به گزارش نبض وطن به نقل از مهر، یوسف نوری اظهار کرد: در یک سال گذشته با کمک دولت و مجلس شورای اسلامی فعالیتهای خوب زیادی در آموزش و پرورش انجام شده است و توانستیم برخی از مشکلات معلمان و فرهنگیان همچون مشکلات نیروی خرید خدمت، همترازی حقوقی اساتید دانشگاه فرهنگیان با وزارت علوم، قانون رتبه بندی معلمان، تعیین تکلیف نیروهای مهرآفرین در موضوع رتبه بندی، کمک در تعیین تکلیف استخدامها و … را رفع کنیم که در این زمینهها همراهی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بسیار کمک کننده و سازنده بود.
وی با اشاره به اجرای طرح اتقان توسط معاونت آموزش ابتدایی، معاونت پرورشی و فرهنگی و سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، افزود: این طرح برای آشنایی بیشتر معلمان به روشهای تدریس قرآن اجرایی شده که اکنون برای آموزش معلمان پایه اول ابتدایی در حال انجام است و به تدریج سایر معلمان نیز مشمول این طرح خواهند شد، زیرا در دوره آموزش عمومی ۶۰۰ ساعت آموزش قرآن به دانش آموزان میدهیم، اما تاکنون انتظارات ما از توانمندی دانش آموزان برآورده نشده است.
عضو کابینه دولت سیزدهم در مورد سایرفعالیتهای آموزش و پرورش اظهار کرد: در آموزش متوسطه در علوم پایه و ریاضی، علی رغم افت ۱.۹ درصدی، پس از ۹ سال توانستیم این افت را جبران کنیم.
نوری ادامه داد: ۷۰ هزار دانشآموز هنرستانی به هنرستانهای کشور اضافه شده است و طرح هنرستانهای جوار صنعت اجرا شده است که در حال حاضر ۳۹ درصد دانش آموزان در هنرستانها تحصیل میکنند.
وی با اشاره به برخی از مشکلات آموزش و پرورش اظهار کرد: ۷۸۰ هزار نفر کودک بازمانده از تحصیل داریم که باید برای کم شدن تعداد این کودکان تدابیری اندیشیده شود، بنابراین در بودجه سال ۱۴۰۲ مقرر شده است تا برای این حوزه بودجهای اختصاص یابد.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: تراکم دانش آموزی در مناطق حاشیه شهری مقداری بالا است که میتواند به کاهش کیفیت آموزشی منجر شود. تلاشهای ما برای افزایش فضاهای آموزشی در حاشیه شهرها به سرعت مهاجرت نمیرسد و بر اساس اسناد تحولی آموزش و پرورش سرانه تعداد دانشآموز به معلم و سرانه فضای آموزشی در این مناطق بالاتر از از استانداردهای تعیین شده است.
نوری اظهار کرد: سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان مناطق روستایی، تغذیه دانش آموزان مدارس شبانه روزی با مسائل و مشکلاتی مواجه است که باید این کمبودها خصوصاً در حوزه بودجه رفع شود.
وی با بیان اینکه ۱۹.۲ درصد مدارس نیاز به بازسازی و نوسازی دارند، اظهار کرد: در حوزه آسیبهای اجتماعی دانش آموزان رشد داشتهایم، بنابراین نیازمندیم در حوزه مشاوره و نیروی انسانی مشاور تقویت شویم و بودجههای مرتبط با حوزه آسیبهای اجتماعی اختصاص داده شود.