• امروز : دوشنبه - ۳۰ مهر - ۱۴۰۳
خانه دسته‌بندی نشده

موذنی: حفظ میراث فرهنگی، پشتوانه‌ حیات فرهنگی لنجان است

  • کد خبر : 2215
  • 13 خرداد 1399 - 18:17
یک فعال اجتماعی گفت: یکی از مهمترین فعالیت‌هایی که سازمان های مردم نهاد در شهرستان لنجان خصوصا زرین شهر می توانند انجام دهند حرکت در مسیر تشویق عموم شهروندان به حفظ آثار فرهنگی،تاریخی و همچنین آشنایی آنان خصوصا نسل جوان با آثار و ابنیه فرهنگی و تاریخی است.

به گزارش نبض وطن، میلاد موذنی اظهار کرد: هدف کلی از تشکیل سمن‌ها در کشور‌های مختلف، کوچک سازی و چابک سازی دولت‌هاست از این رو چنان مسئولان شهرستان لنجا نیز قصد داشته باشند به این مهم جامه عمل بپوشانند درگام نخست باید در مسیر توانمند شدن هرچه بیشتر سازمان‌های مردم نهاد و سپس انتقال وظایف آنان گام بردارند تا این مهم به افزایش سرمایه اجتماعی منتج شود.
وی افزود: سازمان‌های مردم نهاد دارای کارکردهای مختلفی هستند و یکی از کارکردهای این سازمان‌ها حرکت در مسیر حفظ و احیاء آثار کهن و ارزشمند شهرهای ایران است و چنانچه به چنین نیروهای مردمی اعتماد شود قطعا می توانند در توسعه مقوله های میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی نقش بسزایی را ایفا کنند.
این فعال اجتماعی حفظ میراث فرهنگی را پشتوانه‌ حیات فرهنگی لنجان دانست و تصریح کرد: یکی از مهمترین فعالیت‌هایی که سازمان های مردم نهاد در شهرستان لنجان خصوصا زرین شهر می توانند انجام دهند حرکت در مسیر تشویق عموم شهروندان به حفظ آثار فرهنگی،تاریخی و همچنین آشنایی آنان خصوصا نسل جوان با آثار و ابنیه فرهنگی و تاریخی است.
وی ادامه داد: سازما ن های مردم نهاد می توانند با برگزاری همایش ها، نمایشگاه ها و دوره های آموزشی مفید برای مردم می توانند در زمینه میراث فرهنگی و گردشگری تلاشی مضاعف داشته باشند و چنانچه طی سال های اخیر به این مسئله نگاهی کارشناسانه می شد قطعا امروز آثار کهنی چون “باغ برجی ریز” در چنین وضعیت اسفناکی قرار نداشت.
موذنی با بیان اینکه کار در حوزه میراث فرهنگی فعالیتی شبکه ای و عمومی است، اضافه کرد: احیاء و حفظ چنین بنای ارزشمندی در وضعیت اقتصادی حاکم بر نهادهای مختلف و مردم، قطعا از عهده یک نهاد و یا توان یک فرد خارج است، اما چنانچه در مسیر افزایش همدلی و همراهی صاحبان اراضی اطراف این برج کبوتر، شهرداری و شورای اسلامی زرین شهر، اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان لنجان و سازمان های مردم نهاد گام برداشته شود قطعا این مهم با سرعتی دوچندان به مرحله اجرا خواهد رسید.
وی عنوان کرد: شهرستان، مهد تاریخ، تمدن و فرهنگ و ادب است و دغدغه ما نیز ایجاد آگاهی عمومی و حفاظت از آثار فرهنگی و تاریخی است، از این رو به دنبال افزایش گستره فعالیت‌های افراد دارای ایده و دغدغه مند در حوزه میراث فرهنگی هستیم.البته در این مسیر نیز اقداماتی چون تدوین تقویم فرهنگی گردشگری شهرستان لنجان،تدوین ثبت آیین کهن سنگ زنی در فهرست آثار میراث معنوی و نامملوس ایران،تدوین اطلس غذاهای سنتی شهرستان و…انجام گرفته است.
این فعال اجتماعی خاطرنشان کرد: قطعا اگر به جوانان و دلسوزان تاریخ و تمدن شهرستان لنجان میدان داده شود قطعا اتفاقات خوبی در حوزه حفظ و احیاء میراث باقی مانده از گذشتگان و همچنین آیین های سنتی و کهن شهرها و روستاهای مختلف این شهرستان رخ خواهد داد.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=2215

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.