• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳

ارمغان طلایی فصل خزان را خاکستر نکنیم

  • کد خبر : 2571
  • 29 شهریور 1399 - 7:59
ارمغان طلایی فصل خزان را خاکستر نکنیم
شهردار باغبادران گفت: دود حاصل از آتش کیدن بقایی برنج در شالیزارها و برگ درختان به دلیل توپوگرافی خاص باغبادران و قرار گیری آن در دامنه تپه، کوه و دره باعث شده ساکنین قسمت های مرتفع شهر از این اقدام آسیب فراوانی ببینند و این تضییع حقوق شهروندان است.

به گزارش نبض وطن، حجت الله امینی باغبادرانی اظهار کرد: فصل پائیز فصل ریزش برگ درختان و آفرینش تصاویر زیبای طبیعت در بوم نقاشی خداوند است که یکی از زیباترین این صحنه ها در شهر باغبادران اتفاق می افتد.
وی افزود:با فرا رسیدن فصل برگ ریزان درختان باغات و بیشه زارها و درختستان‌ها جلوه های زیبائی را در شهر ساحلی باغبادران ایجاد کرده و انعکاس این صحنه ها در آب روان رودخانه زاینده رود بر لطافت طبیعت می افزاید.
شهردار باغبادران تصریح کرد: اما در این میان برخی کشاورزان و باغداران به بهانه نظافت باغات و حذف بقایای کشاورزی ناشی از برداشت محصولات با عملی ناصواب و بی‌توجهی به سلامتی مردم و برای آسان‌تر شدن کار خود ، اقدام به سوزاندن برگ درختان و پوشال برنج می کنند.
وی ادامه داد: دود ناشی از این آتش ، نه تنها فضای زیبای شهر و چشم اندارهای دلنواز آن را تبدیل به محیطی دود آلود می کند بلکه تمامی لطافت و زیبائی ها را تحت الشعاع خود قرار داده و علاوه بر از بین بردن لذت تماشای چشم اندازهای زیبای فصل خزان خسارات زیادی را به خاک کشاورزی وارد می کند.
امینی اضافه کرد: نابود کردن مواد مغذی و از بین رفتن میکرو ارگانیسم‌های زنده خاک، کاهش حاصلخیزی و افزایش میزان فرسایش خاک، ایجاد سله ناشی از خاکستر برگ و کاه و کلش برنج بر روی خاک ثمره اتش زدن باقی مانده گیاهان در باغات و اراضی کشاورزی بوده که با اولین بارندگی و در نتیجه ممانعت از نفوذ آب و اکسیژن به داخل خاک و تغییر بافت سطحی خاک و افزایش آفات خاک و کاهش عمر درختان و افت کیفیت محصولات می شود.
وی ادامه داد: دود ناشی از آتش زدن کاه و کلش برنج و برگ های پائیزی آثار سوء جسمانی از جمله سوزش چشم و بروز بیماری های قلبی و عروقی ، بیماری های ریوی و بیماری های تنفسی درمیان اهالی را در پی دارد.
شهردار باغبادران با بیان اینکه دود ناشی از آتش زدن برگ درختان و پوشال برنج و تولید ذغال در کوره های سنتی از مصادیق تهدید علیه بهداشت عمومی به شمار می آید، اضافه کرد: ارتباط مستقیم ویروس کرونا با ریه و دستگاه تنفسی انسان اهمیت جلوگیری از این اقدام ناشایست را افزایش داده است چراکه این مسئله معضلات زیادی را برای مردم خصوصاً گروه‌های حساس جامعه و افرادی که دارای بیماری‌های تنفسی هستند ایجاد می‌کند.
وی عنوان کرد: براساس ماده ۲۰ قانون هوای پاک مصوب سال ۹۶ مستوجب مجازات است و بر اساس ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی برای کسانی که با تشخیص و اعلام سازمان حفاظت محیط زیست بهداشت عمومی را به مخاطره اندازند ، تا یک‌سال حبس در نظر گرفته شده است.
امینی اضافه کرد: با مشورت کارشناسان کشاورزی و مراجعه به منابع موجود در کنار حفظ سلامتی شهروندان می‌توان با کمی دقت و حوصله از لاش برگ‌های پاییزی درختان ، کودی طبیعی تهیه کرد که نه تنها عوارض ندارد بلکه باعث غنی شدن خاک هم می‌شود.
وی عنوان کرد: با حفر گودال و ریختن برگ‌ها در آن با تبدیل کردن شاخ و برگ‌ها به کمپوست یا کود طبیعی ، می‌توان به راحتی به خاکی حاصلخیز و سالم دست یافت و با این روش نیاز به مصرف کودهای شیمیایی در سال زراعی آینده را نیز کاهش داد حال باید سوال کرد چرا باید باعث ایجاد زحمت برای همشهریان خود باشیم.
شهردار باغبادران خاطرنشان کرد: دود حاصل از آتش کیدن بقایی برنج در شالیزارها و برگ درختان به دلیل توپوگرافی خاص باغبادران و قرار گیری آن در دامنه تپه، کوه و دره باعث شده ساکنین قسمت های مرتفع شهر از این اقدام آسیب فراوانی ببینند و این تضییع حقوق شهروندان است.
وی با اشاره به راه اندازی پویش نه به اتش کشیدن پوشال برنج و برگ درختان در شهرستان لنجان، متذکر شد: امیدوارم با پیوستن آحاد شهروندان به پویش ” نه به آتش زدن پوشال برنج و برگ درختان” به درستی به حقوق دیگران احترام بگذاریم و در اینده نزدیک شاهد حل این معضل اجتماعی باشیم.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=2571
  • نویسنده : حامد سلیمیان

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.