• امروز : جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳

پیشینه شهر، سند هویت شهروندان است

  • کد خبر : 2374
  • 19 تیر 1399 - 20:00
پیشینه شهر، سند هویت شهروندان است
شهردار زرین شهر گفت: محله قلعه قاسم یکی از محلات قدیمی با غنای فرهنگی در زرین شهر شناخته می شود که در آن آسیاب قدیمی و منازلی با بافت سنتی همچنان وجود دارد که می توان با استفاده از این ظرفیت در مسیر توسعه آن گام برداشت.

به گزارش نبض وطن، میثم محمدی در آیین رونمایی از کتاب نگاهی بر تاریخ و فرهنگ قلعه قاسم لازمه حفظ هویت فرهنگی زرین شهر را، توجه به بافت های سنتی وقدیمی دانست و اظهار کرد: محله قلعه قاسم یکی از محلات قدیمی با غنای فرهنگی در زرین شهر شناخته می شود که در آن آسیاب قدیمی و منازلی با بافت سنتی همچنان وجود دارد که می توان با استفاده از این ظرفیت در مسیر توسعه آن گام برداشت.
وی افزود: محلات قلعه قاسم و مهرآباد در سال‌های نه چندان دور به عنوان روستا شناخته می شدند اما با گذشت زمان به زرین شهر الحاق شده و جزء محلات زرین شهر شناخته شدندو کم کم به دلیل فرسودگی و…،برخی ساکنان اصلی از این مناطق خارج شدند.
شهردار زرین شهر تصریح کرد: بازآفرینی شهری به ‌عنوان فرصتی برای توسعه شهرها به شمار می آید تا با بازگشت به درون محلات شهر از بستر و ظرفیت‌های موجود در این مناطق را به بهترین شیوه ممکن بهره جست و در نهایت به توسعه پایدار دست یافت.
وی با بیان اینکه محله قلعه قاسم به عنوان محله هدف بازآفرینی شهری انتخاب شد، ادامه داد: با توجه به اهمیت حل مشکلات شهروندان ساکن در محله قلعه قاسم پس از احصاء نیازهای این در گام نخست چند پروژه از جمله احداث پارک محله ای، اصلاح معابر، احداث میدان اصلی با اعباری بالغ بر یک میلیارد تومان و… برای این نقطه در بودجه شهرداری زرین شهر تعریف شد تا بتوانیم این منطقه را احیا کنیم.
شهردار زرین شهر مشارکت مردم را مفتاح اصلی باز شدن قفل توسعه محله قله قاسم دانست و اضافه کرد: اگر مشارکت مردم در احیای بافت فرسوده با شهرداری همراه شود، احیای بافت فرسوده و بهسازی محله های قدیمی و شهر به سرعت پیش می رود چراکه مردم در تشخیص سود و منفعت خود بهتر از هر کس دیگر عمل می‌کنند.
وی عنوان کرد: یکی دیگر از ظرفیت های محله قلعه قاسم اقامتگاه بوم‌گردی است چراکه این محله قدیمی شهر همچنان بافت محلی خود را حفظ کرده و از طرفی به دلیل داشتن مزارع برنج و… ظرفیت بسیار مناسبی را برای جذب گردشگر دارد و نباید این نکته را به دست فراموشی سپرد که امروزه فعالیت اقامتگاه‌های بوم گردی بخش قابل توجهی از کسب وکار‌های بومی گردشگری را به خود اختصاص داده است.
محمدی بیان کرد: امیدواریم با برنامه ریزی های صورت گرفته در اجرای پروژه های عمرانی در محله قله قاسم و بهره برداری از پارک محله ای در سال جاری شاهد افزایش رضایتمندی شهروندان عزیز خصوصا نسل جوان باشیم.
شهردار زرین شهر یادآور شد: رهبر معظم‌انقلاب نگاه ویژه‌ای به‌مطالعه کتاب داشته و تاکید دارند این محصول فرهنگی وارد زندگی مردم شود و در سبد خانوارها قرار گیرد از این رو شهرداری و شورای اسلامی زرین شهر در راستای اجرای برنامه‌های فرهنگی خود و همچنین در احیاء فرهنگ و آثار تاریخی این شهر تلاش کرده درحد توان ازنویسندگان وهنرمندان این عرصه حمایت کنند .
وی تاکید کرد: محله قلعه‌ قاسم دارای آداب، رسوم و سنن بسیار غنی بوده که احیاء و ترویج فرهنگگذشته از کارهای با ارزش است و یکی از اقداماتی که می تواند تاریخ و فرهنگ گذشتگان در‌محلات مختلف زرین شهر را‌ برای نسل‌های امروز‌ و‌ آینده تداعی کند تالیف کتاب است.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=2374
  • نویسنده : حامد سلیمیان

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.