• امروز : جمعه - ۶ مهر - ۱۴۰۳
خانه دسته‌بندی نشده

کشاورزان، منتظر کشت بهاره

  • کد خبر : 1769
  • 25 فروردین 1399 - 12:08
نائب رئیس صنف کشاورزان شهرستان لنجان گفت:شاهد فرا رسیدن زمان کشت بهاره هستیم و این درحالیست که همچنان کشاورزان و بهره برداران شهرستان لنجان از تخصیص یا عدم تخصیص حق آبه خود بی اطلاع هستند و مسئولان امر نیز در سکوت کامل به سر می برند و این مسئله باعث افزایش نگرانی قشر زحمت کش کشاورز شده است.

به گزارش نبض وطن، میلاد موذنی اظهار کرد: کشاورزان شهرستان لنجان سال هاست به دلیل کاهش نزولات آسمانی در زمان کشت محصول با چالش‌های متعدد مواجه هستند و این چالش ها طی سال های اخیر افزایش چشمگیری داشته است، اما متاسفانه تاکنون مسئولان امر درخصوص تغییر الگوی کشت و آب مصرفی کشاورزی توفیقی نداشته اند و این مسئله سبب شده کشاورزان با مشکلات عدیده ای مواجه شوند.
وی افزود: مسئله ای که امروز کشاورزان شهرستان لنجان از آن گلایه مند هستند عدم درک صحیح مشکلات آنان بوده و این درحالیست که مسئولان همواره انتظار داشته و دارند کشاورزان از مشکلات به وجود آمده درکی مشترک داشته باشند و آنان را در حل مسائل یاری کنند.
نائب رئیس صنف کشاورزان شهرستان لنجان تصریح کرد: طی سال های اخیر فقدان اراده و حرکتی سازنده در خصوص ارائه نحوه و نوع کشت محصولی جایگزین در شهرستان لنجان احساس می شود از طرفی متاسفانه برگزاری جلسات هم اندیشی با ذی نفعان، نخبگان کشاورزی،بهره برداران و کشاورزان نیز مسئله ای است که آنگونه که باید مورد توجه مسئولان قرار نگرفته است.
وی ادامه داد: امسال نیز شاهد فرا رسیدن زمان کشت بهاره هستیم و این درحالیست که همچنان کشاورزان و بهره برداران شهرستان لنجان از تخصیص یا عدم تخصیص حق آبه خود بی اطلاع هستند و مسئولان امر نیز در سکوت کامل به سر می برند و این مسئله باعث افزایش نگرانی قشر زحمت کش کشاورز شده است.
موذنی با بیان اینکه تاکنون هیچگونه راهکار عملیاتی درخصوص بهره برداری از اراضی کشاورزی در شهرستان لنجان ارائه نشده است، اضافه کرد: عدم ارائه گزارش درخصوص نحوه کشت برنج به صورت تیپ و یا آبیاری قطره ای و نتایج به دست آمده در این حوزه به کشاورزان منطقه از دیگر مباحثی است که همچنان مغفول مانده و قطعا در شرایط سخت اقتصادی حاکم بر کشور طرح نکشت برنج تنها به مشکلات کشاورزان دامن خواهد زد.
وی با بیان اینکه بخش کشاورزی از مشکلات و نوسانات بسیاری رنج می‌برد، عنوان کرد: کشاورزان شهرستان لنجان از مسئولان امر انتظار دارند الگوهای کشت مناسب که کشت انها صرفه اقتصادی و بازار فروش دارد را طراحی و به صورت نمونه به انان معرفی کنند چراکه قطعا کشت جایگزین برنج نیازمند طراحی انجام کار، خدمات اجرای پایلوت الگوی کشت، عملیاتی کردن پایلوت الگوی کشت، بسط و توسعه نتایج پایلوت و بالاخره اجرایی کردن الگوی کشت بوده و نمی توان تنها بر روی کاغذ از الگوی کشت جایگزین سخن گفت.
نائب رئیس صنف کشاورزان شهرستان لنجان با بیان اینکه تبیین دستاوردها و اعتماد به کشاورزان سبب خواهد شد مسیر دستیابی به کشت سال زراعی هموارتر شود، خاطرنشان کرد: قطعا ارائه الگوی کشت مناسب به خصوص در چارچوب سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از ضرورت‌های کشاورزی کشور است اما سوال کشاورزان این بوده که آیا اقدام خاص و موثری در خصوص ارائه کشت جایگزین برنج از سوی مسئولان امر انجام شده است؟
وی متذکر شد: به دلایل مختلف امروز اکثر قنوات شهرستان لنجان که سابقه ای کهن و تاریخی دارند با مشکل مواجه هستند و علی رقم تلاش کشاورزان برای احیاء قنوات اقدام شایسته ای از سوی مسئولان انجام نگرفته از طرفی سردرگمی کشاورزان در خصوص نوع کشت زراعی و مقدار تخصیص آب و حق آبه به انان سبب شده برخی از اراضی از حیث کشاورزی خارج شوند و این مسئله زنگ خطری برای حوزه کشاورزی است.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=1769

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.