، حکمرانی نوین است؛ به این شکل که از استعدادهای نخبگان ایرانی استفاده کنیم. توانمندیهایی که خروجی لازم نداشتهاند، به این دلیل است که برای این ظرفیتها مانع ایجاد میکنیم و به همین دلیل در این مسیر خوب پیش نمیرویم.
وی افزود: اوایل هفته قبل موضوع سامانه جمعسپاری مطرح شد که دو برنامه رشد تولید و مهار تورم را در فضای جمعسپاری مطرح کردیم تا نظرات تمام کارشناسان اقتصادی را جمعآوری کنیم.
وزیر صمت با بیان اینکه سامانه شفافیت فروشگاهی بُعد دیگری از حکمرانی نوین است، تاکید کرد: در اصطلاح دولت الکترونیکی تصور اشتباهی وجود دارد به این شکل که اگر ارائه خدمات را درون یک سازمان را الکترونیکی کنیم، به سمت دولت الکترونیک حرکت کردهایم، در حالی که اصل دولت هوشمند این است که بخش تحت مدیریت نیز الکترونیکی شود.
فاطمیامین گفت: به حکمرانی نوین توجه داریم و دولت هوشمند را یکی از مؤلفههای مهم آن میدانیم.
وی اضافه کرد: سامانه توسعه تجارت بخشهای مختلف و متفاوتی دارد، اما از یک جایی به بعد این زنجیره آماری قطع میشود. از زمانی که محصول به دست عمدهفروش میرسد و وارد بازار میشود، اطلاعاتی نداشتیم اما سامانه شفافیت فروشگاهی حلقه انتهایی سامانه جامع تجارت یا سامانه تولید تجارت است تا انتهای خط، تولید و تجارت نیز شفاف شود.
وزیر صمت تاکید کرد: همکاران ما در سراسر کشور و در سامانهای که اکنون وجود دارد روزانه ۱۰۰ قلم کالا را قیمتگیری میکنند و در پایان روز متوجه میشویم که میانگین قیمت کالا در کشور چقدر بوده است. بهواسطه سامانه شفافیت فروشگاهی زمانی که خرید انجام میشود، تمام اطلاعات مربوط به میزان خرید و قیمت کالا در سامانه شفافیت فروشگاهی ثبت میشود.
فاطمیامین گفت: بیش از ۱۱ هزار فروشگاه به این سامانه متصل هستند که از این تعداد ۹ هزار ۶۰۰ فروشگاه در حال تبادل داده هستند و اطلاعات مربوط به قیمت کالا در سراسر کشور را به این سامانه ارائه میدهد.
وی ادامه داد: این سامانه دو کارکرد دارد؛ نخست اینکه آمار وضعیت پخش کالا را شفاف میکند و دیگر اینکه نشان میدهد از کالایی که به فروشگاه تحویل شده چه تعداد و با چه قیمتی فروخته شده است.
وزیر صمت گفت: این سامانه فرآیندها و الگوهای خرید را مشخص کرده و علاوه بر آن دادههای کلانی را در دسترس ما قرار میدهد تا با استفاده از آن بتوان وضعیت بازار را بررسی کرد.
گفتنی است اجرای پروژه سامانه شفافیت فروشگاهی از بهمن ۱۴۰۱ با مشارکت بخش خصوصی و وزارت صمت آغاز شد. یکی از کارکردهای این سامانه این است که افرادی که در آن حضور دارند، باید یک اپلیکیشن برای نظارت مردمی فراهم کنند تا بتوانند نقد و نظر خود را نسبت به کالاها اعلام کنند.
در این مراسم «رضا تقیپور» نماینده مجلس شورای اسلامی، «امین کلاهدوزان» سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی حضور داشتند. همچنین تعدادی از صاحبان کسبوکارهای فروشگاهی نیز در این مراسم به بحث و تبادل نظر درباره سامانه شفافیت فروشگاهی پرداختند و مشکلات خود را نیز مطرح کردند.