• امروز : یکشنبه - ۲۹ مهر - ۱۴۰۳
خانه دسته‌بندی نشده

سلامت مردم لنجان سیری چند!

  • کد خبر : 2081
  • 22 اردیبهشت 1399 - 18:20
نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی گفت:اگر اقدامات صورت گرفته از سوی کارخانه ذوب اهن اصفهان مفید به فایده بود، نباید سازمان حفاظت محیط زیست گزارش تکان دهنده اخیر را برای بنده ارسال می کرد و آنچه مسلم و انکار ناپذیر است این مهم بوده که هیچگاه و در زمان هیچ یک از مدیران عامل این شرکت، تامین نظر سازمان حفاظت محیط زیست اولویت نداشته است.

به گزارش نبض وطن، شاید بسیاری از مردم و مسئولان دیگر شهرهای ایران، شهرستان لنجان را شهرستانی صنعتی و برخوردار بدانند چرا که این شهرستان در کنار صنعتی بزرگ همچون صنعت ذوب آهن واقع شده اما واقعیت موضوع آن است که جوانان لنجانی از بیماری در رنج بوده و از طرفی مردمی که در کنار این صنعت مادر زندگی می‌کنند از ده‌ها حُسن این مجموعه که متعلق به کل مردم کشور بوده بهره چندانی نبرده‌اند و اگر در کنار این حُسن‌ها، یک عیب وجود داشته باشد آن یک عیب حتماً متوجه مردم منطقه است.شهروندان شهرهای همجوار کارخانه ذوب اهن سال‌هاست از آلایندگی این کارخانه به تنگ آمده اند و بارها اعتراضات خود را در مورد مشکلات زیست محیطی و آلاینده بودن ذوب آهن به گوش مسئولان شهرستان، استان و حتی کشور رسانده‌اند، اما تا به امروز اقدام شایسته‌ای پیرامون رفع این معضل بزرگ در لنجان انجام نشده است.
البته مسئولان کارخانه ذوب آهن نیز بارها گزارشاتی مبنی بر حرکت در مسیر کاهش آلایندگی‌ها ارایه کرده و مدعی هستند کارهای بسیار بزرگی و ارزشمندی برای کاهش آلودگی این صنعت صورت گرفته، اما شهروندان این منطقه براین باور هستند که این کارخانه همچون یک همسایه بد عمل کرده و آنگونه که شایسته است به وظایف اجتماعی خود در این شهرستان عمل نکرده است.از طرفی نباید این مهم را به دست فراموشی سپرد که حرکت کارخانه ذوب آهن اصفهان در مسیر انجام وظایف اجتماعی خود در منطقه در قبال دیگر هزینه‌هایی که این مجموعه معمولاً انجام می‌دهد بسیار ناچیز است و نوع نگاه بالادستی این مجموعه به منطقه سبب شده است مردم ارزیابی مثبتی از نوع رفتار مدیران ذوب آهن با شهرستان نداشته باشند.
محسن کوهکن با اشاره به مشکلات زیست محیطی شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان اظهار کرد: وقتی مدیران شرکت سهامی ذوب آهن و خانواده آنها در منطقه سکونت نداشته و در شهرهای همجوار این مجموعه بزرگ زندگی نمی کنند چگونه می توانند درد و رنجی که مردم شهرستان لنجان به دلیل آلایندگی‌های این کارخانه سال‌ها تحمل کرده اند را درک کرده و پاسخی قانع کننده برای آنها داشته باشند.
وی افزود: طی دوره های مختلف که به عنوان نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی حضور داشتم راه‌های متعددی را برای حل معضلات زیست محیطی کارخانه ذوب آهن در پیش گرفتم و در این مسیر از مکاتبات و مذاکرات متعدد با مدیران مختلف گرفته تا مخالفت صریح با حرکت توسعه‌ای شرکت سهامی ذوب آهن در دهه دوم انقلاب، زمانی که آقای دکتر بانکی معاون وزیر معادن بودند و طرح دعوا در محاکم را انجام دادم.
نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طی سالیان متمادی کارخانه ذوب اهن اصفهان اقدامات حداقلی را در مورد کاهش آلایندگی‌ها انجام دادند که این اقدامات نیز با فشارها و تذکرات سازمان حفاظت محیط زیست بوده و از طرفی اقتضا تامین نیازهای این کارخانه همچون نیاز به بازچرخانی پسآب صنعتی به شمار می‌آمده است.
وی افزود: اگر اقدامات صورت گرفته از سوی کارخانه ذوب اهن اصفهان مفید به فایده بود، نباید سازمان حفاظت محیط زیست گزارش تکان دهنده اخیر را برای بنده ارسال می کرد و آنچه مسلم و انکار ناپذیر است این مهم بوده که هیچگاه و در زمان هیچ یک از مدیران عامل این شرکت، تامین نظر سازمان حفاظت محیط زیست اولویت نداشته است.
