• امروز : پنج شنبه - ۲۹ شهریور - ۱۴۰۳

گرافیک هنری تاثیرگذار بر اندیشه/حفظ و تداوم فرهنگ با رویکرد خلاقانه وظیفه اصلی یک طراح است

  • کد خبر : 2255
  • 28 خرداد 1399 - 7:56
سمانه رمضانی، هنرمند گرافیست معتقد است؛ زمانی که یک هنرمند گرافیست در مسیر طراحی و تولید یک اثر به تمامی مولفه‌های فرهنگی جامعه خود توجه داشته باشد آن اثر در حافظه مردم جای گرفته و همچون شعر ذهن مخاطب را تسخیر کرده و آن اثر ماندگار خواهد شد.

به گزارش نبض وطن، روند شکل‌گیری تاریخ هنر، روند کندی است و جریانی که امروز در هنر ایجاد می‌شود، شاید سال‌ها بعد شناخته‌شود،طراحی گرافیک نیز از جمله هنرهایی است که امروزه مورد توجه بسیاری از جوانان قرار گرفته و می توان گفت طراحی گرافیک نه تنها یک علم و هنر است بلکه مخلوطی از تاثیرات خلاقه است که به صورت بررسی منطقی، استفاده صحیح از تکنیک و اینکه چگونه کار باید انجام شود به خلق یک اثر هنری می پردازد. سمانه رمضانی چمگردانی ، متولد ۱۳۶۸ مدیر مسئول کانون آگهی و تبلیغات سمارنگ از جمله جوانانی است که به این حوزه ورود پیدا کرده و توانسته به موفقیت هایی نیز دست پیدا کند از این رو با این هنرمند لنجانی به گفت و گو نشستیم که در ادامه آن را خواهید خواند.
برای ما خلاصه ای از سابقه کاری خودتان را بگویید.
با توجه به فعالیت هایی که از زمان تحصیل در پیش گرفتم و نوع نگاهی که به هنر خصوصا گرافیک داشتم طرح‌هایی را که خلق می کردم مورد توجه اطرافیانم قرار می‌گرفت و همین مسئله باعث شد برخی آثار خلق شده من مورد توجه سازمان‌ها و نهادهای مختلف نیز قرار گیرد و همین مسئله سبب شکلگیری همکاری من با این مجموعه ها شد.۹سال فعالیت در چاپخانه خرداد زرین شهر، یکسال فعالیت بصورت ثابت در روابط عمومی شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان و سه سال همکاری بصورت دور کاری با روابط عمومی و واحد بازاریابی شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان را در کارنامه فعالیت خود دارم همچنین چهار سال است که با شهرداری زرین شهر، کارخانه ماشین سازی ورق خودرو و شرکت استیل پاریس همکاری می‌کنم و دو سال نیز طراحی هویت بصری همایش های بین المللی اکوتوریسم ترکیه را بر عهده داشتم.
با توجه به استقبال هنرجویان رشته گرافیک نیم نگاهی را نیز به تدریس گرافیک کامپیوتر داشتم و سه سال در آموزشگاه هنر نی داوود به تدریس مشغول بودم.

چه شد که به دنیای گرافیک وارد شدید؟
علاقه مهمترین عامل برای ورود من به دنیای گرافیک است، یادم هست در زمان تحصیل نیز وقتی در کلاس در حاضر می‌شدم زمانی را که برای استراحت به دست می‌آوردیم اسم طراحی میکردم و این مسئله باعث شد دنبال علاقه‌ام بروم و سال ۸۵ وارد مقطع کاردانی دانشکده دختران شهرکرد شوم و در نهایت لیسانس این رشته را در دانشگاه علمی کاربردی زرین شهر اخذ کردم.
شروع فعالیت حرفه‌ای شما چه زمانی بود؟
از سال۸۹ در کنار تحصیل، شروع به کار کردم و فعالیت خود را در چاپخانه آغاز نمودم از طرفی بصورت دور کاری حرفه‌ای وارد بازار کار شدم.
به جز طراحی گرافیک در چه بخش‌هایی فعالیت می‌کنید؟ و به کدام بخش از گرافیک بیشتر علاقه دارید؟
در حوزه‌ی طراحی گرافیک، چاپ، هویت بصری و برندینگ، ساخت تیزر و موشن گرافیک فعالیت می‌کنم و در زمینه طراحی گرافیک، علاقه بسیاری به طراحی لوگو دارم که در این حوزه نیز موفقیت‌های بسیار خوبی را به دست آورده‌ام.باید این را نیز بگویم که طراحی لوگو یکی از شاخه‌های اصلی گرافیک بوده و بنظر من یکی از مهم‌ترین شاخه‌های این رشته است، چراکه با زدودن اضافات و مسائل فرعی به بولد کردن عناصر مهم و ارائه آنها به بهترین شکل ممکن می‌پردازد، به گونه‌ای که طراحی لوگو من را به یاد مصرع “کم گوی و گزیده گوی چون دُر” می اندازد.از این نکته نیز نباید غافل شد ، به لیل اینکه در زمان ایده‌پردازی برای طراحی لوگو ابتدا اتود دستی زده، با حروف بازی کرده، فضاهای مثبت و منفی حروف بررسی را بررسی می‌کنیم و از طرفی با تغییر، ترکیب و تلفیق به گونه‌ای عمل می‌شود که لوگوی طراحی شده شبیه لوگو کسی نباشد و شائبه‌ای ایجاد نشود پس از به ثمر نشست ایده دیدن خروجی کار از لذت خاصی برخوردار است.

