• امروز : شنبه - ۲۸ مهر - ۱۴۰۳
خانه دسته‌بندی نشده

کشاورزان لنجان خواستار نقش آفرینی در تصمیم گیری ها هستند

  • کد خبر : 1873
  • 04 اردیبهشت 1399 - 10:03
نائب رئیس صنف کشاورزان شهرستان لنجان گفت:صنف کشاورزان شهرستان لنجان طی چند ماه اخیر به دنبال ان بوده تا نقش موثری در سیاست‌گذاری‌های مسئولان در خصوص مباحث کشاورزی شهرستان داشته باشد و به استیفای حقوق فراموش شده کشاورزان بپردازد.

به گزارش نبض وطن، میلاد موذنی با بیان اینکه اقتصاد شهرستان لنجان، از قدیم الایام بر پایه کشاورزی و دامداری بنا نهاده شده است،اظهار کرد: کشاورزی یکی از مهم ترین بخش های تاثیرگذار بر اقتصاد و معیشت مردم شهرستان لنجان بوده که از دیرباز و به واسطه عبور رودخانه زاینده رود از دل این شهرستان به یادگار مانده است.
وی افزود: عبور رودخانه زاینده رود از شهرستان لنجان سبب شده این شهرستان یکی از مهم‌ترین هسته‌های شکل‌گیری تمدن در فلات مرکزی ایران بوده‌ اما طی سالیان گذشته به واسطه تغییر اقلیم و اتخاذ برخی تصمیمات غیر کارشناسی نه تنها رودخانه همیشه جاری زنده رود با مشکلات متعدد مواجه شده بلکه کشاورزی در شهرستان لنجان را نیز دچار اختلالات فراوانی کرده است.
نائب رئیس صنف کشاورزان شهرستان لنجان تصریح کرد: وجود زاینده رود در فلات مرکزی ایران و شهرستان لنجان عامل پیشرفت بوده و کشت برنج در این منطقه از دیرباز از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است و مردمان این دیار برنج لنجان را میراثی باقی مانده از گذشتگان می دانند که امروز به دلیل مشکلات پیش امده برای رودخانه زاینده رود با چالش های بسیار مواجه شده است.
وی با بیان اینکه خشک شدن زاینده رود را نمی توان مسئله ای عادی دانست چراکه حیات در فلات مرکزی به حیات زاینده‌رود وابسته است، ادامه داد: تاثیر بحران کم‌آبی و خشک شدن زاینده‌رود نه تنها بر بخش کشاورزی و فضای سبز بلکه بخش گردشگری، میراث فرهنگی و محیط زیست شهرستان لنجان را در خطر نابودی قرار داده است و چنانچه در این خصوص تدابیر لازم اتخاذ نشود قطعا بر فرهنگ آیندگان نیز تاثیرات مختلفی برجای خواهد گذاشت.
موذنی اضافه کرد: موضوعی که در خصوص حیات زاینده رود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، تغییر نگاه برخی مسئولان به این موضوع بوده و قطعا هیچ عقل سلیمی قبول نخواهد کرد موضوع آب عامل تنش بین استان‌ها شود اما براساس اسناد موجود برداشت غیر اصولی آب در بالادست باعث شده که در پایین دست آبی برای کشت محصولات کشاورزی نداشته باشد و با تنش آب مواجه شوند.
وی با بیان اینکه کشاورزان انتظار دارند مسئولان بالادستی با درک مشکلات کشاورزان و تمرکز بر هسته های داغ مشکلات بخش کشاورزی مباحث و مسائل را مورد بررسی و پیگیری قرار دهند، عنوان کرد: طی سال های اخیر کشاورزان شهرستان لنجان دردی قدیمی و حتی مشترک با دیگر کشاورزان استان اصفهان دارند که معیشت آنان را تحت تاثیر قرار داده اما آنان معتقد هستند مطالبات انان بدون هیچ‌گونه پاسخ روشنی به دست فراموشی سپرده می شود.
نائب رئیس صنف کشاورزان شهرستان لنجان بیان کرد: کشاورزان شهرستان لنجان معتقد هستند نظارت انان در طرح‌ها و برنامه‌هایی که مستقیما مربوط به معیشت آنها است مورد توجه قرار نمی گیرد حال باید سوال کرد تا چه زمان باید این مسیر ادامه یابد و در زمان آغاز کشت بهاره و یا پائیزه در استان اصفهان شاهد اعتراض کشاورزان و باغداران باشیم تا شاید صدای این قشر تاثیرگذار و مظلوم به جایی برسد.
وی خاطرنشان کرد: براساس آمار موجود افرادی در شهرستان لنجان مشغول به زندگی هستند که کشاورزی تنها شغل انان بوده و از نسل‌ها قبل و به‌صورت خانوادگی کشاورز برنج‌کاربوده‌اند و درآمد و شغل دیگری نیز ندارند.
موذنی با بیان اینکه نقطه شروع اصلاح بخش کشاورزی، کشاورزان و تشکل های کشاورزی هستند که متاسفانه انگونه که باید در تصمیم گیری ها به مشارکت گرفته نمی شوند، یاداور شد: اعلام ممنوعیت برنج‌کاری در سال های گذشته سبب شده است معیشت کشاورزان شهرستان لنجان با چالش های متعدد مواجه شود و این درحالیست که یکی از مهمترین اولویت‌های دولت، حمایت از کشاورزان بوده از این رو کشاورزان لنجان انتظار دارند به مشکلات آنان توجه ویژه ای شود.
وی با بیان اینکه کشاورزان شهرستان لنجان خواستار نقش آفرینی در تصمیم گیری ها هستند، افزود: صنف کشاورزان شهرستان لنجان طی چند ماه اخیر به دنبال ان بوده تا نقش موثری در سیاست‌گذاری‌های مسئولان در خصوص مباحث کشاورزی شهرستان داشته باشد و به استیفای حقوق فراموش شده کشاورزان بپردازد و برهمین اساس در تلاش هستیم با استفاده از ظرفیت های مختلف صدای راستین و اصیل مطالبات بخش کشاورزی بوده تا صدای کشاورزان لنجان در جامعه شنیده شود.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=1873

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.