به گزارش نبض وطن به نقل از ایرنا، داستان خانه عمو حسین، نوشته مصطفی زمانیفر از تازه های انتشارات سوره مهر روایت واقعه رزمندگان یزدی در خط پدافندی کوشک یا منطقه پاسگاه زید است، که در ۲۵ مهرماه ۱۳۶۳ مورد حمله و تک غیرمنتظره رژیم بعثی قرار میگیرد و یزدیها با دفاع جانانه و ابتکارات خود، مقابل تک رژیم بعثی و عراق ایستادند و اجازه پیشروی به آنان را ندادند.
زمانیفر درباره سوژهای که در کتاب به آن پرداختهاست گفت: دفاع مقدس در دل خود یک سری وقایع و حوادثی دارد که شاید کسی به آن نپرداخته، چرا که این حوادث و وقایع در تاریخ دفاع مقدس استانها مخفی بودند. وقایع مربوط به استانها، تیپ و لشگرهای استانها که در دفاع مقدس نقش داشتهاند مخفی مانده و افراد از آنها مطلع نیستند. بهتر دیدم به سراغ موضوعات دفاع مقدسی در استان یزد بروم و ببینم کدام یک از آنها مهمتر است و کدام اثرگزاری بیشتری دارند.
وی افزود: واقعه پاتک زید، یک مقطع جذاب و جالب بود و من از قبل با آن آشنا بودم و تصمیم گرفتم این واقعه را بازخوانی و روایت کنم.
نویسنده خانه عمو حسین افزود: یک مقطع قابل توجه و برجسته کتاب موضوع تونلی است که در آن منطقه کنده میشود و در این واقعه مورد استفاده قرار میگیرد، انشاالله توانسته باشم خوب به آن پرداخته باشم.
به گفته نویسنده کتاب پژوهشهای اولیه این کتاب چهار سال به طول انجامیده است تا در نهایت به روایتی روان، دلنشین، ساده و همه فهم از واقعه پاتک زید درآمده است. واقعهای که محسن رفیقدوست، وزیر وقت سپاه آن زمان نیز، لقب پیروز را به افراد تیپ ۱۸ الغدیر که این رشادت را رقم زده اند، داده است.
یکی از انتخابهای مهم برای هر کتاب، نام آن کتاب است، زمانیفر درباره چرایی انتخاب نام خانه عمو حسین برای کتاب خود گفت: در اردکان یزد پیرمردی به نام حسین میرجهانی زندگی میکرد که البته او در سال ۹۷ به رحمت خدا رفت. در جبهه بچههای یزد به او عمو حسین میگفتند. آقای میرجهانی در این منطقه نقش اصلی را در کندن تونل داشتند، که مزیتهای آن و اینکه چرا آنجا کنده شده است را خواننده در کتاب میتواند بخواند. عمو حسین در خانه خودش کار میکند و خانه او همان تونل است! به همین دلیل این نام را برای کتاب انتخاب کردم.
همچنین این نویسنده دفاع مقدس اظهار کرد: باتوجه به موضوع کلیشه شدن کتابهای دفاع مقدس، با در نظر گرفتن محور اصلی روایتها که استقرار تیپ ۱۸ الغدیر در منطقه و پاتک زید بوده است، دیگر روایتها را حول همین محور اصلی با حفظ سادگی و اصالت آنها تنظیم کرده و با اندکی پرداخت برای خارج شدن روایت از حالت خام آن را عرضه کرده است، تا روایت را از فضای کلیشه و مباحثی که میبینیم بعضا در کتابهای دفاع مقدس تکرار میشوند و آنها را خیلی خواندنی هم نمیکند، دور کند.
زمانیفر درباره مخاطب خانه عمو حسین بیان کرد: درکارهای دفاع مقدس اگر بخواهیم نگاه جناحی داشته باشیم، کتاب به دست قشر خاصی میرسد، کمااینکه الان همینطور است؛ مگر اندک کتابهایی که اسم و رسم پیدا میکنند و روی آنها تبلیغ انجام میشود و به دست افراد زیادی میرسند و واقعا جدای از قشر ارزشیمان که افراد معتقدی هستند، آنهایی که غیر از این قشر به سراغ کتابهای دفاع مقدسی میروند و آنها را میخوانند، اکثرا راضی هستند.
وی افزود: به نظرم خانه عمو حسین نیز بااینکه حالت تاریخی دارد، ولی از روایت خشک و خسته کننده فاصله گرفته است، مخاطبش عام است. قشر جوان و بزرگسال بصورت عام، میتوانند این کتاب را بخوانند.
این نویسنده همچنین بیان کرد: دوستان در حوزه هنری و انتشارات سوره مهر برای خاص شدن طراحی جلد و ترکیب رنگی و نوع کاغذ و تایپوگرافی روی جلد که در ظاهر کتاب میتوان به آن اشاره کرد، بسیار زحمت کشیدند؛ و این جزو محاسن کار است، اگر یک مجموعه دست به دست هم ندهند هیچ وقت یک کتاب خوب تولید نمیشود.
زمانیفر درباره پرداختن به سوژههای پشت جبهه و اتفاقاتی که در شهرها در دوران جنگ میافتاده و سوژههای کمتر دیده شده در حاشیه جنگ، فارغ از عملیاتها و رزمندگان و فرماندهان در میدان نبرد، نیز گفت: پرداختن به این سوژهها باید در اولویت باشد، به نظرم سیاست تعریف شدهای که یک کار جامع و گستردهای درباره این سوژهها انجام شود، نداریم و نمونههایی هم که میبینید چاپ میشوند کم و حداقلی هستند. بی تعارف آن چیزهایی که در دفاع مقدس اتفاق افتاده و به کتاب و مستند تبدیل شده اند شاید به ده درصد هم نرسند. باید برای ما دغدغه شود که این کار را انجام دهیم.