کوهکن تصریح کرد: از روزهای ابتدایی آغاز فعالیت بنده در مجلس دهم چندین جلسه درخصوص فعالیت‌های زیست محیطی کارخانه ذوب آهن اصفهان برگزار شد و در این جلسات تنها گزارشات شفاهی حداقلی ارایه شد.
وی ادمه داد: بطور مثال در جلسه ای که در دفتر مدیر عامل شرکت سهامی ذوب اهن با حضور بنده و مدیر کل وقت محیط زیست استان تشکیل شد برای اتمام زمان تعویض دریچه‌های فرسوده کک سازی زمانی را اعلام کردند که آن زمان بسر آمده اما همچنان کلیه دریچه‌ها تعویض نشده است.
نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در دوره‌های گذشته، مدیران عامل قبلی در مقابل نظرات محیط زیست شفاها مسائل مطرح شده را پذیرفته و قول اقدام می‌دادند اگرچه آنان نیز در عمل کم کاری کرده و اقدامات مورد نیاز را به سرانجام نمی رساندند.
وی عنوان کرد: نکته حائز اهمیت در دوره مدیرعامل فعلی ان بوده که گزارشی چندین صفحه ای از اقدامات انجام شده در کارخانه ذوب آهن، تقدیم رئیس مجلس شورای اسلامی می شود که در این گزارش کلمه‌ای از اقدامات مربوط به محیط زیست وجود ندارد و این مسئله بیانگر این مهم است که سلامت ساکنین پیرامون این صنعت به چه میزان برای مدیران این صنعت مهم و قابل توجه است!
کوهکن با بیان اینکه پس از گذشت سال‌ها امروز گزارشی نگران کننده از سوی محیط زیست به دست بنده رسیده است، بیان کرد: بررسی وضعیت کارخانه‌ای چون ذوب آهن باید با ملاحظه تولید و حفظ اشتغال این مجموعه انجام می گرفت اما نمی توانستیم به حفظ سلامت مردم منطقه و دغدغه زیست محیطی انان بی تفاوت باشیم از این رو این مسئله مهم اگرچه با جدیت ولی با صبر و شکیبایی دنبال شد.
وی خاطرنشان کرد: حدود دوسال قبل زمانی که از اقدامات قابل قبول کارخانه ذوب آهن در حوزه کاهش آلودگی‌ها و رسیدن آلودگی این مجموعه به حد استاندارد مایوس شدم از طریق ریاست جمهوری با دادن تذکر و مکاتبه موضوع را پیگیری کرده تا شاید به نتیجه ختم شود.
نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: پس از تذکری که به رئیس جمهور داده شد توسط آقای امیری معاون حقوقی ایشان به رئیس سازمان محیط زیست ابلاغ و تذکر داده شده و آن‌ها می بایست این مهم را با سرعت هرچه بیشتر بررسی می‌کردند و در نهایت پس از گذشت مدت زمانی، جامع‌ترین گزارش سازمان محیط زیست درخصوص کارخانه ذوب اهن برای بنده ارسال شد.
وی متذکر شد: در آن زمان گزارش ارایه شده از سوی سازمان محیط زیست را علنی نکرده و تنها با الصاق آن به دادسرای عمومی شهرستان شکایتی را مطرح کردم(اگرچه معتقد بودم این مهم جز جرایم عمومی محسوب می‌شود) دادسرا به موضوع رسیدگی کرده و در اواخر بهمن ماه ۱۳۹۷ قرار مجرمیت برای مدیر عامل ذوب آهن صادر پرونده به دادگاه ارایه شد.
کوهکن افزود: نحوه برخورد دادسرا این امید به دستگاه قضا در شهرستان را تقویت کرد که زیر سایه برخورد قانونی، مدیران این شرکت را به سرخط اقدام عاجل و مفید بکشاند از این رو پیگیر موضوع بوده تا مدیرعامل شرکت سهامی ذوب آهن تعهدات کتبی حرکت به سمت تامین نظر سازمان حفاظت محیط زیست در برنامه‌ای زمانبندی شده به امضا برسانند اما این مسئله ماه ها به طول انجامید و متاسفانه جلسه‌ای برگزار نشد.
وی تصریح کرد: این مسئله بصورت مکتوب برای ریاست محترم قوه قضائیه که یقین داشته و دارم روی اینگونه امور حساسیت دارند ارسال شد تا بررسی لازم از سوی ایشان انجام گیرد تا بلکه مدیران این صنعت حداقل از عقوبت اخروی بترسند و تامین نظر سازمان حفاظت محیط زیست را اولویت خود قرار دهند.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=2081

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.