• امروز : جمعه - ۲۰ مهر - ۱۴۰۳

خلق ثروت از زباله با مشارکت شهروندان

  • کد خبر : 2387
  • 24 تیر 1399 - 15:48
خلق ثروت از زباله با مشارکت شهروندان
عضو شورای اسلامی زرین شهر گفت: بازیافت زباله ها سه فایده مهم برای محیط زیست دارد، نخست انکه با تحقق این مهم به کمک بازیافت زباله در مصرف منابع طبیعی صرفه جویی کرده و به جای استفاده از مواد خام برای تولید محصولات نو، از مواد بازیافتی استفاده می کنند.

به گزارش نبض وطن، سوده باقری در حاشیه بازدید از سایت شرکت بازیافت شهرستان لنجان در نشست با مدیرعامل این شرکت اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های مهم یک شهر ایده‌آل پاکیزگی آن است، از این رو یکی از وظایفی شهرداری‌ها برعهده داشته و همواره در تلاش هستند آن را نحو شایسته انجام دهند چراکه جمع آوری پسماند و مدیریت آن از حیاتی‌ترین کارهای مدیریت شهری به شمار می آید.
وی با بیان اینکه بازیافت پسماند صرفه اقتصادی دارد و تفکیک زباله از مبدا در این زمینه موثر است، افزود: با توجه به گزارشات ارائه شده برای جمع‌آوری، تفکیک، پردازش و دفع زباله هزینه‌های بسیاری صرف می‌شود از این رو نیاز است در کنار تغییر سبک زندگی شهروندان به سمت تفکیک زباله از مبدا حرکت کرد تا علاوه بر حفظ محیط زیست به کاهش هزینه های بازیافت کمک کرد.
عضو شورای اسلامی زرین شهر تصریح کرد:شهرداری‌ها برای موفقیت در طرح تفکیک زباله از مبدأ نیازمند مشارکت شهروندان هستند، از این رو انتظار می رود در گام نخست زیرساخت‌های لازم در این حوزه همچون ایستگاه‌های بازیافت و… تامین شود تا بتوان با فرهنگسازی و تدابیر تشویقی شهروندان را به انجام این مهم تشویق کرد.
وی با اشاره به اهمیت آشنایی شهروندان با تفکیک زباله در مبدا و همچنین ثمرات بازیافت در اقتصاد شهر و حفظ محیط زیست، ادامه داد: بازیافت زباله ها سه فایده مهم برای محیط زیست دارد، نخست انکه با تحقق این مهم به کمک بازیافت زباله در مصرف منابع طبیعی صرفه جویی کرده و به جای استفاده از مواد خام برای تولید محصولات نو، از مواد بازیافتی استفاده می کنند.
وی ادامه داد: یکی دیگر از فواید بازیافت، صرفه جویی در مصرف انرژی است، هرچند برای بازیافت مواد زاید هم نیاز به مقداری انرژی است اما انرژی لازم برای بازیافت زباله بسیار کمتر از انرژی مورد نیاز برای تولید محصولات جدید از مواد خام است.
باقری اضافه کرد: سومین فایده بازیافت نیاز به فضای کمتر برای دفن زباله هاست و این مسئله از جایگاه ویژه‌ای برای نسل‌های آینده برخوردار است.
وی عنوان کرد: با توجه به اهمیت موضوع آموزش خانواده‌ها در تحقق این مهم از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است به‌گونه‌ای که نقش تربیتی را برای کودکان در صرفه‌جویی در مصرف انرژی ایفا کرده و می تواند در آینده آنان را شهروندانی مشارکت پذیر مبدل سازد.
عضو شورای اسلامی زرین شهر خاطرنشان کرد: تعویض ماشین‌آلات کارگاهی و صنعتی مستهلک، اصلاح دستگاه ترمیناتور، اضافه نمودن سرند جدید و همچنین اصلاح خط و همچنین ایمن سازی سوله این شرکت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده که علاوه بر حفظ سلامت پرسنل این مجموعه که از اهمیت ویژه‌ای نیز برخوردار است سبب افزایش راندمان کاری، تفکیک بهتر مواد قابل بازیافت، کاهش مواد دفنی و در ادامه حفظ محیط‌زیست خواهد شد.
وی تاکید کرد: امیدواریم با تغییرات صورت گرفته در سایت شرکت بازیافت شهرستان لنجان زمینه جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی نیز در این مجموعه فراهم گردد تا علاوه بر ایجاد اشتغال جدید در زمینه تفکیک و همچنین استفاده از مواد بازیافتی اتفاقات خوبی رخ دهد.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=2387
  • نویسنده : حامد سلیمیان

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.