البته به جز گرافیک علاقه بسیاری به یادگیری زبان دارم و طی سال های گذشته نیز در این مسیر قدم برداشتم و آموزش زبان انگلیسی رو اتمام رسانده و مدرک B2 زبان آلمانی را نیز دارم.
به نظر شما یک طراح و گرافیست دقیقا باید چه کارى را انجام بدهد؟
یک طراح گرافیک در گام نخست باید دانش مربوط به این رشته را کسب کرده تا به مهارت، شناخت و تسلط بر تکنیک‌های گرافیک دست پیدا کند از طرفی یک طراح باید دید خلاقانه داشته باشد و برهمین اساس باید کارهای خوب بسیار را مشاهده و تحلیل کند تا در نهایت تجربه لازم را به دست آورده و نگاه خود را به روزرسانی کند البته دیدن آثار دیگر طراحان نباید به گونه‌ای باشد که در زمان طراحی هویت کار را تحت تاثیر قرار دهد و قطعا هویت کار یک طراح باید مستقل و نو باشد و از حصار تقلید و تکرار، رها گردد بدان معنا که گرافیک را آن‌گونه که اصیل و منحصربه‌فرد باشد به مرحله اجرا برساند.
بهترین اثری که تا به حال خلق کرده اید چه بوده است؟
بهترین اثری که خلق کردم طراحی پوستر برای جلوگیری از گرمایش زمین بود چراکه شاید همه ما فکر کنیم ما آدم‌های معمولی هیچ نقشی در گرم شدن کره زمین نداریم اما گرم شدن دنیا از همین پارکینگ منازل، آشپزخانه ها و … شروع می شود و با توجه به اینکه طراحی این پوستر باعث ایجاد دغدغه در ذهن انسان‌های مختلف می‌شود برای من نیز از اهمیت و جذابیت خاصی برخوردار بود و سعی کردم به گونه ای این پوستر را طراحی کنم که ثمره ای برای حفاظت از محیط زیست داشته باشد.

