• امروز : جمعه - ۶ مهر - ۱۴۰۳
خانه دسته‌بندی نشده

آرامش، ارمغان کشت برنج برای کشاورزان لنجان

  • کد خبر : 1901
  • 06 اردیبهشت 1399 - 11:31
نائب رئیس صنف کشاورزان شهرستان لنجان گفت: از حدودبیش از دو هزار و 200 هکتار اراضی کشاورزی شهرستان لنجان که در انها برنج کشت می شد امروز تنها کمتر از هزار و 800 هکتار باقی مانده است،که این اراضی نیز در بستر رودخانه واقع شده اند.

به گزارش نبض وطن، میلاد موذنی با بیان اینکه بر اسناد موجود کشت برنج در لنجان به حدود هزار و ۸۰۰ سال پیش باز می گردد، اظهار کرد:براساس اسناد و نقل کهنسالان برنج کاری در لنجان به زمان ساسانیان باز می‌گردد و این مسئله نشان دهنده شرایط اقلیمی مناسب در این منطقه است.
وی با بیان اینکه کشاورزان در طول تاریخ پس از آزمون و خطاهای بسیار و سنجیدن وضعیت آب، هوا و خاک منطقه به این نتیجه دست یافتند که کشت برنج با این اقلیم سازگاری دارد، افزود: اراضی کشاورزی لنجان از قدیم الایام به کشت برنج اختصاص داشته و از طرفی واقع شدن این اراضی در بستر رودخانه زاینده رود سبب شده است کشت دیگری در آنها به ثمر ننشیند.
نائب رئیس صنف کشاورزان شهرستان لنجان با بیان اینکه کشت برنج در مناطق مختلف کشور دارای ویژگی‌ها مختص به خود بوده و نمی توان یک نسخه واحد برای آن پیچید، تصریح کرد: از حدودبیش از دو هزار و ۲۰۰ هکتار اراضی کشاورزی شهرستان لنجان که در انها برنج کشت می شد امروز تنها کمتر از هزار و ۸۰۰ هکتار باقی مانده است،که این اراضی نیز در بستر رودخانه واقع شده اند.
وی ادامه داد: باید به این مسئله توجه داشت که کشت برنج در لنجان با سرمایه گذاری و مکانیزه کردن شهرستان انجام می گیرد و به دلیل نوع خاک و اینکه زمین به نوعی در این منطقه کوبیده شده است، آب به ان نفوذ نمی‌کند و مازاد آبی که در شالیزارها وجود دارد به داخل رودخانه باز می گردد.
موذنی با بیان اینکه کشاورزان از مضرات کم آبی و حتی آب زیاد برای محصولات مطلع هستند و باید از تجربه انان در تصمیمات اتخاذ شده بهره مند شد، اضافه کرد: طی سال های اخیر اخذ برخی تصمیمات نادرست و غیرکارشناسی شده ضررهای جبران ناپذیری برای کشاورزان به همراه داشته است و شاید زمان ان رسیده مسئولان امر به این قشر زحمتکش و تاثیرگذار اعتماد کنند چراکه این قشر بهتر از هر کارشناسی می‌دانند که در چه زمانی چه محصولی باید کشت شود.
وی با بیان اینکه کشاورزی که در شهرستان لنجان اقدام به کشت برنج می‌کنند حق آبه‌ای چند هزار ساله دارند، عنوان کرد: کشاورزان شهرستان لنجان حق‌آبه‌ای دارند که برمبنای قانون و طومار شیخ بهائی باید به آن‌ها داده شود و انتظار انان این مهم بوده که منابع آب به صورت عادلانه استفاده شود و حق‌آبه‌های حق‌آبه‌داران که یک حق قانونی و شرعی است به کشاورزان واگذار شود.
نائب رئیس صنف کشاورزان شهرستان لنجان بیان کرد: تحقق این مهم سبب خواهد شد کشاورزان بر اساس تجربه ای که از نسل های گذشته به انان رسیده عمل کنند و بهترین محصول را که همان برنج لنجان است را به ثمر برسانند.
وی با بیان اینکه برای اینکه کشاورزان برنج نکارند باید محصولی جایگزین را به آن‌ها معرفی کرد که صرفه اقتصادی، به ثمر نشست محصول و بازار فروش آن تضمین شده باشد، خاطرنشان کرد: طی سال های گذشته مباحثی درخصوص کشت برنج به صورت خشکه کاری و یا برخی کشت های جایگزین در شهرستان لنجان مطرح شده است اما تاکنون درخصوص نتایج به دست آمده گزارشی ارائه نشده است.
موذنی با بیان اینکه دست یافتن به محصول جایگزین برنج نیازمند برنامه بوده و اجرای آن برنامه نیز نیازمند چند سال زمان، اعتبارات کافی و…است، یادآور شد: تاکنون گزارشی درخصوص طرح های اجرا شده در شهرستان لنجان از سوی مسئولان امر گزارش نشده است و کشاورزان معتقد هستند این عدم شفافیت با انان به دلیل عدم آگاهی و برداشت نادرست برخی از مسئولان امر از مسائل مربوط به حوزه کشاورزی است که در نهایت باعث شده است اعتماد کشاورزان به انان کاهش یابد.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=1901

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.