• امروز : جمعه - ۲۰ مهر - ۱۴۰۳

لزوم فرهنگسازی برای رسیدن به شهری بدون پسماند

  • کد خبر : 2386
  • 24 تیر 1399 - 16:56
لزوم فرهنگسازی برای رسیدن به شهری بدون پسماند
عضو شورای اسلامی زرین شهر گفت: بازیافت پسماندهای مختلف شهری و صنعتی از جنبه های مختلف باعث کاهش منابع محیط زیست، جلوگیری از آلودگی و همچنین درآمدزایی خواهد شد.

به گزارش نبض وطن، علی سلیمیان در حاشیه بازدید از سایت شرکت بازیافت شهرستان لنجان در نشست با مدیرعامل این شرکت اظهار کرد: رشد شهرنشینی موجب افزایش میزان تولید پسماند شده است،به‌گونه‌ای که تولید انبوه زباله از مشکلات دنیای مدرن به ‌شمار می‌آید.
وی افزود: بی توجهی برخی شهروندان در شهرهای مختلف ایران به مقوله بازیافت زباله یکی از دغدغه‌های کارشناسان محیط زیست و مدیران شهری است.
عضو شورای اسلامی زرین شهر با اشاره به لزوم فرهنگسازی برای رسیدن به شهری بدون پسماند، تصریح کرد: ظاهرا برخی شهروندان گمان می کنند همین که زباله‌های تولید شده در منازل را از محیط خانه خود خارج کنند، بقیه ماجرا به آنها مربوط نیست،اما مسئله این است که اگر ماجرا به همین ترتیب پیش برود، قطعا نسل‌های آینده با مشکلات متعددی مواجه خواهند شد.
وی ادامه داد: هرچند طی سال‌های اخیر به موضوع پسماند توجه شده اما بدلیل استفاده نکردن از فناوری روز، ناکافی بودن قوانین مرتبط و نبود سند راهبردی و نقشه راه موثر در این صنعت توسعه‌ای که انتظار می رود کسب نشده است،واین درحالیست که بازیافت پسماندهای مختلف شهری و صنعتی از جنبه های مختلف باعث کاهش منابع محیط زیست، جلوگیری از آلودگی و همچنین درآمدزایی خواهد شد.
سلیمیان اضافه کرد: نباید فراموش کرد مدیریت پسماند در کشورهای توسعه یافته جزء جدانشدنی از فرهنگ آنان شده است،به‌گونه‌ای که بخش قابل توجهی از پسماند شهری بازیافت شده و به چرخه طبیعت یا چرخه تولید صنعتی باز می‌گردد.
وی مشارکت شهروندان را گامی موثر در بهینه سازی فرآیند تفکیک زباله دانست و بیان کرد: با همراهی مردم، بهتر می‌توان طرح تفکیک از مبدا را در این حوزه اجرایی کرد که قطعا با اطلاع‌رسانی و فراگیر شدن مباحث فرهنگی می‌توان در این زمینه حرکت موثری را به سرانجام رساند.
عضو شورای اسلامی زرین شهر با اشاره استفاده از برآیند اقتصادی پسماند، عنوان کرد: تجربه های جهانی بسیار قابل توجهی در خصوص موضوع مدیریت پسماند در دنیا وجود دارد که می توان از آن‌ها برای بهینه سازی استفاده از این طلای کثیف بهره برد تا نه تنها ضرر رسان نباشد بلکه منفعت‌های زیادی نیز برای منطقه ایجاد کند.
وی خاطرنشان کرد: در کنار مباحث چالشزایی که در خصوص تولید زباله وجود دارد، باید به بحث مباحث اقتصادی آن در چرخه بازیافت توجه داشت،چراکه بخشی از آن که قابلیت تبدیل به کود را دارد از آن بهره گیری شود و از طرفی بعد از انجام تفکیک ها می توان به صنایع جانبی نیز توجه داشت تا بتوان تبدیل زباله‌های خشک را به نیز ارزش تبدیل کرد.
سلیمیان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در کارخانه تفکیک پسماندهای شهری شهرستان لنجان، یادآور شد: بازسازی سوله و ایجاد سایتی برای ورود پسماند و فراوری در سایت شرکت بازیافت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در این پروژه خطی به‌گونه‌ای عمل می شود که پسماند‌ها را پس از چند مرحله تفکیک به عنوان مواد آلی به سمت تولید کود کمپوست می‌برد و بخش بی ارزش آن نیز دفن می‌شود.
وی متذکر شد: امید است با تکمیل طرح‌های پیش بینی شده در این این کارخانه شاهد ورود شرکت بازیافت شهرستان لنجان به مباحث سرمایه‌گذاری و کسب درآمدهای پایدار باشیم.
عضو شورای اسلامی زرین شهر تاکید کرد: خوشبختانه کودی که در شرکت بازیافت شهرستان لنجان تولید می شود از کیفیت خوبی برخوردار است و با توجه به کانون مصرف عمده آن در فضاهای سبز شهری است قطعا باید به استانداردهای بالتر نیز دست پیدا کرد که موجب آسیب به شهروندان و اهم آن کودکان حین انجام بازی نگردد.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=2386
  • نویسنده : حامد سلیمیان

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.