من معتقد هستم وظیفه یک طراح گرافیک غیر از اطلاع‌رسانی در مورد موضوع که به آن سفارش داده شده، حفظ و تداوم فرهنگ با رویکرد خلاقانه است. وقتی اثری تولید می شود که هنرمند گرافیست در مسیر طراحی و تولید آن تمامی مولفه‌های فرهنگی جامعه خود را وارد می‌کند آن اثر در حافظه مردم جای گرفته و همچون یک شعر آرام آرام شروع به تسخیر عاطفه و ذهن مردم می کند و این گونه آثار ماندگار شده و فراموش نمی‌شوند.
از طرفی گرافیک جدا از جنبه زیباشناختی و هنری خود، در ساختار جامعه با پرداختن به چنین مقولاتی می‌تواند به هنری پیشرو تبدیل شود و کاربردی فرابخشی پیدا کند در نظام اجتماعی شهر دامنه این کنش و واکنش مشخص‌تر به نظر می‌رسد و برداشت شهروندان از رویدادها و عناصر زیباشناختی شهر به صورت خودآگاه و ناخودآگاه بر ضمیر آن‌ها تاثیر گذاشته و متقابلا آن‌ها نیز تمایلات و خواسته‌های خود را به هنرمند منتقل می‌کنند.خوشبختانه این هنر جدا از خاستگاه تبلیغاتی خود، به مرور و به ویژه در دهه‌های اخیر شأن اجتماعی و کارکرد فرابخشی خود را ارتقا داده و با حفظ شاخصه‌های هنری و حرفه‌ای خود، به هنری در خدمت جامعه تبدیل شده و نقش اجتماعی طراحان پررنگ‌تر شده است.
نظر شما درخصوص جایگاه گرافیک محیطی در هویت بخشی بصری به شهر چیست؟
باید گفت امروزه گرافیک محیطی کارکردی فراتر از یک هنر پیدا کرده و به یک رسانه اجتماعی تبدیل شده است چراکه هنر گرافیک شهری می‌تواند به ایجاد آرامش بصری در جامعه کمک کند. از طرفی نخستین نتیجه مدیریت کاربردی و زیباشناسانه گرافیک در شهر، ایجاد آرامش، حذف زوائد بصری و دوری از آلودگی‌های تصویری است که در ناخودآگاه شهروندان اثرات مطلوبی بر جای می‌گذارد. همچنین گرافیک محیطی مؤثرترین ابزار برای تأثیر بر الگوهای رفتاری زندگی انسان شهرنشین به شمار می‌آید و می‌تواند ظرفیت‌های فرهنگی، قراردادهای اجتماعی، آداب و سنن و … را مورد بررسی و تحلیل قرار دهد برهمین اساس قطعا استفاده از ظرفیت هنرمندان گرافیست نقش موثری را در ایجاد حال خوب برای شهر و شهروندان ایفا می‌کند.
معمولاً اجرای یک طرح گرافیکی خلاقانه چقدر زمان می‌برد؟
زمان دقیقی برای طراحی یک کار نمی‌توان مشخص کرد چراکه این مسئله به نوع سفارش و خواسته مشتری وابسته است و باید به مسائلی چون گویایی ، سادگی ، زیبایی ، دیزاین ، قابلیت تکثیر ،منحصر بفرد بودن ، تناسب با موضوع ، همگونی در طرح ، هماهنگی در رنگ و مواردی دیگر توجه داشت تا بتوان یک ایده ناب را خلق و به مرحله اجرا رساند.
تا کنون زمانی پیش آمده است که احساس کنید خلاقیت ندارید و آن زمان چه کار کردید؟
بله، قطعا چنین اتفاقی برای افرادی که در حوزه هنر مشغول به فعالیت هستند پیش خواهد آمد من نیز چنین تجربه‌هایی را داشته‌ام برهمین اساس تلاش می‌کنم یک روز کامل از کار فاصله گرفته و به مغزم استراحت بدهم و از طرفی سعی می‌کنم کارهای خوب را مورد بررسی قرار دهم و بعد دوباره اتود میزنم تا به نتیجه دلخواه دست پیدا کنم.
با توجه به نیاز کار شما به خلاقیت فراوان و پیچیدگی خاص آن و همچنین فراگیر بودن فعالیت های شما چگونه انگیزه‌هاى کار کردن را در خودت نگه میدارید؟
چیزی که باعث ایجاد انگیزه در من می شود، فکر کردن به پایان کار و لذتی که از خلق یک اثر به دست می‌اورم،من معتقد هستم با اجرای یک کار خوب و قدرتمند می‌توان در جامعه احساس نیاز به آثار هنری، ارزشمند و خلاقانه را افزایش داد چراکه در اکثر کارهای گرافیکی بحث مسائل فرهنگی نیز دیده می‌شود و یک طراح سعی می کند در تولید آثار خود به فرهنگ جامعه توجه داشته داشته باشد و این مسئله باعث می‌شود در زیبایی شناسی آثار این مسئله نیز به نمایش درآید که آن اثر به کدام سرزمین و فرهنگ تعلق دارد.
درباره مهم ترین چالش خود، یعنی وقت شناس بودن و تحویل به موقع پروژه ها برای ما صحبت کنید؟
وقت شناس بودن در حرفه ما بسیار مهم و حائز اهمیت بوده و عدم توجه به این مسئله سبب از دست دادن اعتماد مراجعه کنندگان خواهد و اینگونه وفاداری سفارش دهنده را از دست خواهیم داد.
در زمان انجام و یا تحویل کار چگونه با نظرات و پیشنهاداتی که با آن ها مخالف هستید، برخورد می کنید و واکنش شما به نظرات این افراد چگونه است؟
در حین کار نظراتی که قابلیت اجرا داشته باشند و از لحاظ حرفه‌ای به کار آسیبی وارد نکنند را در حین انجام کار مورد توجه قرار می‌دهیم اما اگر نظرات سبب کاهش کیفیت خروجی شود تلاش می‌کنم به گونه‌ای ایده‌پردازی کنم که نتیجه کار نظر کارفرما را جلب کرده و از اجرای نظرات خود صرف نظر کند.

