• امروز : شنبه - ۳۱ شهریور - ۱۴۰۳

عکاسی صحنه پردازی شده، محصول برخورد با واقعیت در حوزه هنر عکاسی

  • کد خبر : 25479
  • 02 بهمن 1401 - 22:14
عکاسی صحنه پردازی شده، محصول برخورد با واقعیت در حوزه هنر عکاسی
یک استاد دانشگاه گفت: یکی از ژانرهای مهم در عکاسی قرن حاضر صحنه پردازی در عکاسی است، هنگامی که صحبت از عکاسی صحنه پردازی می‌شود، یاد عکاسی از صحنه‌های تئاتر، اپرا، کنسرت ومراسم خاص آیینی در ذهن متبادرمی‌شود امانکته حائز اهمیت در این نوع از گرایش عکاسی داشتن تبحر کافی در شناخت صحنه‌ای است که از آن عکاسی می شود.

سید حمیدرضا صیادی، هنرمند و استاد دانشگاه عکاسی صحنه پردازی شده را محصول برخورد با واقعیت در حوزه هنر عکاسی می‌داند و اظهار می‌کند: یکی از ژانرهای مهم در عکاسی قرن حاضر صحنه پردازی در عکاسی است، هنگامی که صحبت از عکاسی صحنه پردازی می‌شود، یاد عکاسی از صحنه‌های تئاتر، اپرا، کنسرت ومراسم خاص آیینی در ذهن متبادرمی‌شود امانکته حائز اهمیت در این نوع از گرایش عکاسی داشتن تبحر کافی در شناخت صحنه‌ای است که از آن عکاسی می شود.

او با بیان اینکه عکاسی صحنه پردازی شده شخصیت، استقلال و جایگاه حقیقی خودش را در کنار سایر ژانرهای هنر عکاسی پیدا کرده است، می‌افزاید: عناصر مهمی که در ایجاد یک صحنه پردازی کامل، درست و با مفهوم به عکاس کمک می‌کند، ترکیب بندی، رنگ، نور، عوامل بازی، دکوریا صحنه، طراحی لباس، گریم و… است که همچون یک صحنه فیلم سینمایی باید طراحی، برنامه‌ریزی وصحنه آرایی شود.

این استاد دانشگاه تصریح می‌کند: عکاسی صحنه پردازی از تخیل هنرمند نشئت می‌گیرد و هنر مند تلاش می کند به جای ثبت فوری زندگی روزمره در فرآیند عکاسی پیشروی کند. او ادامه می‌دهد: کارگردانی، چیدن صحنه، انتخاب لباس‌ها، نورپردازی، تعیین ژست و حرکات از جمله مباحثی است که در عکاسی صحنه‌پردازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است تا بتوان داستانی را روایت کرد.

صیادی می‌افزاید: امروز سعی شد در لوکیشن هتل کریاس، یک صحنه پردازی تبلیغاتی را با دانشجویان مرکز علمی کاربردی سیتی سنتر که درس کارگاه طراحی صحنه در عکاسی را داشتند به صورت میدانی انجام دهیم. او عنوان می‌کند: دانشجویان هرکدام به عنوان عوامل تولید در این صحنه مشارکت داشته وهریک وظیفه مشخصی را داشتند و قراراست دو صحنه داخلی و خارجی با کارآکترهایی که قبلا انتخاب شده‌اند را براساس لوکیشن عکسبرداری کنند و امیدوارم امروز علاوه بر کارگاهی عملی – تجربی، عکسی موفق وقابل ارائه عکاسی شود.

یگانه ناصری که در این پروژه طراحی صحنه را بر عهده دارد، می‌گوید: امروز قرار است در فرا گرفتن اصول عکاسی صحنه پردازی شده، ارتباط منطقی با عوامل گروه از جمله بازیگران، طراح صحنه و لباس، نورپرداز، عکاس، گریمور و سایر افراد را که درست انجام دادن وظایفشان بر کیفیت عکس تاثیر به سزایی دارد را از نزدیک لمس کنیم.

او می‌افزاید: وظیفه طراح صحنه خلق فضای بصری است و مسئولیت و نظارت بر اجرای دکور را براساس طرح های از پیش تهیه شده بر عهده دارد . این دانشجوی رشته عکسی ادامه می‌دهد: ابزار و وسایل صحنه یا آکسسوار به عنوان عناصر زیبایی شناسانه و ثابت دیداری در عکاسی صحنه پردازی شده از بعد روانشناختی و جامعه شناسانه تاثیر بسیاری بر جذب مخاطب دارد از این رو صحنه پردازی یکی از مهم ترین عناصر ساختاری است و امیدوارم بتوانیم وظیفه خودم را در این پروژه به خوبی انجام دهم.