نقش خلاقیت و ایده‌های خلاقانه در تبلیغات از چه جایگاهی برخوردار است؟
مهمترین بخش در طراحی گرافیک داشتن خلاقیت و بعد از ان مهارت و تکنیک اجراست و هر اثری که هنرمند آن با تکیه بر پشتوانه‌های فرهنگی و خلاقیت ذهنی به ایده‌یابی، طراحی و اجرای سفارش بپردازد بی‌شک ماندگار خواهد بود.
اهداف و محتوای تبلیغات به عنوان ابزار فرهنگ سازی و تأثیر بر افکار عمومی ‌در چیست؟
گرافیک و تبلیغات با استفاده از تصویر و متن، مفاهیم را با سرعت و بصورت ساده به مخاطب انتقال می‌دهد، در واقع گرافیک یک زبان بین‌المللی بوده و امروزه در دنیای مدرن و با توجه گسترش تبلیغات و پیشرفت در زمینه کسب و کارهای مختلف هنر گرافیک اهمیت فراوانی پیدا کرده است.
نقش گرافیک در برندسازی و ایجاد ارتباط مخاطب با یک موضوع خاص چیست؟
با توجه به اینکه ایجاد ارتباطات بصری موثر پایه و اساس طراحی گرافیک خوب است، بسیاری از مردم به اینگونه ایده‌ها وابسته هستند؛ چراکه ایجاد یک نام تجاری شرکت ( آرم، رنگ، برچسب محصول و بسته بندی) نیازمند دانش پیشرفته از طراحی گرافیک است و با توجه به اینکه نام تجاری برای هویت سازمانی ضروری است، بسیاری از کسب و کارها به یک طراح گرافیک وابسته هستند که به آنها کمک می‌کند تا تمامی اجزای نام تجاری خود را ایجاد کنند. و درنهایت این نام تجاری است که مشتریان را با یک محصول آشنا کرده و به آنها اطمینان می‌دهند که آنها چه محصولاتی را انتخاب و خریداری کنند.ومن معتقد هستم هرچقدر هم که کارخانه‌های مختلف و… محصولات و خدمات خوبی ارائه دهند اما نتوانید با جذابیت و زیبایی آنها را به تصویر بکشند و جلوه‌های گرافیکی را در برند خود لحاظ کنند، نمی توانند موفق باشند.
سخن پایانی.
طی ماه‌های گذشته کانون آگهی و تبلیغات سمارنگ تلاش کرده خدمات طراحی گرافیک خود را در قالب مشاوره،ایده پردازی و خلاقیت و در نهایت اجرا و نظارت به شرکت‌ها، صاحبان حرفه های وختلف و دستگاه و نهادهای اجرایی ارائه خدمات کند. در این مسیر تلاش کرده‌ایم با بهره‌مندی از آخرین متدهای روز به ارائه خدمات در مراحل ایده پردازی، اجرای طراحی گرافیک پروژه‌های تبلیغاتی ، اجرای تبلیغات آنلاین و آفلاین کمپین‌های مشتریان پرداخته و این مهم را بر پایه آگاهی هنری و مهندسی ترسیم کردیم. چراکه ایده‌پردازی و خلاقیت بستر نوآوری و پیشرفت در کسب و کار بوده و با در نظر گرفتن همه عوامل مربوطه و اجرای شیوه‌های منطقی به نتایجی قابل لمسی خواهید رسید.یکی دیگر از موارد مهم تبلیغات، اجرای صحیح و دقیق آن می‌باشد که باعث پیشرفت ، صرفه‌جویی در منابع مالی و پیشگیری از خسارت‌های ناشی در زمان اجرا می‌شود. و برهمین اساس ما نیز با ترسیم مسیر فعالیت خود همواره تلاش کرده‌ایم در این پروسه کمک و همراهی لازم را به مشتریان خود داشته باشیم.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=2255
  • نویسنده : زهرا جعفری

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.