مهتا متقی که وظیفه گریم را در این پروژه بر عهده دارد اظهار می‌کند: گریم در تئاتر، سینما و عکاسی صحنه پردازی شده هرکدام دارای تکنیک، رنگ و شیوه کار خاص هستند و ‌با هـم تفاوت دارند. او تصریح می‌کند: یکی‌ از مباحث‌ مهم گریم، شخصیت‌پردازی است به طوری که بر چهره‌ بازیگر تاثیر بسزایی دارد و امروز در تلاش هستم وظیفه خود را به خوبی انجام دهم تا پروژه قابل قبولی را ارائه دهیم.

مائده آقاجانیان نیز که به عنوان طراح لباس مشغول فعالیت است، می‌گوید: طراحان لباس تلاش می کنند تا شخصیت‌ها و کاراکترهای داستانی که قرار است به تصویر کشیده شود هویتی خاص داشته باشند برهمین اساس وظیفه دارد که با به‌گونه‌ای عمل کند که در نهایت بیننده با مشاهده آن بتواند احساس نزدیکی بیشتری با شخصیت‌هایی که از آنها عکاسی شده داشته باشد.

سجاد صفائیان با بیان اینکه در عکاسی صحنه پردازی فرصت‌ خوبی برای نمایش توانایی‌های یک عکاس به او داده می‌شود، اظهار می‌کند: عکاسان در عکاسی صحنه پردازی شده تلاش می کنند به واسطۀ چیدمان، طراحی صحنه و نور، (عکاسی صحنه پردازی شده ) جهانی شخصی به وجودآورند. برای مثال یک بازیگر که می‌خواهد خود را برجسته نشان دهد، عکاس از صحنه‌ای استفاده می‌کند که در آن تمرکز اصلی روی بازیگر باشد.

او اضافه می‌کند: در عکاسی صحنه پردازی شده می‌توان پلانی از بخشی گمشده از ذهن یک انسان و یا واقعیت‌ها و تخیلات را به تصویر کشید بر همین اساس در این نوع عکاسی ارتباط تنگاتنگی بین عوامل وجود دارد و باید پس از چیدمان و صحنه پردازی سوژه، نورپردازی و جایگاه نور، عکاس جایگاه دوربین را مشخص کرده تا در نهایت عمل عکاسی انجام شود.

این دانشجوی رشته عکاسی خاطرنشان می‌کند: اگر در عکاسی استیج به جزئیات توجهی نداشته باشیم، مطمئناً عکس مناسبی که بتوانیم آن را ارئه دهیم، ثبت نخواهد شد از این رو در تلاش هستیم با فرا گرفتن اصول این سبک عکاسی وظیفه خود را به درستی انجام دهیم.

خشایار شاهمرادی نیز که وظیفه عکاسی این پروژه دانشجویی را بر عهده دارد، می‌گوید:هنر عکاسی یعنی مرئی کردن تصاویر نامرئی، تصاویری که ما هروز میبینیم و توجهی به آنها نداریم و این عکاس است که این تصاویر را زنده و تازه نشان می‌دهد و عکاسی صحنه پردازی فرصت‌ مناسبی را فراهم می‌کند تا عکاس بتواند ایده خود را به منصه ظهور برساند.

او معتقد است، اهمیت کار عکاسان این رشته را وقتی متوجه می‌شویم که قرار است عکاس، عکسی صحنه پردازی شده را در در قاب یک تصویر نمایش دهد و از این جهت می‌توان گفت شناسنامه چنین پروژه‌ای در دست عکاس است و برهمین اساس به‌عنوان یکی از عوامل باید‌ بتواند تعامل موجود میان سایر اعضا را درک کند.

این دانشجوی رشته عکاسی یادآور می‌شود: در این ژانر، شما به عنوان یک عکاس قبل از شروع عکاسی باید مطالعه و تحقیق کنید، یا با مصاحبه‌های مختلف و تحقیق میدانی پیش تولید اجرایی پروژه رو شروع کند و اینجاست که می‌توانیم عکس‌های صحنه پردازی شده را تولید کنیم.

زینت کریمی می‌گوید: عکاسی محصول پیچیده‌ای است و در میان مباحث مختلفی که باید در نظر گرفت تکنیک‌های نورپردازی در عکاسی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و با نورپردازی اصولی است که می‌توانیم بهترین نتیجه را در عکاسی داشته باشیم.

سمیرا زمانی نیز اظهار می‌کند: نور پردازی یک مهارت اساسی در عکاسی است به‌گونه‌ای که به عکاس ماهیت می‌بخشد و بدون آن عکسی وجود نخواهد داشت و در این پروژه افرادی که وظیفه نورپردازی را بر عهده دارند تلاش می‌کنند این وظیفه را به درستی انجام داده و با فنون آن آشنا شوند.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=25479

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.